Kungen!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja då mitt förra projekt inte vart vad jag planerade!

Saknar jag fortfarande en enkel oöm "kul-moped" en små-rapp rolig lekmoped om man så vill!!
Om man bortser från min bruks-Komar. Men oavsett hur trevlig den nu än är!! Så platsar den inte riktigt till vad jag velat ha ett tag!!

Så får bli ytterligare ett snabbprojekt innan våren!!
Inhandlade idag på tradera en liten "Kung" eller för all del Monark!
Hade egentligen tänkt mig bygga på en Compact men tror denna blir snarlik i körglädje i lagom fart och lite mer "krävande" stigar!!
Vad jag förstått ska det vara en 1259 Shopping!! Å denna gången blir det inga typplåtar som får mig andra mina byggplaner!!
ku1.jpg
ku2.jpg
Grundplanen ligger i att kombinera denna "lätta" ram med en 4vxl sachs motor!!
ku3.jpg
För att säkerställa detta blir det troligen en 60cc steg två eller en nyfunnen hemmaportad 60cc med boost kanaler??
sa38.jpg
sa38.jpg (27.79 KiB) Visad 7371 gånger
Så enkelt då min Compact visade sig vara en äkta "gubb-Compact" tar jag den Cylinder som är "näst-värst" i samlingen till detta bygget.
Den "tamaste" hamnar på Compacten. Då det till detta köpet hängde med ett par NOS Värnamo däck så monterar jag dem på Compacten!
Å flyttar mina nyköpta nabbade "kuldäck" till detta bygget!!
ku5.jpg
Utöver däckbyte, kommer överbliven färg från Compacten användas till detta bygget så grönt blir Porsche Bahamasgelb!!
Så färgen redan klar även en fotbrygga som inhandlades innan jag visste att Compacten vart en 1240 kommer nu till nytta...
sa61.jpg
ku4.jpg
Så planen för detta bygget är grönt blir orange!! Lagom rappt och nabbat på en lätt ram med "små" hjul!!
ku6.jpg
Om det verkligen blir kungligt eller ej återstår se själv hoppas jag byggplan och tid räcker till helst utan oväntade överraskningar!!
Får väl hämta hem mopeden på fredag använda helgen till riva isär o blästra den samma så får vi se hur mycket som hinns med på ett par veckor!!
Men allt löser sig!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

För övrigt någon som vet hur många sådana här Shopping som byggdes?? Vad jag vill minnas har jag bara sett en tidigare. Men kan ju vara vanligare än jag fått för mig! Bara att jag inte lagt märke till dom??
Ska bli intressant hämta hem och påbörja projektet. Den verkar ha en hel del gemensamma bitar med Compacten..
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kungen!!

Inlägg av T M »

:twisted:
Intessant projekt
Du kan nog låta compacten ha kvar sina däck det är 16" på 1259'an enligt denna tråd

http://www.raketsport.com/forum/viewtopic.php?t=15117" onclick="window.open(this.href);return false;

Den som låg nära ett år på Tradyra var nog värd sitt utropspris :roll:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kungen!!

Inlägg av erlan »

TIPS: börja med att måtta in kedjelinjen först, innan du river, om du ska åka fyrpet på den.
det skiljer 8mm på fotväxlade och handväxlade modeller.
du verkar inte vara typen som bara siktar in kedjan med bakhjulet snett, så det blir 2 spår i snön.

erlan
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fasiken trodde faktiskt det vart Compact grejor på den då hade svinglösningen vart enkel jaja allt löser sig tar bara någon dag längre..
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kungen!!

Inlägg av erlan »

till 16 tum så finns i alla fall vettiga däck.

http://www.ebay.de/itm/Puch-Maxi-Mofa-M ... XQAwNRCNcD" onclick="window.open(this.href);return false;

naven är nog samma, men misstänker den där har 80mm framnavet, samma som 1209 och sena compacter. kanske inte vad man vill åka fort med. men simson ekrar för 16 tumshjul och 120 nav förekommer ofta på ebay.

passar en compact sving så är det ju lätt att bygga om till breda navet, men många compactbyggare har pressat isär tvåväxlade svingar med.

erlan
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Har en compactsving liggandes modifierar hellre den till att passa än att bygger om originalet. Skadar aldrig ha möjlighet bygga tillbaks.. jaja får fixa en motormontering med tillhörande omkring och svingfix innan jag river isär o lackar.. Huvudsaken att de går snabbt v16 börjar jag fortsätta med gjutningsarbete gårdsplan att färdigställa och stödmur ska fixas, dess utom göra plats o gjuta för verkstadsbygge..
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kungen!!

