50cc classic racer
Re: 50cc classic racer
Är nybörjare på området.....
Forma plåt är inte enkelt. Är nybörjare på området. Först ska man bestämma sej vilket utseende man vill ha ,sedan ska man försöka forma plåten efter det.
Är verkligen imponerad av alla jobb. Snyggt jobb med tanken, första gången med tank är möjligt....
men synns att det i.a.f tydligt att ej är första gången du tar i en stålplåt, svetsn., konstruktion mm..
Vet hur svår det är som old hemma plåtfixare....hållit på och knackat/böjt/format plåt i 35 år till & från. Skulle jag betyg sätta mig själv på skalan 5 poäng så kommer jag upp kanske svag 3:a nu....
Forma plåt är inte enkelt. Är nybörjare på området. Först ska man bestämma sej vilket utseende man vill ha ,sedan ska man försöka forma plåten efter det.
Är verkligen imponerad av alla jobb. Snyggt jobb med tanken, första gången med tank är möjligt....
men synns att det i.a.f tydligt att ej är första gången du tar i en stålplåt, svetsn., konstruktion mm..
Vet hur svår det är som old hemma plåtfixare....hållit på och knackat/böjt/format plåt i 35 år till & från. Skulle jag betyg sätta mig själv på skalan 5 poäng så kommer jag upp kanske svag 3:a nu....
Re: 50cc classic racer
Tack ska ni för alla goa kommentarer! Har inte haft tid att jobba så mycket på racern dom senaste veckorna.
Igår kväll blev det lite gjort iallafall.
Tanklock stod på agendan. Vi prioriterade vikt före utseende och tillverkade ett enkelt med vanlig gänga m38x2.
Locket väger 31 gram vilket kan jämföras med Mcb locket från compact osv som väger drygt 60gram. Går säkert att banta några gram till.
Även avluftningen är på plats . Eftersom även den är i aluminium blir hela tankbygget i detta material. Gäller bara hitta en lätt o fin soppakran nu.
Passar på att lägga in en bild på ett tanklock som jag tillverkat och monterat på min Fiat 600 Abarth 1000tc replica.
Lite för tungt för en 50cc racer men på en effektstark Fiat 600 så är det inga problem
/Magnus
Igår kväll blev det lite gjort iallafall.
Tanklock stod på agendan. Vi prioriterade vikt före utseende och tillverkade ett enkelt med vanlig gänga m38x2.
Locket väger 31 gram vilket kan jämföras med Mcb locket från compact osv som väger drygt 60gram. Går säkert att banta några gram till.
Även avluftningen är på plats . Eftersom även den är i aluminium blir hela tankbygget i detta material. Gäller bara hitta en lätt o fin soppakran nu.
Passar på att lägga in en bild på ett tanklock som jag tillverkat och monterat på min Fiat 600 Abarth 1000tc replica.
Lite för tungt för en 50cc racer men på en effektstark Fiat 600 så är det inga problem
/Magnus
Re: 50cc classic racer
Ursnyggt som vanligt!
Re: 50cc classic racer
Oj oj så snyggt
Re: 50cc classic racer
Börja kika nåt på snurran än,vääääääldigt nyfiken
-
- Inlägg: 331
- Blev medlem: 20 jan 2009, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: 50cc classic racer
Här har det inte stått stilla.
Det blir ett konstverk att ställa i sovrummet.
Har du någon projekttråd på fiaten?
Det blir ett konstverk att ställa i sovrummet.
Har du någon projekttråd på fiaten?
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: 50cc classic racer
MNilsson - vill du att jag ska flytta tråden till projekt och renoveringar? Fler hittar nog till den om den ligger där.
Du gör ett kanonjobb!
Du gör ett kanonjobb!
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: 50cc classic racer
Hynboholm skrev:Ursnyggt som vanligt!
Tackar!HSE skrev:Oj oj så snyggt
Tyvärr inte. är lite osäker ang motorn. Lite högre nivå på den här jämfört med min hemma filade flinta.selma skrev:Börja kika nåt på snurran än,vääääääldigt nyfiken
Tips på en bra Derbi senda cylinder mottages gärna.
Tack, tyvärr så är det lite dåligt med info om Abartbygget.Amazon_jerka skrev:Här har det inte stått stilla.
Det blir ett konstverk att ställa i sovrummet.
Har du någon projekttråd på fiaten?
Tackar så mycket. Du får jättegärna flytta tråden om du vill.Raketsport skrev:MNilsson - vill du att jag ska flytta tråden till projekt och renoveringar? Fler hittar nog till den om den ligger där.
Du gör ett kanonjobb!
Nu består det mesta av jobbet att tillverka fäste till div.
Här är centrum delen till det övre kåpfästet.
Lagrat med nylon.
Hela staget
Fick tillverka en dyna för att få till en snygg form på pressningen av aluröret.
Monterat.
Att tillverka alla delar tar tid och det går åt mycket tänk o funderande.
Ett bekymmer har varit det bakre tankfästet. Kunde bara inte komma på hur vi skulle lösa det. ville absolut kunna plock bort tanken utan verktyg.
samtidigt vill man att det ska likna något, sedan har vi den ständiga hotet av för tung vikt.
Här är den nuvarande lösningen på problemet, Ett bockat fäste på tanken plus ett band tillverkat av 0.5mm PU. och en 3mm pianotråd.
/Magnus
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: 50cc classic racer
Tråden flyttad till Projekt och renoveringar. Skuggan av tråden ligger kvar i Övriga fordon en vecka till. En skuggan innebär att besökare skickas till rätt kategori/tråd när man klickar på ämnesrubriken.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
- Inlägg: 447
- Blev medlem: 26 dec 2010, 00:00
- Ort: Veddige
Re: 50cc classic racer
Hej Magnus!
