MCB 125 T
Re: MCB 125 T
Föehoppningsvis, så får jag original sachs-verktyg i brevlådan imorrn så jag får lös grejorna. Fick då hem ett nytt drev så jag slipper det gamla som var lite slitet..
Har delat motorn och ska ta o byta lager, packboxar, packningar och kickaxel.. Har ni några tips som kanske kan hjälpa på vägen så tar jag gärna dem!
Re: MCB 125 T
Hämtade just dessa i brevlådan! 23 h efter beställning!
Re: MCB 125 T
Det första jag märkte har att det högra lagret(tändsidan) är helt väck och även packboxen, fanns ingen funktion där kvar..
Och veven verkar vara ny.. Och vissa av de andra lagren är nog bytta för inte så länge sedan..
Spännande pyssel detta, gäller att ha tålamod och ta bilder så att kommer ihop rätt igen..
Re: MCB 125 T
Ny kickaxel som ska på, satt nya lager på veven, rengöring är och en del jobb!
Re: MCB 125 T
Har fått kämpa för att få av alla lager.. Ett par satt som sten! Sedan har jag rengjort blocken rejält så det är rent.. Men nu är jag igång med ihopmontering och går framåt!
Re: MCB 125 T
Kanske något med koppling osv?
Re: MCB 125 T
Hur ska fjäder på kickaxel sitta? När blocken ska ihop?
Re: MCB 125 T
Förspänd ett halvt varv ska den vara kickfjädern. Men hur ska jag spänna den? Är den innan jag sätterihop blocken eller efter? Någon som kan förklara detta?
Re: MCB 125 T
Hmm du har PM.....kan ej för klar kort här hur man gör...Mcb80ts skrev:Förspänd ett halvt varv ska den vara kickfjädern. Men hur ska jag spänna den? Är den innan jag sätterihop blocken eller efter? Någon som kan förklara detta?
Re: MCB 125 T
Okej.. jag tror jag har löst problemet.. Kommer åt att sära på kuggen, trycka in fjädern och spänna.. Innan blocken går ihop. Kommer att funka iaf.
Man får hela tiden lära sig något nytt när man tidigare aldrig haft med motorer att göra, känns givande då!
Man får hela tiden lära sig något nytt när man tidigare aldrig haft med motorer att göra, känns givande då!
Re: MCB 125 T
Jag har en -71 och det gör att min motor är en 1251/6A och då är det lite skillnad på vevhuset mot 1251/6b.
/A har ett vevhus på 110mm och /B har ett på 94mm tror jag det var..
Och /A har även en vevstake i alu. Iaf så Blev det då rätt packningar för /a motor.
Re: MCB 125 T
Nu sitter det ihop iaf och allt verkar okej.. Såg dock att krysskilen till kopplingsnavet verkar ha "skurits" av på höjden.. måste ju åtgärdas.. Men vad kan det ha för "bieffekter"?
Re: MCB 125 T
med åtgärdas så antar jag att du menar slipa in ytorna med carborundum?
så konorna passar.
annars bör du nog köpa kilar i storpack.
erlan
så konorna passar.
annars bör du nog köpa kilar i storpack.
erlan
Re: MCB 125 T
Det går ju inte göra så mkt åt den då den är halv.. Men har ett gäng på ingång iaf
Jag antar att det är därför det var lite sisådär med att frikoppla?
Jag antar att det är därför det var lite sisådär med att frikoppla?
Re: MCB 125 T
Iaf så blev allt så mkt enklare när rätt verktyg fanns tillhands såklart! Och måste säga att Bengt lagerblad på delta gör allt mycket enklare med sin grymma service!