Inlägg av T M »

Peter Holbrant skrev:Fasiken trodde faktiskt det vart Compact grejor på den då hade svinglösningen vart enkel jaja allt löser sig tar bara någon dag längre..
:twisted:
Den har nog mer gemensamt med 1209 och lite med 1256 champion

http://www.raketsport.com/champion_continental.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Intressant att se så många modeller med lika grunddrag, lite som moderna plattformsbilar
:?: Kan bli trevflig uppbyggd som en 1256 med vanlig sadel och pakethållare :?:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kungen!!

Inlägg av erlan »

T M skrev:
Peter Holbrant skrev:Fasiken trodde faktiskt det vart Compact grejor på den då hade svinglösningen vart enkel jaja allt löser sig tar bara någon dag längre..
:twisted:
Den har nog mer gemensamt med 1209 och lite med 1256 champion

http://www.raketsport.com/champion_continental.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Intressant att se så många modeller med lika grunddrag, lite som moderna plattformsbilar
:?: Kan bli trevflig uppbyggd som en 1256 med vanlig sadel och pakethållare :?:
den intresanta frågan är om den har korta (compact m.fl. eller långa (1279, 1249 m.fl.) svingen.
eller en egen längd.

är det lika sving som compact så är det relativt enkelt att göra en seriös konvertering till fotväxlad motor. att fästet mot ramen är lika som andra MCBmodeller utgår jag från.

erlan
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Kungen!!

Inlägg av Conrad Engström »

En av mina är en 1259. Bytt hjul och stänkskärmar från Compact. Det sitter en Sachs EKF med en lite justerad 6,25 cylinder. Bromsade den i Mellsta till 8 hp på bakhjulet. Den går mycket bra att hantera på dåliga vägar.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja tanken är att dess låga vikt och smidiga storlek ska göra den riktigt trevlig!
Kommer inte göra några större ingrepp eller något som inte är återställningsbart.
För även om det inte är en "populär" modell så rätt ovanlig!! Ny lack "säkrare" styre blir nog ett Cupini i styröverfall i stället för ömtålig styrstam.
Hämtar hem den i morgon och räknar med ett snabbt projekt det mesta finnes ska bara göras åxå!! Hinner väl egentligen inte med ett objekt till så får gå fort!!
Ett par nödvändiga reparationer måste hinnas med!! Lite gaffeljobb på Cometen!! Bromsjobb på Komaren(å nytt bakdäck) färdigställa Compacten inte mycket men ett par timmar lär de bli..
Ja å så denna Shoppingen då!!

Kunde i alla fall inte motstå utan vart tvungen minimera osäkerheten! Nu rätt säker på att kedjelinjen löses lätt med Compact sving och nav.
Då den 3 vxl compacten å denna ska ha samma kedjeskydd och dessa sitter om inte exakt lika så försumbart lika bör passa rakt över!!
Shoppingens sving och kedjeskydd
Shoppingens sving och kedjeskydd
menar kedjeskyddets kupa måste vara lika och "överskjut" ser riktigt lika ut..
menar kedjeskyddets kupa måste vara lika och "överskjut" ser riktigt lika ut..
monark2,1.JPG (65.01 KiB) Visad 7086 gånger
monark2,2.png
Däremot har jag inte en aning om hur kedjelinjen ligger med en trampmotor men om det skiljer kommer det troligen vara lättfixat med Compactdelar och dess utom lätt att återställa!
med lite flyt och utan komplikationer bör det gå fort fixa till!! Nu bara hoppas att de hinns med både lite rallyn å sommriga kvällsturer!!
I alla fall tur att man inte kan få för mycket guloranget i livet haha!! För som en bekant påpekade börjar bli en del sådant nu..
Denna hängt med sedan länge!!
Denna hängt med sedan länge!!
denna i ett par år
denna i ett par år
Senaste snart klara vart visserligen vid köp ommålad i smurfigt blått!! Men visst är denna nyansen läckrare!!
Senaste snart klara vart visserligen vid köp ommålad i smurfigt blått!! Men visst är denna nyansen läckrare!!
Så när jag nu kompleterar med en Shopping i dito färg börjar de onekligen finnas mycket gulorange här hemma..
Att sedan barnen påstår att BMW:n är orange fast den är brun så enträget att man själv ibland undrar om mitt synfel är större än väntat!!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kungen!!

Inlägg av erlan »

http://www.tradera.com/item/100708/2765 ... ompakt-mfl" onclick="window.open(this.href);return false;

erlan
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Kungen!!

