MCB 80TS (del 2)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Mcb80ts »

Hej, kommer med en förlängning här av tråden som kommer innehålla lite bilder under monteringen, som äntligen kommer att kunna fortsätta nu! Och en del frågor lär dyka upp såklart :D
I våras köptes ett 80TS objekt, ramen var så gott som komplett och i bra skick. Så tanken var att bara slänga ihop detta och köra med. Motorn var i behov av en ordentlig renovering och detta vart en lång process tyvärr, men sitter med en renoverad motor nu iaf. saknade original stötdämpare som jag personligen verkligen gillar, fick efter en massa letande tag i dessa!
Har kompletterat med lite saker som fattades och är väl i stort sett klar med att jaga delar.
Väntar en del småsaker i lådan nu efter helgen med.

Vi kanske kan börja med en fråga som jag skulle bli väldigt nöjd om någon kunde svara på.

Hur bär jag mig åt om jag ska byta styrlås? Har ett nos lås, och behöver få ut det gamla då såklart..
Jag har den gamla regskylten som är tom, men man kan se vad för siffror/bokstäver det stått då det efter åren fått en Annan nyans bakom dessa.
Sedan har jag en gammal ägarskylt med namn och gatuadress som sitter på ramen. Hur långt kan detta räcka tro om man vill regga den? Tack på förhand.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av T M »

:twisted:
Lås: brukade borra mitt i gänga m6 dra i en kort pinnbult en klämd bit styre och lite brickor sen dra ut den
Papper
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... alt-fordon" onclick="window.open(this.href);return false;
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Mcb80ts »

image.jpg
Går framåt, sakta men säkert..
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Coolvette »

Mcb80ts skrev: Hur bär jag mig åt om jag ska byta styrlås? Har ett nos lås, och behöver få ut det gamla då såklart..
Finns säkert fler metoder, har sett ett sätt där man har framgaffeln av.

Ett par gånger har jag gjort på detta sätt:

Borra ett tremillimeters hål 15 millimeter in där låsstiften sitter, se nedan:
Bild

Driv in en flat mejsel i nyckelspåret och vid så att stiftet står i linje och cylindern kan tas ut:
Bild

När du vridit cylindern till vinkel enligt det översta fotot kan du dra ut mejseln och skruva in en träskruv en bit så att du får grepp och kan dra ut låscylindern, inte så stor skruv så att den spräcker och expanderar låset dock...
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Mcb80ts »

Okej, tack så mycket! Får ge mig på detta och se hur jag ska göra!
/andre
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Mcb80ts »

Lite nos-prylar:)
image.jpg
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Mcb80ts »

image.jpg
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Mcb80ts »

image.jpg
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Hynboholm »

Mcb80ts skrev:Lite nos-prylar:)
Lite nos är aldrig fel!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Micke S »

Det där ser ut att komma bli en mycket trevlig moppe !

Brorsan fick en ny sådan (fast en vit med 2vx Flinta) när han fyllde 15. Det var på den tiden man hade perfekt luktsinne. Det var en orgie i olika ny-lukter från lack, handtag och vajrar för att inte tala om den ljuvliga lukten från friska avgaserna när den startades. Av någon anledning har luktsinnet försvunnit nästan helt nu. Jag tror det som slutligen tog knäcken på det var när jag fosfaterade metalldelar i garaget med fosforsyra i samband med en mopperenovering. Jag märkte inte något direkt för garaget är luftigt och jag kände ingen som helst irritation i näsa, hals eller lungor. Men en stickande lukt av fosforsyra satt kvar i näsan i ett par månader efteråt :shock: Tidigare rökning har säkert inte gjort det bättre. cocos_acc.gif
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Mcb80ts »

Micke S skrev:Det där ser ut att komma bli en mycket trevlig moppe !

Brorsan fick en ny sådan (fast en vit med 2vx Flinta) när han fyllde 15. Det var på den tiden man hade perfekt luktsinne. Det var en orgie i olika ny-lukter från lack, handtag och vajrar för att inte tala om den ljuvliga lukten från friska avgaserna när den startades. Av någon anledning har luktsinnet försvunnit nästan helt nu. Jag tror det som slutligen tog knäcken på det var när jag fosfaterade metalldelar i garaget med fosforsyra i samband med en mopperenovering. Jag märkte inte något direkt för garaget är luftigt och jag kände ingen som helst irritation i näsa, hals eller lungor. Men en stickande lukt av fosforsyra satt kvar i näsan i ett par månader efteråt :shock: Tidigare rökning har säkert inte gjort det bättre. cocos_acc.gif

Tackar, Absolut, känns skitkul att det kommer nånvart nu! Har inte så mkt kvar! Är att dra elen, montera vajrar och dylikt:) har velat röra så lite som möjligt på den så den får behålla sin "patina" som jag tycker är finfin.
Låter som att han fick en topper! vilken underbar doft det måste ha vart;)
jag har faktiskt lite av samma problem med luktsinnet faktiskt, diverse kemikalier som förstört..och polyper som hjälper till.. Vilket är tråkigt! Att det satt kvar såpass länge, lukten alltså!

Jag hade innan en riktigt fin dappe som jag fick lov att skicka vidare, då fick det bli denna istället! Ska bli spännande och se hur skillnaden är på vägen!
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Mcb80ts »

image.jpg
Gruff
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Gruff »

Jag hade innan en riktigt fin dappe som jag fick lov att skicka vidare, då fick det bli denna istället! Ska bli spännande och se hur skillnaden är på vägen![/quote]


Har aldrig ägt någon 80TS men haft en 50SS med 80cc/Ekf och den var en katastrof på vägen trots att jag förstärkt ramen. X_X
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Micke S »

Ja Topper var benämningen på brorsans moppe.

Jag har inte haft någon 80TS men både kört mycket och åkt med som passagerare. Det är 48 år sedan och jag hade nog inte begrepp om väghållning då men vad jag kan minnas var att både Toppern och 80TS upplevdes som mycket stabila. Vid ett tillfälle i samband med körning i skogen vek sig och sprack överdelen på svingbygeln på Toppern över hjulaxeln. Men det var bara att banka tillbaka och laga med gassvets. Så det är i alla fall en svag punkt på Topper men lätt att förstärka om man vill.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: MCB 80TS (del 2)

Inlägg av Mcb80ts »

Har du fått hem sista delen som fattades, en riktigt fin originaldämpare! Känns riktigt bra:)
Så blir nog uppstart i helgen mistick_yes.gif
Skriv svar