LunaTigtronic 250 Alingsås

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av Gösta »

2fas 380v.35A Trippel, Pinne Lik och Växel vi var kompisar i 18 långa år men nu har Åskan varit ner i den och gjort stora fotavtryck. Bara pinnsvetsen fungerar och det var den som användes minst 35A om man skulle kunna kräma på men har bara haft 20A i huvudsäkring så man fick vänja sig med lite mindre effekt. Men nu är det så att den verkstad som jag rådfrågat säger att det inte finns delar längre. Ja vist en äldre modell med rörlig tranformatorkärna som jag konstruerade en fotpedal till. Tung så in i bomben. Nu har kretskortet och tändspolen kolat upp,så tar tillfället och frågar härom det är någon som vet om en reservdelsmaskin eller delar. Alla säger förnya dej och krångla inte med den där, den har gjort sitt. Men det är med ett visst vemod man byter vanor, så därför, vad säger ni här.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av erlan »

börja med lite detektivarbete under skalet, och se om du kan lista ut vem som tillverkat svetsen.

jag har en Mig/Mag märkt Grygöls Bruk. när den fick åskbesök så visade det sig att den var tilverkad av Iskra i vad som då hette Jugoslavien.
samma problem där, komponenterna som behövdes tillverkades inte längre.
men iskra tillverkade ett helt nytt kretskort. 3500kr och ett par månaders väntetid.

Grytgöls/Iskras serviceverkstad låg i Gävle, men jag kommer inte ihåg vad den hette.

Så ge inte upp hoppet bara för att en verkstad säger att det inte går att fixa.

erlan
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av Conrad Engström »

Micke S här på Raketsport. Fixar det. Hela hans liv har varit elektronik.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av Hasse »

Conrad Engström skrev:Micke S här på Raketsport. Fixar det. Hela hans liv har varit elektronik.
Fast han har väl gått i Pension nu. 8) :D
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av Conrad Engström »

Pension ja. Men ränderna går aldrig ur. Jag brukar vara hos honom ibland och han mixtrar på fortfarande.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av Micke S »

Hasse skrev:
Conrad Engström skrev:Micke S här på Raketsport. Fixar det. Hela hans liv har varit elektronik.
Fast han har väl gått i Pension nu. 8) :D
Det är precis 1 år sedan i dag den 18/12 som var sista jobbardagen :D Jag var så djäkla sugen att få rå min egen tid att jag tog ledigt resten av året utan lön. Det var bara några dagar för det var ju helgdagar också. Grundplanen var att jobba till sista mars i år när jag hade fyllt 63 men när jag väl hade bestämt ett datum blev det så lockande att jag gjorde en work around och sköt ut mig för att påskynda förloppet.

Sedan var det med viss spänning jag väntade på att se hur det skulle bli ekonomiskt. Hur mycket mindre skulle jag få ut? Jag hade uppskattat att det skulle bli ett tapp på tio tusen rent per månad men visste inte säkert och ville helst inte tänka på det. Januariersättningen blev en chock. Mer än dubbelt så mycket rent som när jag jobbade, 68 tusen kronor efter skatt och sista lönen hade jag ju fått i december :shock: Förklaringen var att jag fick pension plus semesterersättning från den 1/4. Sedan tillkom en engångsutbetalning från Skandia Liv pension p.g.a. att de hade gjort en sjuhelvetes vinst och delade ut något som de kallade för miljardregnet till de som har tjänstepension där. Det får de gärna fortsätta med :) Fast det kommer förstås inte att ske.

Så frågan kvarstod om hur det skulle bli sedan. Det som händer är att man slipper en massa utgifter som är relaterade till jobbet så det har inte gjort någon skillnad alls rent ekonomiskt. Det betyder att jag skulle ha jobbat helt och hållet gratis om jag hade fortsatt och hur kul är det jämfört med vara fri och kunna göra precis man vill...Jag tror att det gäller de flesta som går i pension. Visserligen blir det mindre pengar som kommer in varje månad. Men om man ser till hur lite mer man får om man jobbar jämfört med att inte jobba så blir det en så låg ersättning att man skulle skämmas inför sig själv för att ha sålt sig billigt. Pengar är dessutom inte allt, det behöver ju bara gå runt varje månad, i genomsnitt.

För de som t.ex. jobbar inom ett lågavlönat kvinnoyrke gäller samma princip. Där försvinner visserligen ett par värdefulla tusingar per månad för de som går i förtid. Men det kan de ta igen genom att jobba extra ett antal dagar istället för att slava hela månaden. Så rådet med nuvarande system är att sluta jobba så fort man bara kan och det gjorde jag med gott samvete efter att ha jobbat oavbrutet i 43 år.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av HSE »

Brutto kan jag konstatera att jag får 200 tusen mindre om året än när jag jobbade :( Så jag är inte lika positiv. Och jag råkade dessutom tycka att jobbet var intressant och utvecklade större delen av tiden... Var nog mest när jag skulle redovisa vad jag använt arbetstiden till som jag blev irriterad, fans flera personer på min arbetsplats som slutade för att de blev så förbannade på det datasystemet :twisted: Om för att ta ett exempel ur verkligheten det ringde någon från Abu Dhabi och ville diskutera ett problem så tog det 15 minuter, sedan skulle jag öppna tidsraporteringsprogrammet med lösenord och allt. Därefter fanns givetvis inte ämnet i fråga i min projekt lista så jag måste grubbla över vad jag skulle lägga tiden på :shock: Till slut tog redovisningen längre tid en jobbet :roll: Inget som höjde effektiviteten som målsättningen var för införandet av det. Och den amerikanska konsulten som damp ned tre gånger för att lära oss hur vi skulle använda det var nog inte billig :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av Micke S »

Ja jag minns att du saknar jobbet p.g.a. att du tyckte det var intressant och höll skallen igång med utmaningar. Det är möjligt att jag också kommer att känna det någon gång i framtiden men det finns ju så mycket man kan hitta på för att få intressanta utmaningar. Ett exempel är att fortbilda sig inom något som intresserar, t.ex. språk eller vad sjutton som helst som man vill veta mer om.

