Sida 8 av 8

Re: MCB 125 T

Postat: 07 aug 2017, 21:03
av Conrad Engström
Kickaxel, fjäder och klacken skall sitta spänd i högerhalvan. Kickdrevet löst i vänsterhalvan, vid montering.

Re: MCB 125 T

Postat: 09 aug 2017, 08:36
av Mcb80ts
image.jpg
image.jpg
Tack conrad! Jag fick till det bra till slut! Just för tillfället så håller jag på med framgaffeln! Fick tag på ett par fina nos ceriani gaffelben, Och några andra nos detaljer till gaffeln. Någon som vet mängd olja som ska vara i 35mm gaffeln? Har en nos framaxel till Leleu nav(30mm cereani gaffel) om någon behöver? Sedan har jag ett felfritt Motorfäste med!

Re: MCB 125 T

Postat: 12 aug 2017, 10:48
av Mcb80ts
image.jpg
Jag var igång och skulle byta gaffelben och då gick det ju upp för mig att det blir svårt att återanvända tätningsringarna mm.. Så det blev att kolla med momentum i stan (Umeå) dom har rätt mått och så, men det rekomenderades inte då de var gjorda för ett roterande lager och kanske inte skulle fungera mot kolvstång som går upp o ner.. Men sedan var det över 500kr för dessa så jag avaktade och kom sedan i kontakt med en mkt trevlig herre som hade ett nos set till 35mm cereani för en hundring!

Re: MCB 125 T

Postat: 14 aug 2017, 06:44
av Mcb80ts
image.jpg
Har satt på De nya delarna och det blev väldigt bra! Och nu funderar jag på vad jag ska ha för olja i framgaffel?
Sen så har jag bytt ut aluminiumbulten på styrhuvudet/styrstam och den gamla har blivit "skalad" på material halvvägs undertill och den nya vill inte gå ända ner!? Nån som vet? Kommer med bilder senare på detta.

Re: MCB 125 T

Postat: 22 aug 2017, 18:50
av Mcb80ts
Jag håller på med motorn och undrar över en sak.. När jag snurrar på kopplingsdrev och motorn går runt så efter ett par varv så "klickar" det och kickdrevet "slår över" verkar det som.. Nån som vet vad som är fel? För jag antar att det är något fel.. Hjälp!

Re: MCB 125 T

Postat: 25 aug 2017, 17:10
av Mcb80ts
image.jpg
image.jpg
Det gick vägen med kickdrevet, fjäder och klacken som skulle spännas på "stoppbulten" tog ett tag men tillslut så gick det ju.. Man lär sig hela tiden!
Har satt på framgaffel, hjul motor mm, så nu börjar det närma sig provstart! Jag tänker försöka fixa elen så den är felfri och allt fungerar. Skitväder ute och har man ingen tillgång till garage så får man montera i hallen! :mrgreen:

Re: MCB 125 T

Postat: 26 aug 2017, 19:39
av Conrad Engström
Jag provade min 125 Sachs i dag. Lite annat mot en vass femtikubikare. :shock: :shock: :D

Re: MCB 125 T

Postat: 26 aug 2017, 20:32
av Mcb80ts
Okej :D jag kan tänka mig det! Jag har då ännu inte kört med bra förhållanden.. Så det ska bli spännande!
Jag ser att staken och kolv var nytt i motorn och lite trimmad är den också, 55,47 står det på kolven.. Hur mkt skillnad gör det i effekt tro?

Re: MCB 125 T

Postat: 30 aug 2017, 22:16
av billykid
Hallo!

Ser att du skruvar på med 125:an MCB 125, skälv är allt moped skruva lagt på is tills vidare då jag har jobbat ca. 80 timmars veckor sen Juni. Det märks att man ej blir yngre med åren tyvärr....***ler***... :lol:

Jodu MCB125 + Conrad mfl 50cc är vad det är å går ej att jämn föra med större kubik, håller på med min Monark 50cc Cross-B har troligen dom metta delarna nu.... :D

Sen jobbar jag på min gamla tro tjänare F50GLX:n satte på en SACHS 50SW(vatten kyld cylle) 5vxl maskin. Den var skapligt vass tycker jag iaf gjorde 96km original på F50GLX enligt GPS. Men ska ha 6VXL så bygger ny maskin på basic 50SW(W = Wather Cold).....men snart är jag ledig = arbetsökande igen... :|

Re: MCB 125 T

Postat: 04 sep 2017, 10:38
av Mcb80ts
Billykid, som du säger det är ju två olika kategorier , jag har själv väldigt lite erfarenhet av sachs.. Trots att jag haft en 80ts och en isdt och den jag har nu då 125T..
-73 (på bild)jag hade som var i ett riktigt fint originalskick tyvärr utan papper dock, den körde jag bara väldigt lite och hann aldrig se vad hon kunde på alla register.. Blä, den ångrar jag mkt..
image.jpeg
Men är ju snart redo att köras min 125 T -71! Det problem som nu dykt upp är att kolven helt plötsligt verkar ta i toppen! cocos_acc.gif Och det måste ju bero på att cylinderfotspackningen är tunnare?! Jag har skaffat packningsmaterial som är 0,8 mm och hoppas det funkar att göra en ny av det..
CylFotpackningen som satt på och var fastbränd var förstörd och såg inte alls utåt att vara "tjock" så kan inte vara mkt det handlar om.
Om det nu inte är nåt annat fel..

