Kungen!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

SS440-80 skrev:Otroligt fint jobb, du är duktig :-BD
Men mopedmodellen i sig är en riktigt ful moppe slider_anon.gif Tycker jag alltså :oops:
Haha ja modellen i sig är ingen vacker skapelse!! Men vacker behöver inte en kulmoped vara. Tanken är ett lagom trim o 4vxl med rivig gång och lätt ram ska ge mig ett leende när jag kör! Inte när jag beskådar skapelsen...
Alltså saknar en sådan moped Cometen snabb rapp o rolig men inget för usla stigar o vägar!!
f6.jpg
f7.jpg
Komaren trivsam och faktiskt rätt stark och oöm startar å går perfekt utan knorr jämt. men saknar det lilla extra rivet men mest fjädring bak. Ändå en perfekt bruksis och utflyktsmoped...
f14.jpg
Compacten var ju tänkt bli min oömma lekmoped men de vart en nolla för mycket o med det vart den både lite för ovanlig som lite ömtålig!!
f3.jpg
Å sen har jag bara familjemopeden och Shoppern de har ett hjul för mycket
Samt några kommande renoveringsobjekt i en skoterett samt Suzuki or50

Så med detta fyller kungen sin plats väl ful eller ej är den lite efterlängtad!!
ku54.jpg
Men nu sover barnen så får ta tag i lite virejobb!! Vad jag kände behöver ja nog dona lite med växeljusterig åxå.. Behöver snart igång så jag får labba med rätt drevning åxå..
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Kungen!!

Inlägg av Raketsport »

Snyggt och snabbt jobbat!
//Jossan
Josefine Andersson
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Snart 1a maj nu i alla fall inte mycket kvar på kungen!!.. Gnista finnes nu vajer lika så.
Saknas olja 15cm bensinslang kick gummi å sadel.. Övrigt bara justeringsjobb..
ku65.jpg
Dock inte omöjligt jag investerar i ett kokusan till denna då jag tror det kommer bli lite favorit för säsongen.
Blir nog även en överliggande böj (saknar ändå böj till compacten) för som kulmoped vet i tusan om jag inte vill ha
lite mer markfrigång trots allt!! Smidigt kunna hänga med barnen när de far runt på crossarna i vår sommar!!
För planerar en del pappaledigt i vår!!
rasmus.jpg
Men i morgon blir de nya bromsar(läses bättre begagnade) på Komaren samt ett nytt behövligt bakhjul!!
ko24.jpg
följt av slutjobb på compacten... Cometen startklar sedan innan om inget hänt under vintervilan??
Så till årets rallyn i alla fall 4a startklara mopeder att välja på!! Känns tryggt nu ska bara tid finnas till delta!!
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Kungen!!

Inlägg av billykid »

Hallo!

Bra snyggt/snabbt jobbat, en nice och liten trevlig samling av mopeder... slider_score.gif

Har själv en KTM Comet tror kan vara en Grand Prix... :?: ..Hmm ful eller inte det vet jag inte
men det är många mopeder modeller ser liknade ut Typ: Zundapp, Panter mfl.

Sen har jag iaf slutat att jaga delar för att få allt till helt originalet skick. Det kostar för mycket
pengar enligt mig. Har själv lagt ner för mycket på sånt. Compakten jag gjort till orginalet kostade
mig över 11.000kr. Cresent F50 GLX ej orginal ligger över 12.700kr se min kladd på kostnaden.. :shock:
F50GLX Kostn.12700kr 2012.09.13.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Kostar sina slantar inte hållt koll exakt på hur mycket min comet gick lös på slutade runt 30.. den vart ungefär lika dyr som sidovagns bygget.. compacten har jag inte räknat på men runt 15.. kungen något billigare mycket rester.. 6-8???? Billigaste bygget är komaren kostade inte många kronor då material handlades i Polen. ..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Kom på att cometen spårade ut rejält helt byggd som jag vill ha den.. Bara dekaler na har gått lös på runt 3000kr haha räknar inte eller bryr mig om man får tillbaks pengarna ändå bygger för behålla.. å som jag vill är oftast roligare än original..
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kungen!!