Jag fick ett ryck och läste en US Army Machinist Course för att få lite bättre kläm på olika metoder för tillverkning. Jag har ju ingen sådan bakgrund annat än att man om liten tog upp hål i aluminiumplåt med morsans största sax för att montera elektronrörshållare till hemmabyggda radiosändare.

Vi vet ju hur det alltid blir, börjar man med något som intresserar så fördjupar man sig nästan bortom rimlighetens gräns. Som t.ex. med modellflyg som du har hållit på med men kanske inte gör så mycket längre. Men tiden har ju blivit mer värdefull nu så man får avgränsa sig så att det inte går överstyr ekonomiskt och så att det man gör inte blir en belastning i.s.f. nöje. Det finns ju annat som måste göras också än att leka. Men numer känns även skitgöra som att klippa gräs m.m helt okey för det är inget man måste pressa in i lämplig tidlucka utan man gör det om man har lust eller skjuter upp det till en annan dag.

Du har ju bl.a. stor erfarenhet av fordon och motorer m.m. Då går det t.ex. att starta en verksamhet för att serva hojar på våren som är skitdyrt för folk att lämna in i hos återförsäljare. Men tycker man sig ha fått nog av att skita ner sig finns ju mycket annat att hitta på. En mjukare variant är att lära sig använda diagnosverktyg för moderna fordon. Man kommer långt med en blåtandsenhet som pluggas in i OBD-utaget och gratis programvara för PC eller som app i mobilen. Fast det kan ju vara så lagom lockande att hålla på med sådant åt andra, det räcker nog bra med att gör sådant för egna behov.

Eller helt enkelt ta dagen som den kommer och bara ha det skönt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av erlan »

snacka om offtopic eller vill ni antyda att Gösta ska pensionera svetsen?

erlan
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av Hasse »

Micke S skrev:
Hasse skrev:
Conrad Engström skrev:Micke S här på Raketsport. Fixar det. Hela hans liv har varit elektronik.
Fast han har väl gått i Pension nu. 8) :D
"Micke S Skriver kloka ord"

:thumb: Du verkar vara en klok och förståndig karl. När jag uppnår "rätt" ålder så kommer jag förmodligen att göra samma som du, har ju nu jobbat drygt 42 år så det börjar bli nog nu...
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av Baronen »

HSE skrev:Brutto kan jag konstatera att jag får 200 tusen mindre om året än när jag jobbade :( Så jag är inte lika positiv. Och jag råkade dessutom tycka att jobbet var intressant och utvecklade större delen av tiden... Var nog mest när jag skulle redovisa vad jag använt arbetstiden till som jag blev irriterad, fans flera personer på min arbetsplats som slutade för att de blev så förbannade på det datasystemet :twisted: Om för att ta ett exempel ur verkligheten det ringde någon från Abu Dhabi och ville diskutera ett problem så tog det 15 minuter, sedan skulle jag öppna tidsraporteringsprogrammet med lösenord och allt. Därefter fanns givetvis inte ämnet i fråga i min projekt lista så jag måste grubbla över vad jag skulle lägga tiden på :shock: Till slut tog redovisningen längre tid en jobbet :roll: Inget som höjde effektiviteten som målsättningen var för införandet av det. Och den amerikanska konsulten som damp ned tre gånger för att lära oss hur vi skulle använda det var nog inte billig :wink:
Redovisningsproblemet känner jag igen.. ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av Micke S »

Om man ändå tänker sluta kan man redovisa all tid som internkostnad så ökar chansen att kunna gå med avgångsvederlag full ersättning för 3, 6 eller 12 månader beroende på vilket avtal man lyder under. :wink: Och nej, jag gjorde inte så, det är bara ett tips för dem som har retat upp sig på arbetsgivaren.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av Baronen »

Micke S skrev:Om man ändå tänker sluta kan man redovisa all tid som internkostnad så ökar chansen att kunna gå med avgångsvederlag full ersättning för 3, 6 eller 12 månader beroende på vilket avtal man lyder under. :wink: Och nej, jag gjorde inte så, det är bara ett tips för dem som har retat upp sig på arbetsgivaren.
Jag vet ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Har själv en Luna Migatronic, kanonsvets, tillverkad i Danmark om jag minns rätt. Det framgick när man läste instruktionsboken, iaf.
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: LunaTigtronic 250 Alingsås

Inlägg av HSE »

Borde gå att hitta en begagnad reservdelsmaskin på ex blocket om man har tålamod. Beträffande att jag gillade mitt jobb så tycker jag inte det var så konstigt, hur annars kan en maskin nörd få leka med maskinsystem som kostar oräkneliga miljoner och fyller hela byggnader och dessutom få bra betalt för det :lol:
Skriv svar