Kungen!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kungen!!

Inlägg av T M »

:twisted:
mistick_yes.gif slider_score.gif mistick_yes.gif

http://www.tradera.com/item/100708/2775 ... ensin-tank" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

T M skrev::twisted:
mistick_yes.gif slider_score.gif mistick_yes.gif
Villig hålla med ser riktigt fin ut!! Misstänker dock den ej blir till min!!
För tror nog den budas iväg en del högre än vad jag ska lägga på en oöm "kulmoped"
Men nog hade den gjort sig fin med bahamasgult fält randad i california vit!! färg finns över men rätt trygg i mina bucklor
det klart skulle man vinna eller hitta en bättre till bra pris så hade jag inte gråtit heller haha!!

Men idag siktar jag på hjulstämmning!! För ekrar tomt i mellan gaffelben!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tyvärr vart jag utskickad på ett jourjobb!! Så nu tröttare än tusen misstänker långa nätter börjar ta ut sin rätt!!
Planen låg i att få ekrat lite fälgar o lite mer!!
ku35.jpg
Men i alla fall färdig ekrat o en lättare putsning!!
Fick samtidigt bytt upp en storlek på navet och monterat fasta lager i framhjulet.
ku36.jpg
Alltid något o ett steg vidare!! Tycker dessa något tjockare ekrar gjorde sig riktigt bra och förhoppningsvis ett brottslöst framtid.
Tyvärr saknar jag fälgband o lite klarlack de i kombination av något trött gör nog att gnistan slocknat för mer jobb i kväll!!
Så får njuta av de lilla som blivit gjort!!
ku37.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jourvecka och det gjort sig påmint både idag o i går idag "bara" till 23...
Så min vackra plan om att få ihop ramen och kunna koncentrera mig på motor o övrigt föll lika snabbt som telefonen började ringa!!

Men i alla fall fått handlat en ny slang och 2 fälgband så inte de detaljerna som stoppar!! Samt fick nya lampan med posten idag!!
Efter noga övervägande kommer den att monteras tycker den gör sig bra och ett smäckert uttryck över den..
Så där vågar jag mig på ett extra borrhål för rätt placering.
ku40.jpg
Utöver fick dämparna sig en omgång!! Vart först lackerad silver men ångrade mig och lackade den halvblankt svart!!
ku38.jpg
ku39.jpg
Känner mig rätt säker på att de gör sig bättre med svart ihop med verktygslåda.
Dess utom blir nog motorn delvis svart! För vart rätt nöjd över utseendet på motorn till Cometen.
ku41.jpg
Samt mycket möjligt den får sig en svart/guld färgad ljuddämpare (har en fuego liggande som om den fungerar bra med trim nog åker på)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Kungen!!

Inlägg av Raketsport »

Passade bra med en svart detalj som knyter ihop med verktygslådan och gummidamaskerna.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Kungen!!

Inlägg av Johan Lat »

Ja en sådan häck(1209) står hemma i min bo nu också men tror inte jag kommer göra något med den, den avyttras nog, det var lite för mycket objekt men motorn startade till fint iallafall :D
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kungen!!

Inlägg av T M »

:twisted:
Det artar sig!
Jag hade använt torx skruvar med låg skalle för lite mer tet men det är jag det :D

Här kommer en p nässla till (sorry)

http://www.ebay.com/itm/Elvis-Presley-R ... n5GSXoI0xQ" onclick="window.open(this.href);return false;
sun.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Hit men inte längre pga en klantig punktering..
ku45.jpg
I alla fall nöjd med att uppdaterat frambroms till ett 100 trumma bör ge lite säkrare broms.
ku43.jpg
Men börjar så smått likna något!! Då motorn är fläktkyld o 4vxl fot blir den som nämnt att piffa motorn med lite svart.
Likt den som sitter på min Comet!! '
ku42.jpg
Men ett däck motor sadel kvar!! Så inte lugn riktigt ännu.
åtminstone fått på baklampa idag!
ku44.jpg
Hittade ett dugligt gashandtag så tror nu de enda jag saknar är avgasrör, mutter, klämmor o fotgummin ev grepp??
men kan säkert vara något mer?? I alla fall inga svåra bitar kvar.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Med tidsstress jourveckor och barnveckor jämt numer!! Kan man säga tiden verkligen flyger fram.
Har nu ägt Kungen i 14 dagar så tvungen ta tag i den!!
I alla fall fixat bakhjul bakbroms o fotpinnar. Fungerar nu riktigt bra efter bara mindre modifiering av
pedalens bromsarm kortning o omborrning.
ku48.jpg
Annars mest småpyssel inget stort bara smådetaljer!! Men inte konstigt bara sånt som kvarstår nu.
I kväll blir de tillsnyggning av motorn som står på agendan! stålborstande slip o färg!!

