Puch Maxi projekt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Har börjat förbereda lite med det elektriska också. Har monterat instrumentet som ger varvtal och eller temperatur ifrån två k-givare.
Ska i början medan jag bestyckar ha två temp givare, en under tändstiftet och en i avgasröret (den är en supersnabb historia).
Sedan när jag kör ska jag åtminstone ha avgasgivaren. Har ju ställbart munstycke och det blir ev åkning både vinter och sommar.
Med denna kan man ligga nära max temp utan att man smälter ihop saker vilket kan hända om man justerar på måfå.
Instrument med givare:
Bild
Avgasgivaren monterad:
Bild
Senast redigerad av Jesse_James den 17 nov 2017, 08:36, redigerad totalt 3 gång.
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Pipan är ju egentligen ifrån en het AM6 historia med horisontell cylinder och det var lite därför jag fastnade för den,
den såg bra ut att passa på en Maxi om man byggde om den till vänster montage.
Senare efter mailväxling med en på puchshop.de fick jag veta att det körts en del med den pipan på Maxis med bra resultat.
När jag räknat lite verkar dock stingern lite väl kort och grov (ca 12cm med inner diameter 18mm).
En in-stickande stinger låter mindre och av en händelse råkade jag ha ett 18mm kopparrör med inner diameter 16mm liggande.
Då kan jag justera längden på det tills man får lagom mottryck och avgastemperatur:
Bild
Senast redigerad av Jesse_James den 17 nov 2017, 18:38, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Micke S »

Finfina jobb och kluriga lösningar du gör thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Har plockat bort tutan.
Kom på att jag ska nog prova en sådan här där istället, under den vanliga strålkastaren kopplat till hel-lyset, vad tror ni om det?
Även med 15/15W 12v BA15, vilket är det största jag hittar, kommer ju original belysningen att vara lite dålig.
https://www.aliexpress.com/item/Free-sh ... 997f3Yrvtf
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Fortsatt lite med elen, hittade ett ställe att hänga tändspolen. Sen måste man ju ha en lämplig tändkabel också 8)
BR9HIX borde nog funka som stift, vi börjar med det. Vad åker ni andra med?
Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Micke S »

Jag kör med B8ES och B9ES och ett NKG Iridium CR9EIX beroende på trimningsgrad och körsätt.
Bilagor
20748275_529720174086560_44995459716152195_o.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Ok, vad skiljer mellan BR9HIX och CR9EIX, båda är ju iridium?
Har BR8HIX och BR7HIX att tillgå också.
Trimningsgrad förstår jag, utveckla körsätt (kallare vid hårt race kanske)?
Hur har du upplevt dessa spetsigare iridium stift jämfört med de vanliga?
(jmf i vilken temp grad man kan ha av 7, 8, 9, är det samma när man byter till dessa spetsiga Ir stift eller ska man gå upp eller ner ett snäpp är funderingen)
Dessa ska ju tåla mer värme i a f förutom att de ger bättre gnista i o m den smala spetsen.
Kan tänka mig att dessa därför också skulle vara bra för de som åker med svagt orginaltändsystem, då i t ex 6, eller 7 om de inte trimmat så mycket.
DT:n tror jag jag körde på B7HS en gång i tiden om jag minns rätt.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av erlan »

nja, man ska akta sig för resistorstift eller moteåndständhattar med original tändsytem, åtminstone med invändig spole. det kostade mig en tändspole i unga år.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... lym1mNIozl" onclick="window.open(this.href);return false;

ser ut att skilja gängdiameter och gänglängd på dom olika iridiumstiften.

erlan
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Aha, bra bild, tackar :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Micke S »

Det som skiljer mellan BR9HIX och CR9EIX är diameter och stigning på gängan samt längden på gängan. Men jag ser att jag hade råkat lägga upp en bild på tändstift till min motorcykel. :oops:
http://www.ngk-sparkplugs.jp/english/te ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Till moppar har jag BR8EIX (14 mm gänga som är 19 mm lång). Men jag upplever ingen skillnad mellan Iridiumstift och konventionella stift.

Det är inte så att jag byter stift från den ena dagen till den andra och jag kör inte mycket moppe. Det jag menade med körsätt är att om det är en backtävling så hinner det inte bli så varmt i förbränningsrummet utan det kan gärna får sitta en 8a i. Eller under utprovning av en nybyggd motor med mycket starter och korta körningar för bestyckning. Men så fort det handlar om vanlig körning med ihållande fullgas, kanske kilometervis, så känns det säkrare med 9or i en trimmad motor som gör 3-siffrigt. Om stiftet skulle börja glöda p.g.a. att det har ett för lågt värmetal så har man troligen ett hål i kolven ganska så omgående genom att förbränningen kan starta mycket tidigt.