Inlägg av T M »

:twisted:
Tycker att Kungen är vacker i sin nya kostym med street rod stuk (uppdaterad motor bromsar lack).
Om du funderar på att öka frigången så kan underben fram från 1209 kanske vara till hjälp?
Hade ombyggda underben från en 53 monarped på en compact blev runt 15 cm högre
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jo men vill försöka behålla höjden bara få bättre frigång annars vore de en ide!!
Det blir liksom mer körglädje i dess smidiga litenhet!!

Apropå Hot Rod fick syn på min färdiga sadel å japp den kommer definitivt tillföra en hel del!!
Vart orolig lite glittrande guld kunde bli för mycket men tror verkligen denna mopeden kan bära lite bling med finess!!
Sadeln blir lite pricken över "i:et" och lyfter fram one of a kind stuket..
ku66.jpg
Ska i alla fall bli kul se den på inom kort...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

De sista puzzelbitarna faller på sin plats!!
Idag som redan nämnt vart sadeln färdig!!
ku67.jpg
Ser fram emot få monterat denna sadel och påbörjat provköra!!
Dessutom hittade jag en lösning på packning!! Funderat både på trälådor sidoväskor som plastbackar eller plåtburkar!!
Men till sist vart de en doktors väska från sekelskiftet!!
ku68.jpg
ku70.jpg
Bara fixa nytt handtag sedan hoppas jag den blir utmärkt till jobbet..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Mycket hänt i veckan men inte mycket på mopedfronten så planen ligger på en stark avslutning!!
I dag fått hämtat hem sadeln och tycker att den passar precis som planerat..
ku75.jpg
Kvällen tillägnats div löp-övningar och kan säga som så mer spring än start i Kungen!!
Så för att inte riskera skapa sig en grundkondition blir det utlåning av tändsystem ifrån mustangen i morgon!!
Planen lagd och ribban satt högt kungen och kompakten ska färdigställas i helgen och helst även Komaren!!
Sedan hoppas jag även söndagen inkluderar att kika på en Duett!!
ku71.jpg
ku74.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Hmm den vart lustigt nog lite bortglömd!!! Men hittades igen och planen är att få färdigställa den nu om än lite sent..

Jaja som jag redan nämnt i annan tråd!! Är nu tanken ta Kungen till Chicken i år!!
Efter återfunnit detta bygget för ett par dagar sedan och helt ärligt fullständigt glömt av att jag ägde den!!
Men när jag såg Kungen längst in i boden lagom dold av lite annat när jag letade efter en pryl till Compacten så vart jag påmind att den fanns!!

Ja byggde ju ihop detta projektet på några dagar förra året!! Vart bara uppstartad gick lite illa vart aldrig färdigjusterad utan tändsystemet paniklånades..
Sen vart den bortglömd tills jag av en tillfällighet hittade den i boden för några dagar sedan när jag letade efter annat!! Alltså rätt lustigt att jag helt lyckats
glömma av den så totalt haha.. Visst inte det snyggaste jag byggt men ändå så borta ur minnesbanken att man häpnas och undrar vad mer man glömt av??

Uppstartad vart den i alla fall förra året. Med en flödande förgasare och blöddrig gång vill jag minnas samt svårstartad med något felinställd tändning.
växlar och drevning såväl som som andra bekymmer gjordes inget åt utan vart i behov av tändsystemet som lånades i panik..
Ja elakt nog glömdes sedan kungen bort helt och hållet hamnade långt in i boden till och med innanför reservgräsklipparen.

Men vart ändå lite kul när jag lite smått snopen hittade den och vart påmind om min bortglömda kulmoped.
Vet egentligen inte ett skit om motorn förutom 4vxl konstaterad som dugligt glappfri så snyggats bara till utvändigt.

