Vid nollan mot streck på motorn. Då skall kolven vara i övre dödläge(kolven längst upp i cyllen). Om detta ej stämmer är nåt fel och du kan ej ut gå från dom markeringarna.
Då får man göra en ny markering som stämmer, med explemvis med maskrings tejp på svänghjulet för att ej göra massa onödiga markringar som ej kanske stämmer. När man jag vet det exkta läget kan man göra en tunn fin rits/strek på svänhjulet.
Ganska enklet att kontrolera med ett digital skjutmått vid cylinder toppkant och mäta ner mot kolven ska vara 1,5mm där brytarna skall börja öppna, jag skulle ej gå över 1,5mm heller 1,4mm än 1,6mm för att ej få för hög tändpunkt som ej är bra för nån motor
Sachs 125cc Ställa Tändning med Brytarsystem
Brytar avstånd 0,40mm + - 0,05. Vrid runt svänhjulet tills brytarna öppnar som mest. Mitt på nocken som öppnar brytarkontakterna. Där ställer man in med hjälp av ett blad mått på 0,40mm. Så att man får ett brytar avstånd på 0,40mm + - 0,05. Sen kan man kontrollera och ev. ställa in tändpunktens läge.
Vrid runt motorn medurs tills O -passar mot streckmarkering på vevhuset(bild A) när kolven står i övre dödläge(kolven längst upp i cyllen). Kolla det med en smal skruvmejsel genom tändstiftshållet att detta stämmer.
Är det okje...så vrid runt motorn igen medurs tills markeringen M(bild B) stämmer med streckmarkeringen på blocket. Där måste brytarna börja öppna ca. 1,5mm före kolven står i övre dödläge.
Är detta inte fallet, kan tändningspunkten korrigeras genom vridning av ankarplattan, vilket möjliggörs genom lägesslitsarna där skruvarna lossas som håller T-plattan. Efter sådan inställning dras skruvarna på ankar plattan fast ordentligt.
Vridning av T-platan medurs ger en senare tändpunkt.
Tvärs om vrider tillbaka plattan moturs så får man en tidigare tändpunkt.
Går motorn bra utan att bli varm så är inställningen bra.........
Proffsigare är att man kontrollera med en Stroboskåplampa att den blinkar mitt på svänghjulsmarkeringar M och mot strecket på blocket I .