Puch Maxi projekt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Micke S »

Det ska bli intressant att hör hur testerna avlöper :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Ja det ska det :D Nu är det bara att fylla olja, blanda bensin och provstarta:
Bild
Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Micke S »

slider_score.gif
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Jaha då var det dags, kunde inte hålla mig fast det var mörkt och dåligt väder att göra ett uppstartsförsök.
I med oljan, ska vara 1.5dl men tryckte i 2dl vilket inte skadar, kan vara bra med lite mer som transporterar bort värme ifrån backarna:
Bild
Blandade bensinen, tänkte ha 4% men tog 1:25 (1l Motul 800 i 25l dunken med Aspen+) viket blir ca 3.85%.
Baxade ut moppen och tankade:
Bild

Naturligtvis strulade det. Flödade tre långa tryck som jag brukade på DT:n (då startade den oavsett utetemperatur). Inget hände.
I med choken (den använde jag aldrig på DT för jag fick lov att böja den för att få plats med förgasaren), flöda lite till.
Nu startade efter ett kick och varvade en del (ca 5000+ för kopplingen gick nästan i) men dog efter en sekund.
Vafasen, dåligt sug? Kollade nålen, så den var i högsta och smällde i ett 142 huvudmunstycke istället för 120 samt ett 55 lågfart istället för 40.
Men icke. Den ville bara gå lite längre med full choke.
Hmm :hmm: kom på att kolla flottörnivån, har ju byggt om till horisontal förgasare och mycket riktigt det kom inte in någon bensin i grytan med huvudmunstycket.
Bände lite på fjädern som håller nålen så jag fick en mm till där samt vinklade upp huset lite.
Nu j*vlar :twisted: :lol: s*tan vad arg den blev :mrgreen: det här lovar gott 8)
Som sagt, förgasaren verkar gå igång oavsett hur man misshandlar bestyckningen eller vad man sätter den på (om den får bensin och luft).
Tyvärr strular nått med gashandtag, tomgångs inställning eller trottel fjäder, eller så har jag dragit gaswiren lite tight för den varvade och
ville inte gå ner när man drog av på gasen och det sprutade grus :lol:
Så det blev ingen film ikväll, den ville dra iväg och jag hade fullt sjå att hålla i den i sadeln och döda den. Men film kommer när det är fixat.
Ska stroba tändningen också.
En sak till som inte gick igång var Koso instrumentet, koplade in det på DC sidan på regulatorn och brukar inte koppla fel men det ska gå på AC också så det måste fixas. Sedan kan jag ställa in förgasaren och filma lite.
Det knattrade fint i a f och den var yster som kor som ska ut på första grönbetet evildevil %-( :YMPARTY: mistick_yes.gif
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av erlan »

jag körde öppen tratt på en UA19S på -70talet. den ville isa i tratten så trotteln frös fast.
givetvis på full gas.
det kan väl bli en riktigt interesant upplevelse på en maxi??

erlan
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Jag har kört med UBF24 i minus 15-25 utan att den frusit med 10-14000rpm på varvräknaren i många kilometer med DT:n.
Så den verkar funka i kyla. Men det kanske hjälper att ha luftfilter?
Senast redigerad av Jesse_James den 01 dec 2017, 20:02, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Micke S »

Jesse_James skrev: Det knattrade fint i a f och den var yster som kor som ska ut på första grönbetet evildevil %-( :YMPARTY: mistick_yes.gif
thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Lite humor.
Efter uppstarten när jag fick lov att hejda den ysta Puchen... Då gick tydligen vänsterhand sönder lite.
Vänsterhand höll i sadeln i konstig vinkel, satans skit, knakar och massiv smärta, jag klagar aldrig, men
det här var inte skönt alls.
Nåväl, avloppet är det stopp i också och barnen har fått barnarbeta pka kass hand.
"Barnarbetarna" baxade in Puchen, efter undersökning var trotteln låst snett i halvläge,
tomgångskruven finns tydligen på gårdsplanen i gruset någonstans....

Skruv och lite fler dellorto delar är beställda ifrån guzzino.

== ingen film på ett tag.
Senast redigerad av Jesse_James den 02 dec 2017, 11:31, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Micke S »

Man får slå sig med en hammare på tummen så känns inte det första onda :P
Skönt att det inte gick värre i alla fall.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Så sant.
Medan ni väntar har jag för de som gillar portning mm lagt till ett edit avsnitt sist i tidigare del som är rätt intressant klicka och scrolla ner till edit:
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 67#p266467
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Projektet ligger lite still nu under vintern. Det fortsätter senare när jag har mindre annat att göra.
Jag har dock fått paket ifrån guzzino med trottel skruven som försvann i gruset :mrgreen: ,
samt resten i serien med huvudmunstycken, en ny flotör nål och jag kunde inte hålla mig att ta med några andra trattar, bl a:
Bild
e_pettersson
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 apr 2017, 09:13

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av e_pettersson »

Blir lite sugen att ta tag i maxin jag har som står och samlar damm slider_thankyou.gif
Skriv svar