Monark 1240

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Thonil
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 nov 2016, 09:58
Ort: Luleå

Monark 1240

Inlägg av Thonil »

Är ett tag sedan jag köpte min lilla bastard.
Det är enligt typskylten en mcb 1240 men någon har byggt om den till en 1248.... typ...
Färgen är fel, sadeln är fel, fotpinnarna är fel, knäskydden saknas och stötdämparna känns som de är lite för långa men min plan är att den så småningom ska återställas till något som liknar den gulglänsande skönhet det en gång var.
IMG_3943.JPG
Nu när jag ser på bilden så undrar jag om inte handtagen är fel de med....
Och bensinkranen...
Och.... nåja, får börja med det som sticker ut mest. :lol:
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Monark 1240

Inlägg av Sydstatare »

Kul projekt. Kommer följas. Glöm inte lägga ut mycket bilder...
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Monark 1240

Inlägg av Raketsport »

Jag gillar Compacter så denna kommer jag att följa!
Jag tycker lacken ser original ut, den har nog råkat få manadrinlack istället för bahamasgult. 1971 (och 1972) hade 1248:an mandarin så misstaget låg nog nära tillhands. Men din är nog en -71a då den har grimecanav.
Stötdämparna ska vara 275 mm och snarlika originalet finns att köpa på mopedbutiker.
Sadeln ska vara den lägre varianten på compactsadel.
//Jossan
Josefine Andersson
Thonil
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 nov 2016, 09:58
Ort: Luleå

Re: Monark 1240

Inlägg av Thonil »

Ja om den är "fellackad" så behåller jag nog mandarinfärgen. Skulle va kul att ha en moped som aldrig har sålts. :D
När jag tänker efter så skulle ju en möjlig förklaring vara att någon klantade sig och satt dit fel typskylt. Får plocka lös typskylten och se hur det ser ut under.
Om den är omlackad så har den som gjort det gjort ett riktigt bra jobb och satt tillbaka dekaler och annat efteråt.
Thonil
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 nov 2016, 09:58
Ort: Luleå

Re: Monark 1240

Inlägg av Thonil »

Tråden är inte död, men ordentligt stukad. Fick ägna hösten åt renoveringsarbeten hemma pga vattenskada så nu har vi nytt och fräscht i köket och vardagsrummet i alla fall.
Nu har jag en fråga till er som vet bättre. Benskydden i plåt som man kunde köpa som extra tillbehör, är de lika som de i plast/glasfiber? Jag har aldrig sett de där plåtskydden live men nu har jag fått vittring på ett par.
Skriv svar