Jag har inte hittat några Iridiumstift som inte är resistorstift men upplever inte att det skulle vara något problem. Inte ens i kombination med tändhattar med 1 kohms resistans som jag använder. Tändstiften har 5 kohms resistans så det blir 6 kohm totalt.

De vanliga CDI-tändningarna som t.ex. Kokusan är uppbyggda med analog teknik och jag har inte upplevt dem som störkänsliga så att det krävs resistorstift. Men det finns annat som kan vara mer känsligt för kraftiga elektromagnetiska störningar som uppstår med resistorlösa stift, t.ex. GPS som man kanske har igång för registrering av hastighet.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av erlan »

jag misstänker att en stor orsak till att man utvecklade dom bättre tändsystemen
är att det blev förbjudet med tändsytem som spred störningar omkring sig.
så kokusan m.fl. bör nog köras med störskydd.

jag har hört talas om att det fanns dom på -60 -70 talen som monterade en extra tändspole
i bilen, och kopplade en till ett tändstift i ett extraljus. polisens radarmätare påstods få fnatt av det tricket. sanninshalten i det tricket vet jag inget om. men en sachs med 4,3a störde dock ut tv
ganska effektivt.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Micke S »

Jag visste inte att det är förbjudet med oavstörda tändsystem men det är säkert vara så att det finns krav på hur mycket störningar fordon (och mycket annat) får avge. Allt samverkar så att den totala mängden elektromagnetiska störningar som finns påverkar och kan reducera räckvidden för radiokommunikation m.m. Förutom att det kan bli driftstörningar så finns värre saker som t.ex. om det blir knas på stödsystem på flygplatser.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av erlan »

jag vet inte exakt hur reglerna är utfoemade, men man får t.ex. inte sälja kompletta tändkablar
som inte är avstörda.
och om jag är rätt påläst, så är digital utrustning inte lika känslig som analog?

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Micke S »

De påverkas lite olika av störningar. Om man t.ex. får en störpuls som vara 1 ms så kanske det inte ens hinner märkas i ett analogt system som arbetar kontinuerligt. Medans det kan slå ut en räknesekvens i ett digitalt system eller starta upp ett förlopp som inte borde startas. Så beroende på en massa olika saker som t.ex. vilka störmarginaler som finns inbyggda i systemen och hur effektiva t.ex. felrättande koder i digitala system är så kan båda ha bra eller dålig immunitet mot störningar. Ett klassiskt exempel är t.ex. digital TV som i allmänhet ger mycket bra bild eller ingen alls. Medan ett analogt system nästan aldrig kunde ge lika bra bild men fungerade acceptabelt även vid lägre signalstyrka.

Den stora fördelen med digitala system är kanske att de kan göras billigare och mer exakta och att data kan behandlas och lagras m.m.

Det finns säkert folk här som jobbar med sådant och kan förklara bättre.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Då var det dags för lite fler bilder.
Har grovjusterat tändningen för ca 27 grader vid 4-5krpm, sedan flyttar den fram tändningen själv vid högre varv.
Det är et HPI 2-ten med två kurvor. Är det någon som vet vilken kurva som man får när kretsen för kurv-val är öppen respektive sluten?
Sedan har jag fått dit CDI enheten och regulatorn, det blev lite trångt men gick att dölja under kåpan.
Satte också en switch så jag kan välja tändkurva i kåpan. Även EGT och varvmätaren är inkopplad.
Det extra EGT uttaget drog jag ut i kåpan under tanken så jag tillfälligt kan koppla in även ett tändstiftstemperaturgivare.
Denna ska jag ha medan jag bestyckar förgasaren och kollar så pipan har tillräckligt mottryck i stingern.
Bild
Bild
Bild
Det som återstår nu är att skruva dit den andra kåpan samt att sätta dit drev och kedja.
Det lutar åt att prova 18-45 till att börja med. Har kört 16-45 tidigare med ett standard 70cc kit. Ska även plocka bort en topplockspackning så squish avstånd blir 0.5mm istället för 1mm, vilket verkar ok efter konversation med Micke S.
Sedan är det bara att fylla i ATF F/G oljan, blanda bensinen och provstarta.
Bild
Skriv svar