Shopper tja kanske ett projekt!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Shopper tja kanske ett projekt!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick en tanke i min spretiga mopedsamling!! Att något saknades som ett rent nyttofordon egentligen kommer användas lite mer än som hobby är tanken!!
Varannan vecka när jag inte har barnen så utöver en massa mil i jobbet, i övrigt körs det inga direkta sträckor privat. Så nu under sommarhalvåret regnfria dagar har jag klarat mig
bra med förena nytta med nöje och ta någon moped på privatresor!!

Nu som bekant är Sverige ett jäklans land kallt i 3månader och svinkallt i 9!! För att inte tala om regn blåst ställer till det.. Så tanke på Shopper föddes och hittades faktiskt via denna sidan!!
sh1.jpg
sh7.jpg
Åkte och kikade på projektet som stått i varmgarage (ca15år)efter trassel med backdrev utöver detta var ombyggnad påbörjad för ratt!!
sh2.jpg
sh2.jpg (71.21 KiB) Visad 2319 gånger
Rattbygget var ett riktigt seriöst bygge och en lösning man nästan är lite avundsjuk över mycket möjligt jag senare använder delarna och bygger denna men för nu så ligger tanken på återbygge av tidsskäl.
Men lösningen baseras på en växel med två drev och en "grovgängad" stång är en klart funktionell lösning(om mattematik stämmer mellan utväxling och rörelse)
sh3.jpg
Men nytt backdrev var funnet i alla fall även om motorn ej blivit monterad och körd verkar den vara komplett!!

Ja objektet inköptes 10/12 för 3500kr och med tanke på skick vart det egentligen ett riktigt fynd den är riktigt fin ingen rost och det mesta i ett gott bruksskick!!

Väl hemkommen togs det tag i projektet direkt!! Motorn revs isär och monterades ihop!! Ja nu visade det sig saknas en distans men gick utmärkt bricka upp med ett gäng lämpliga shims!!
sh13.jpg
Nu var tyvärr inte motorbekymren slut med en saknad distans för det hade ju varit för lätt!!
För även ett växeldrev hade tagit stryk högg på tre olika ställen!! Filade till det men inte riktigt nöjd utav resultatet så verkligen i behov utav ett nytt!!
sh14.jpg
Så någon som har ett sådant här i gömmorna ett 36kuggars växeldrev till sachsmatic är jag intresserad.

Ja ingen ide hänga läpp ombygge av ratt togs bort och återställde styrning till original!! mopeden plockades ihop mest för att se vad som saknades!! Putsade även av lite smuts och vart rätt nöjd över resultat!!
sh22.jpg
sh18.jpg
Visst känns det surt att egentligen bara vara ett drev ifrån fått provkört idag
sh17.jpg
Eller ja lite saknade delar finns men inte mycket vad jag kan se med tanke på lång förvaring i delar!!
Ett par muttrar till torkarmotorn!! Batteri och kedja ja och den främre gummibussningen till "motorbryggan" små detaljer utöver detta trasiga drev!! Så rätt nöjd och ett lika lätt som fint objekt!!
Under barnveckan hoppas jag hinna med fixa till el och bakspeglar och kanske i bästa fall få fatt i ett drev!! Räknar med att bygget ska vara åkbart nyttofordon riktigt snabbt funderar dock på om det finns dubbdäck att finna??
sh15.jpg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Shopper tja kanske ett projekt!!

Inlägg av Lolalola »

Går det att få vettig värme i en sån där? Om man täpper till där bak alltså. :)
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Shopper tja kanske ett projekt!!

Inlägg av Sydstatare »

Kommer följas. Kul projekt. Har en själv ja skulle fixa te va de tänkt....
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Shopper tja kanske ett projekt!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Lolalola skrev:Går det att få vettig värme i en sån där? Om man täpper till där bak alltså. :)
Har faktiskt lite funderingar följde med ett kapell!! Men nog mest tänkt som extra regnskydd!! Det oranga på bilden typ en stor regnkappa med bakruta!! Sitter med tryckknappar!
sh9.jpg
Men bygger man in rejält borde det gå leda in "kylluften" som fotvärme och en liten 12v värmefläkt till rutan!! Hade en sån i bakrutan på min Amazon höll i alla fall halva rutan imfri!!
Min plan ligger i förstaläget förlänga kåpans sidor med lite plexiglas 3mm bredda så att armbågen blir skyddad!! för ev stänk från mötande och omkörande!! Tror jag klarar mig med en varm jacka och mössa
i övrigt!! Ja blir det för jäklans kallt har ju bilen värme haha
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Shopper tja kanske ett projekt!!

Inlägg av pangerva »

Då blev det affär alltså! Grattis till ett fint objekt.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Shopper tja kanske ett projekt!!

Inlägg av Peter Holbrant »

pangerva skrev:Då blev det affär alltså! Grattis till ett fint objekt.
Japp mer än nöjd!! Tackar för tips, ett riktigt vettigt objekt!! Hade säkert provkört det idag om det inte vore för ett slitet drev!! Men nu lugnare på byggsidan ny barnvecka men tänkte fixa ihop småpyssel i veckan ändå..
Skriv svar