LunaTigtronic 250 Alingsås

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av Micke S »

Jag tycker inte att det är konstigt att du kan tänka dig att jobba. Alla gör förhoppningsvis som de vill men att vara bojad i över 40 år får räcka för mig.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av Hynboholm »

Kan vi återgå till svets?

Jag hade ringt till en bra svetsverkstad och frågat om lite tips.
Här omkring hade jag pratat med Österbergs verkstad.
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av Gösta »

Det var ju skojig läsning det där. Själv är jag en 48 så jag tog pension och stängde min gamla jobb lokal för den slukade ganska mycket el .( direktvärmande) Nu håller jag till i ett hobbyrum och pular. Det blir lite inkomst sen va sjutton man hade ju skaffat allt man behövde under yrkestiden, så inte behöver man stora inkomster, det är nog bättre att försöka vara kostnadsneutral. Svetsen får väl bero det är inte så mycket som den behövs till egentligen numera.

För många år sedan behövde jag reservdelar till en Linde elbroms till en husvagn. Det var första modellen som kom på 60-talet Linde hade beställt det elektronikenheten Av Hagströms dragspelsfabrik i Älvdalen. Det var de enda som kunde leverera. Nå väl Linde fanns ju Lindesberg .Så jag satte in en 10 Kronors annons i bergslagsposten och vips hade jag två st gratis för de höll på att städa bort efter en arbetare på fabriken. Kanske man ska prova med nåt liknande mot Alingsås hållet. Jobbat i bergslagen i slutet på 60-Talet och har ännu kvar ett minne därifrån. En Mc. En arbetare på järnvägrn i Frövi målade den, med en färgspruta som han kopplade till dammsugaren, 1981 var det dags för en uppfräschning. Men då målade själv för då hade jag lärt mig, och sedan dess är inte lacken rörd sänder en bild på fordonet Tack alla !

indian.jpg
indian.jpg (73.97 KiB) Visad 1776 gånger
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av evelinas pappa »

Hej på er alla svetsare och pensionärer.
Detta blir väl lite av att kapa tråden.
Jag har tänkt investera i en ny tigsvets, har beställt en men ej fått någon orderbekräftelse. Säljaren i fråga har tagit julledigt så jag får vänta på besked till den 27e, det hänger på om dom kan få fram den innan årsskiftet så att jag kan investera lite istället för att skatta bort mina pengar i min enskilda firma.

Om det går som jag tänkt så har jag två olika tigsvetsar att sälja, dessa är mina privata inköpta många år innan jag startade min firma så jag tycker det är en bra idé att sälja dessa privat och köpa en ny i firman.

Om någon är intresserad så är det
1st ESAB dta 200 ACDC tig 20amp 3fas med nästan nytt brännarhantag (vinklingsbart) bra skick (aluminium tig) 6000:-
1st ESAB Aristotig 200 LTN 16amp 3fas komplett mycket avancerad svets passar bl.a. till rostfritt/mässing/svart/titan (ej aluminium) 6000:- (uppskattat marknadsvärde på auktionssajt ca 10-12tusen)
Säljer även 1st pelarborrmaskin Arboga E825 16amp 3fas väl fungerande, felfri men använt skick. Komplett med skruvstycke, borrchuck, cylindriska borr 1-13 mm samt ett stort antal koniska borr upp till ca 25mm pris för denna komplett 9000:-
Priserna är satta med ledning av auktionssajter/blocket annonser. Jag är varken dyr eller billig på dessa saker, men ärlig.
Sakerna säljs pga uppgradering av min maskinpark.
SAKERNA FINNS I SKÅNE/ASMUNDTORP

Byte ja kanske
Zundapp, husqvarna lyx 4312 (mycket fin, blå eller röd) eller yamaha rd125 twin (fint originalskick) även någon 80 tals tung mc. Kom med förslag om någon är intresserad av byte.
Efter jul o nyår så kommer jag annonsera på blocket

I övrigt får jag önska er alla moped nördar en riktigt
GOD JUL O GOTT NYTT ÅR.
Skriv svar