Ändå är de konstigt att meka moped just alltid innebär valstakt som bäst. Ett steg fram två steg bak mer regel än undantag..
Nytt system blir trångt men har det gått plats ett kokusan ska väl detta kunna komma plats..
Nytt system blir trångt men har det gått plats ett kokusan ska väl detta kunna komma plats..
Idag inget undantag fixat fram ny mutter till magneten (läses beställt ny och lånat från annan moped) o inhandlat lite lämpliga kabelskor. (två steg fram)
Fått fixat till tändsystem kanske inte det snyggaste jobb men funktionellt. (Jodå det vart ytterligare ett steg i rätt riktning)

Påbörjat byte av förgasare då upptäcktes trasig insugspackning(mycket möjligt blöddrig gång härstammade från detta??) samt sliten pinnbult!!
Slut på packningspapper å hittade ingen annan duglig packning dessutom när elen kontrollmättes upptäcktes defekt i ljusomkopplaren så får leta en sådan också..
Japp det blir tre steg bakåt. Så är det!
Oavsett blir de att färdigmontera den nya förgasaren inklusive packning och en pinnbult troligen även ny ljusomkopplare.
Morgondagens jobb förutsatt att jag hittar prylar och tiden i morgon??

För nu får de räcka för idag..

Krasst sammanfattat dagens mopedvals Men i min vanliga mopedvals vart dagens jobb tre steg fram och tre steg tillbaka!! Lustigt nog betyder dessa stegen
trots allt en framgång. Men även mer pyssel i morgon. En plan som säkert kommer gå om intet finns ändå och den innehåller.
Montering i morgon och förhoppningsvis start på lördag med nödvändig växeljustering! Sen får vi se om det återstår drevningsbehov oxå???
Tja inte det snyggaste man gjort men bör fungera och sitter stabilt fast nu..
Tja inte det snyggaste man gjort men bör fungera och sitter stabilt fast nu..
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Kungen!!

Inlägg av Raketsport »

Vilken överraskning att helt plötsligt ha en moped till (även om du ägt den hela tiden under glömskan.)
Det har faktiskt hänt mig två gånger också. Ena gången då vi flyttade hit till Vännäs och tömde ett hyresförråd i ett företagscentrum i Hörnefors. Fick flera "nya" mopeder utan att spenderat en spänn.
Andra gången måste ha varit ett totalt hjärnsläpp. Jag gick upp på logen och återfann en moped som jag glömt bort under ett helt år. Detta trots att den stått synligt och jag passerat den flera gånger.

Hur som helst, kul att Kungen ska få liv igen. Modellen är ganska rolig att köra och den känns alltid extra rapp då den är så öiten och lätt.
//Jossan
Josefine Andersson
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jodå fått grejat någon timme idag också!! Men något stämmer inte! Ännu inte klurat ut vad?? Växellådan vart i alla fall bensinfylld.
Gjort oljebyte, ny förgasare som inte flödar över. Nytt brytarlöst med bra gnista grovinställt i alla fall så att den borde startat.
Tände gjorde den i alla fall!!
Borde kunna springa igång den i morgon.

Så ser i alla fall planen ut lite löpträning och se hur den går! Misstänker det blir till att riva motorn och byta packboxar..
Ska den ändå isär får det bli byte av kickaxel och lameller med fjädrar samtidigt..

Jobb jobb jobb men mopedvals fortsätter i alla fall.. Framåt och bakåt på samma gång..
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Kungen!!

Inlägg av HVA59 »

Det är inte så att mittenpackningen i motorn håller på att ge upp om där är bensin i växlarna? Eller, iof som du säger en dålig packbox också...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kungen!!

Inlägg av HSE »

Det är ju en sådan där motor med badkar under förgasaren :) Brukar bli bränsle eller vatten i växellådan på dem :wink:
Skriv svar