I övrigt vart jag bara tvungen prova den tänkta ljuddämparen!! Tycker den gör sig skitfint och kommer efter lite
pyssel flyttning stag och ny färg.. Hoppas bara den fungerar lika bra med trimmet som den gör sig på Kungen!!
Det svarta och guldet(precis som dekalerna) gör sig verkligen med mopedens vita o gula!
ku49.jpg
ku26.jpg
ku26.jpg (132.71 KiB) Visad 5808 gånger
Men nu städning o mat samt måtte jourtelefonen inte ringa!!
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Re: Kungen!!

Inlägg av PUCH-60 »

Jag skickar två moppevrak till dig, kan du ha dom färdiga till på onsdag....
Skämt åsido , du håller ett jä..a tempo, och bra blir det.
slider_score.gif
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tackar men tempo och tempo!! Fick mig ett bakslag o vart inte hemma innan 23 igår efter jourjobb!!
Väl hemkommen orkade ja inte göra någon nytta hemma alls..

Men blir nya tag efter lite nödvändigt städ och tvätt(om inte jourtelefonen alarmerar åter).
Håller ändå med att bra blir det!! För ändå, bra är siktet på denna och inte bättre. Vart påmind nyss.
När jag rotade efter ett "borttappat" bromsgummi och fann "dugliga" grepp o fotgummin..
Nä "bra" duger gott ska de vara oömt och kul är det vad de ska bli åxå!!
Vart på väg åter kastas i bra och ha lådan men togs upp synades en extra gång!! Slitage till och med brännmärken hmm..
Men försöker påminna mig om ursprungsplanen oöm-kulmoped!!
ku50.jpg
Nä "bra" duger gott ska de vara oömt och kul är det vad de ska bli åxå!!
Lätt falla på eget grepp och bygga något som inte vart planen!! Så dugliga fotgummin o grepp blir helt rätt, på detta bygget!!
För ibland måste jag påminna mig själv att bra duger och öhh bättre kan bli för bra haha..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Nå denna jourhelg vart helt klart mer jour än helg. Å andra sidan lär väl synas i ett lönekuvert vad de lider.
Men ändå el alltså!! Detta gytter en nödvändighet som allt för ofta inte går få till på något snyggt vis!!
Då är man ändå bland annat elektriker till yrket!!
ku52.jpg
Men tycker de vart om inte snyggt så i alla fall så diskret det kunde bli på denna "nakna" moped..
ku51.jpg
En kväll kvar sen bara invänta sadel och ev saknade smådetaljer!! Sen blir det utprovningar av vilka trim/ljuddämpare o drevningar som gör sig bäst!!
Vill påstå att upploppsklockan har ringt å de känns gott..
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Kungen!!

Inlägg av JoNo »

Måste säga att de blir snyggt å välbyggt som vanligt!

slider_score.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Äntligen börjar Kungen bli klar!!
16 dagar senare!!(ändå kostat på mig 4 vilodagar av dem så ser mitt 2 veckors snabbprojekt som lyckat. Men med lite moms eller vila)
Nästan nästan färdig!! Saknas ett par vire + nipplar bensinslang.Bättra i några hanteringsmärken efter däckkrängning.

Ja å sadeln liksom kronan på verket, men den räknas inte riktigt. Då mitt jobb inskränker sig till kröna och skruva fast den!!
Så dags å klura lite på om man ska satsa på någon väska eller kanske låda?? Nått behövs till matsäck o regnkläder!!
Ja å vägen via cykelaffären å köpa ett par viers till kvällsjobbet!!
ku53.jpg
Å japp motorn vart med svarta detaljer!! För att jag vill ha de så.. Ska de gnällas vill jag påpeka
att 4vxl, fläktkylt, fel färgkombination o ombygge till annan styrinfästning, större nav fram och grövre ekrar!! Är större ingrepp för originalropare!!
Detta är vad de ska vara en oöm kulmoped byggd för kulighet och utlåning till vänner som vill prova på!!
ku55.jpg
ku56.jpg
ku57.jpg
ku58.jpg
ku59.jpg
ku61.jpg
ku64.jpg
Man får ändå ha i åtanke att på 16 dagar varav 12 skruv(mest nätter)dagar
har den kommit till en trevlig bruksmoped utan allt för hög skämsfaktor
monark3.jpg
monark2.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Kungen!!

Inlägg av SS440-80 »

Otroligt fint jobb, du är duktig :-BD
Men mopedmodellen i sig är en riktigt ful moppe slider_anon.gif Tycker jag alltså :oops:
Skriv svar