Inlägg av Falkfish »

Peter Holbrant skrev:Tja då mitt förra projekt inte vart vad jag planerade!

Saknar jag fortfarande en enkel oöm "kul-moped" en små-rapp rolig lekmoped om man så vill!!
Om man bortser från min bruks-Komar. Men oavsett hur trevlig den nu än är!! Så platsar den inte riktigt till vad jag velat ha ett tag!!

Så får bli ytterligare ett snabbprojekt innan våren!!
Inhandlade idag på tradera en liten "Kung" eller för all del Monark!
Hade egentligen tänkt mig bygga på en Compact men tror denna blir snarlik i körglädje i lagom fart och lite mer "krävande" stigar!!
Vad jag förstått ska det vara en 1259 Shopping!! Å denna gången blir det inga typplåtar som får mig andra mina byggplaner!!
ku1.jpg
ku2.jpg
Grundplanen ligger i att kombinera denna "lätta" ram med en 4vxl sachs motor!!
ku3.jpg
För att säkerställa detta blir det troligen en 60cc steg två eller en nyfunnen hemmaportad 60cc med boost kanaler??
sa38.jpg
Så enkelt då min Compact visade sig vara en äkta "gubb-Compact" tar jag den Cylinder som är "näst-värst" i samlingen till detta bygget.
Den "tamaste" hamnar på Compacten. Då det till detta köpet hängde med ett par NOS Värnamo däck så monterar jag dem på Compacten!
Å flyttar mina nyköpta nabbade "kuldäck" till detta bygget!!
ku5.jpg
Utöver däckbyte, kommer överbliven färg från Compacten användas till detta bygget så grönt blir Porsche Bahamasgelb!!
Så färgen redan klar även en fotbrygga som inhandlades innan jag visste att Compacten vart en 1240 kommer nu till nytta...
sa61.jpg
ku4.jpg
Så planen för detta bygget är grönt blir orange!! Lagom rappt och nabbat på en lätt ram med "små" hjul!!
ku6.jpg
Om det verkligen blir kungligt eller ej återstår se själv hoppas jag byggplan och tid räcker till helst utan oväntade överraskningar!!
Får väl hämta hem mopeden på fredag använda helgen till riva isär o blästra den samma så får vi se hur mycket som hinns med på ett par veckor!!
Men allt löser sig!!
Hej.
Blev riktigt intresserad av ur din super cylle fungerade, Agge är väl bara en idiot i dina ögon, för att han tar betalt för sin kunskap...
Ge oss lite feedback om din kunskap i ämnet, i stället för att ställa massa dumma frågor....
Mvh
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Hängde inte riktigt med i svängarna där Falkfish!! Jag tillhör nog den stora skaran människor som lever på att tjäna pengar på mina kunskaper!! Vad jag till dagligt tal kallar mitt jobb!!

Hur som hämtade hem Kungen igår fick strulat lite med fix för att få bra kedjelinje!!
Blir till "nya" nav fram bara för att få till lite bättre hejdare.
ku7.jpg
Dagen gått till att plocka isär mopeden!
ku11.jpg
ku10.jpg
Ja fått även fått blästrat!!
ku12.jpg
Enligt Kajsa Varg metoden kommer Kungen lackeras inte Original utan vad som finns för rester!!
Så svart framlampa och Volvo California vit ram och fälgbanor med Porsche Bahamas gul tank kedjeskydd och skärmar.
Tror färgkombinationen kan bli riktigt lyckad..

Men då det också är ett extrabygge och snabbprojekt kan jag inte hänga mer i soffan dags få slängt på grundfärg!!
För ska hinna minst få på California vit på fälgbanorna i natt så att fälgar kan plockas ihop i morgen under övriga torktider!!
siktar på att få lackerat färdigt allt idag och i morgon!! Så det kan monteras i nästa vecka!!
Ja får väl försöka fixa iväg sadeln på omklädsel åxå dock ännu inte bestämt färgkombination på denna..
ku9.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Följde med ett par värnamo däck till projektet!! Men satsade på helt nya ändå
Fick bli ett par Mitas B8 däck extraförstärkta och godkända för 100km.
Då tydligen Mitas även tillverkar däck under andra namn som Continental så känns de som ett tryggt köp.
ku13.jpg
ku13.jpg (13.42 KiB) Visad 6839 gånger
Utöver däck är de nog bara fotgummin handtag o en lagersats till hjul samt dekaler
ev baklampa i övrigt finns nog de mesta..
Skriv svar