Vilket fint bygge! Jag är mäkta imponerad.
Jag har inte sett detta projektet för än nu.
Några frågor har jag.
Har ni pratat med Lavér eller någon annan ang mått på ramen osv?
Har ni tittat på Lagerblads orginalare på Bynanders museum?
Ska ni köra på Sviesta?
Är tanken att den skall målas som en gammal monark?
Fantastiskt hantverk av er.
Lycka till
Mvh Robban
Vilket fint bygge! Jag är mäkta imponerad.
Jag har inte sett detta projektet för än nu.
Några frågor har jag.
Har ni pratat med Lavér eller någon annan ang mått på ramen osv?
Har ni tittat på Lagerblads orginalare på Bynanders museum?
Ska ni köra på Sviesta?
Är tanken att den skall målas som en gammal monark?
Fantastiskt hantverk av er.
Lycka till
Mvh Robban
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Re: 50cc classic racer
Samma frågor som tidigare inlägg. Mycket fint bygge. Men jag har för mig att ramarna skall vara hårdlödda.
Vad har du hittat för bitar till motorn ? Lagerblads motor är ju kolvstyrd.
Vad har du hittat för bitar till motorn ? Lagerblads motor är ju kolvstyrd.
Re: 50cc classic racer
Jag är fortfarande helt förstummad.
Re: 50cc classic racer
Här är ett fabriksbygge som påminner lite om ditt projekt https://www.youtube.com/watch?v=tft-FcC_Rw8" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 50cc classic racer
Tack! Kul att ni gillar bygget.
Nej, vi har inte varit i kontakt med Lavér. Har bara sett bilder på den.
På det numera ganska avsomnade 70cc forumet fanns lite olika måttuppgifter på ramar ,svingar och gaffellutningar.
Vet inte vilken maskin som finns på Bynanders museum men det hade varit spännande att studera den i detalj.
Tyvärr blir det inget Sviesta. Vi kommer inte att bli klara i tid. licens körningen är redan i slutet på April.
Färgsättningen är inte riktigt spikad ännu men det lutar åt gul och blå.
Att jag valde att tiga ramen beror på att jag inte är så bra på att hårdlöda. Hade nog fått tränat en hel del innan rambygget.
Det är möjligt att original monarkerna var hårdlödda men det är inget krav på nybyggen.
Vi bygger efter reglerna i kategori 3 av 50cc reglementet.
alltså inte en exakt kopia. Utan en maskin som ser ut som den skulle kunna ha gjort vid den aktuella eran.
Motorn har vi inte börjat alls med.
Malossi har en cylinder som enl uppgift ska vara en bra nybörjarcyl. Man vill ju kunna lägga några varv innan allt rasar.
Tyvärr så har vi inte byggt något på sista tiden. Har haft fullt upp med andra saker och det ser lite mörkt ut med ledig tid framöver också.
Vi lyfte upp racern på vågen bara för att kolla hur vi låg till med vikten. uppe i 37.3 kg än så länge och det är många tunga bitar kvar som ska dit.
Borde inte vara omöjligt att komma under 60 kg.
Finns hojar som är betydligt lättare men vi är realister.
Här har vi lyft upp racern på vågen.
/Magnus
Nej, vi har inte varit i kontakt med Lavér. Har bara sett bilder på den.
På det numera ganska avsomnade 70cc forumet fanns lite olika måttuppgifter på ramar ,svingar och gaffellutningar.
Vet inte vilken maskin som finns på Bynanders museum men det hade varit spännande att studera den i detalj.
Tyvärr blir det inget Sviesta. Vi kommer inte att bli klara i tid. licens körningen är redan i slutet på April.
Färgsättningen är inte riktigt spikad ännu men det lutar åt gul och blå.
Att jag valde att tiga ramen beror på att jag inte är så bra på att hårdlöda. Hade nog fått tränat en hel del innan rambygget.
Det är möjligt att original monarkerna var hårdlödda men det är inget krav på nybyggen.
Vi bygger efter reglerna i kategori 3 av 50cc reglementet.
alltså inte en exakt kopia. Utan en maskin som ser ut som den skulle kunna ha gjort vid den aktuella eran.
Motorn har vi inte börjat alls med.
Malossi har en cylinder som enl uppgift ska vara en bra nybörjarcyl. Man vill ju kunna lägga några varv innan allt rasar.
Tackar! Gillar dina snygga byggen skarpt! Otroligt tempo har du också.Lolalola skrev:Jag är fortfarande helt förstummad.
Jösses!!! Vilken liten go maskin det där var, och vilken puts! Sådant blir man glad av att se!HSE skrev:Här är ett fabriksbygge som påminner lite om ditt projekt https://www.youtube.com/watch?v=tft-FcC_Rw8" onclick="window.open(this.href);return false;
Tyvärr så har vi inte byggt något på sista tiden. Har haft fullt upp med andra saker och det ser lite mörkt ut med ledig tid framöver också.
Vi lyfte upp racern på vågen bara för att kolla hur vi låg till med vikten. uppe i 37.3 kg än så länge och det är många tunga bitar kvar som ska dit.
Borde inte vara omöjligt att komma under 60 kg.
Finns hojar som är betydligt lättare men vi är realister.
Här har vi lyft upp racern på vågen.
/Magnus
Re: 50cc classic racer
När jag ser maskinen med kåpan på får jag gåshud och minns när jag som grabb såg VM maskinerna köra på femtiotalet i Kristianstads GP med de heltäckande kåpor som sedan blev förbjudna, så läckert. Tävlingsnummer är ett måste på den kåpan. http://www.kristianstadvykort.se/grandp ... ndprix.htm" onclick="window.open(this.href);return false;