Re: MCB 125 T

Postat: 04 sep 2017, 10:45
av Mcb80ts
Låter ju spännande med den 6 vxl du ska hänga på! Jag skulle faktiskt vilja ha mig en 50 cc sachs! Men får se hur det blir med det..
Ska bli roligt att se ditt projekt vidare framåt och se hur det ter sig thumb_up

Re: MCB 125 T

Postat: 04 sep 2017, 11:11
av Micke S
Mcb80ts skrev:Jag har skaffat packningsmaterial som är 0,8 mm och hoppas det funkar att göra en ny av det..
CylFotpackningen som satt på och var fastbränd var förstörd och såg inte alls utåt att vara "tjock" så kan inte vara mkt det handlar om.
Om det nu inte är nåt annat fel..
Du får tejpa fast ett kors med lödtenn på kolvtoppen och kolla att det finns 0,8-1 mm spel (för 125 cc motor) kvar innan kolven tar i. Det behöver kollas med cylindern momentdragen. Bilden är lånad från VRM hemsida.

Re: MCB 125 T

Postat: 24 sep 2017, 13:32
av Mcb80ts
IMG_2152.JPG

Re: MCB 125 T

Postat: 03 dec 2017, 20:38
av Mcb80ts
Nu väcker jag tråden lite! Jag får inte monarken att sparka igång! Den får bränsle och har fin komp! Jag får en bra gnista, men är den inte tillräckligt bra kanske?!
När jag ska starta så är det knappt så den vill tända, och tillslut så kan den göra det men då är det som att den baktänder och på väg att starta men orkar inte sparka igång helt..
Jag förstår inte vad som är fel.. jag har ställt in brytare på 0,4mm. Sedan har jag ändrat på tändplattan på alla vis utan resultat.. kollade nu hur det ser ut med kolven när den är i övre dödläge. Och som ni kan se på bilderna så är det inte som det ska! Kolven är i övre dödläge när svänghjulets märkning med m står mot blockets markering, och när det är m markeringen som är jämns med blockets markering så är kolven på väg ner en bra bit..
jag har som uteslutit det mesta så det måste vara tändningen som är fel.. och vet inte hur jag ska gå vidare. Därför vill jag ha perspektiv från expertisen, tacksam för all hjälp..
D29B15DE-7979-4133-94F7-4D7F8FF8910B.jpeg
A00802F3-F9D0-4080-A347-A2D9A8D9F11C.jpeg
AEE498CB-9587-473D-B7CA-8AB685678857.jpeg
C1F30131-AA10-4104-83E4-0F8F3D1D5E61.jpeg

Re: MCB 125 T

Postat: 09 dec 2017, 17:33
av billykid
Vid nollan mot streck på motorn. Då skall kolven vara i övre dödläge(kolven längst upp i cyllen). Om detta ej stämmer är nåt fel och du kan ej ut gå från dom markeringarna.
Då får man göra en ny markering som stämmer, med explemvis med maskrings tejp på svänghjulet för att ej göra massa onödiga markringar som ej kanske stämmer. När man jag vet det exkta läget kan man göra en tunn fin rits/strek på svänhjulet.

Ganska enklet att kontrolera med ett digital skjutmått vid cylinder toppkant och mäta ner mot kolven ska vara 1,5mm där brytarna skall börja öppna, jag skulle ej gå över 1,5mm heller 1,4mm än 1,6mm för att ej få för hög tändpunkt som ej är bra för nån motor


Sachs 125cc Ställa Tändning med Brytarsystem

Brytar avstånd 0,40mm + - 0,05. Vrid runt svänhjulet tills brytarna öppnar som mest. Mitt på nocken som öppnar brytarkontakterna. Där ställer man in med hjälp av ett blad mått på 0,40mm. Så att man får ett brytar avstånd på 0,40mm + - 0,05. Sen kan man kontrollera och ev. ställa in tändpunktens läge.

Vrid runt motorn medurs tills O -passar mot streckmarkering på vevhuset(bild A) när kolven står i övre dödläge(kolven längst upp i cyllen). Kolla det med en smal skruvmejsel genom tändstiftshållet att detta stämmer.
Tändläge Sachs 125cc.png
Är det okje...så vrid runt motorn igen medurs tills markeringen M(bild B) stämmer med streckmarkeringen på blocket. Där måste brytarna börja öppna ca. 1,5mm före kolven står i övre dödläge.



Är detta inte fallet, kan tändningspunkten korrigeras genom vridning av ankarplattan, vilket möjliggörs genom lägesslitsarna där skruvarna lossas som håller T-plattan. Efter sådan inställning dras skruvarna på ankar plattan fast ordentligt.
Vridning av T-platan medurs ger en senare tändpunkt.
Tvärs om vrider tillbaka plattan moturs så får man en tidigare tändpunkt.
Går motorn bra utan att bli varm så är inställningen bra.........
Proffsigare är att man kontrollera med en Stroboskåplampa att den blinkar mitt på svänghjulsmarkeringar M och mot strecket på blocket I .