Kungen!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kungen!!

Inlägg av T M »

:twisted:
Blir nog bra med färg kombo
Kan du inte slakta en gammal väska eller soffa till sadeln, lagom nött brunt skinn kan bli ball?
Kan ju bli knappar på den med :P

PS
Du behöver ett styre med:
http://www.ebay.com/itm/BICYCLE-CHROME- ... WUkrWwO0pQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Brunt, varför tänkte jag inte på det?? Där har jag den!! Det blir en brun och svart späckhuggare eventuellt med vita kantband!! Hmm på ev kantband får kluras en stund till!!
Men brunt är givet harmoniserar jättebra med det gul-orange nyansen
Styret nja tror mer på ett Cuppini monteras det i överfall hamnar styret i en lagom höjd för studsiga stigar..(ska bli en smårivig kulmoppe av den ju)
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kungen!!

Inlägg av T M »

:twisted:
Min sadel till rostuletten blifver brun cajmanmönstad vinyl, tänkte tigga lite spypåsar av SAS till de som inte gillar det evildevil

Om du ska ha högt styre på styrplattan så glöm int förstärkningsplåten, enkel att göra i tre mm plåt.
En triangel med hål för styrrör, kablar & klamrar

PS
Hetsa känsliga med en bred pepita stripe på tanken?
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Vansinnig kan man bli för mindre!! Bara en liter förtunning!! Å sprutan har jävlats å det grövsta... jaja finns mer färg.
hittade i alla fall felet vart en o-ring som satt på de nedre luftvredet som gått sönder får se om jag får på lite california på fälgbanor om en
halvtimme eller om jag somnar före!! Har i alla fall mer slip och lackjobb i morgon än planerat dess utom osäker om färgaffären är öppen på söndagar..
För thinnern onekligen slut nu!!
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kungen!!

Inlägg av T M »

Peter Holbrant skrev:Vansinnig kan man bli för mindre!! Bara en liter förtunning!! Å sprutan har jävlats å det grövsta... jaja finns mer färg.
hittade i alla fall felet vart en o-ring som satt på de nedre luftvredet som gått sönder får se om jag får på lite california på fälgbanor om en
halvtimme eller om jag somnar före!! Har i alla fall mer slip och lackjobb i morgon än planerat dess utom osäker om färgaffären är öppen på söndagar..
För thinnern onekligen slut nu!!
:twisted:
Murphy i högform!
Kolla med Biltema de säljer förtunning, vet inte det passar din färg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jo efter nattens helveteslackering med grundfärg kan jag nu säga att sprutan sprutar åter vad i helvete den gjorde igår det vart en helt annan sak!!
Men fick i alla fall lärt mig något nytt!! Ja å ett konstaterande att gud finns tyvärr ogillar han mig!!

Så efter viss sovmorgon fick jag lackat lite Californiavitt lite irriterade att ha mindre luftläckage då den nya o-ringen vart lite för tunn men tar de mot spottande fräsande vilken dag som helst!!
Men många vita delar vart det då jag blandade lite för mycket fick sig tank och kedjeskydd sig ett lager åxå!! Men med hög värme lite för mycket härdare så ska de bli mellanslip och sista lager vitt
på det mesta idag Orange får vänta till måndag o tisdag ramen får sitt onsdag torsd fredag!! Barnvecka och barnhelg så tar "semester" i helgen.. Nästa vecka jourvecka men ska nog hinna få ihopskruvat
det mesta ändå!! Så på hyfsat kort tid en extra i samlingen en bit från original men på mitt vis!!
ku14.jpg
Nu får de bli kaffe en resa till grannen följt av biltema huvudet säger nya filter till masken och i behov av mer thinner och lite våtslip!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Så efter både fikabesök och städning fick jag till sist lagt ett andra lager vitt!!
Hoppas nu de hinner torka såpass att jag hinner slänga på ett lager bahamasgult innan sängen!
Men om inte så fick jag i alla fall fixat till sadelns undersida så att det går limma ny klädsel på den!
Först måste jag i alla fall ersätta vagnsbulten som gick av men en av 3 inte så illa..
ku15.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Kunde inte motstå fick bli lite Bahamas innan sängen!! Dock trött nu!!
Men ett lager till så blir de nog riktigt bra börjar nästan ångra att jag inte riktade bucklan i tanken nu!!
Å andra sidan ribban fastslagen till bruksskick utan skämsfaktor!! Dock tror ja att jag lägger ett 3e lager på fälgbanor de vart rätt poriga efter bläster
å ett extra lager skadar inte slätar ut och blir hållbarare..
ku17.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Kvällens jobb blir samma för nu dags för andra lagret gult glädjande nog fick jag idag en saknad del ett skärmstag till mitt andra bahamasgula projekt så den blir fixad samtidigt!!
I morgon lär de bli lite mer California vitt Då fälgarna fortfarande är lite poriga får de bli ett extra lager!! Men resultat blir såpass att jag nog frångår byggplanen lite!!
Å monterar nya gärna något grövre ekrar... Menar tjusigt lackerade fälgbanor putsade nav "högfartsdäck" småtrimmad och "tunna fula ekrar" känns sådär!!

Jaja åter in i dimman!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Gott hittade 172mm långa ekrar 3,2mm 195kr satsen som bör lyfta utseende och styrka rejält samt borde passa perfekt möjligen med lite borrning i naven?? Dock första gången jag beställer från mopedrenovering(tror jag)
Men fälgarna klara till ekring först i övermorgon ändå...
Mcb80ts
Inlägg: 218
Blev medlem: 16 apr 2016, 11:09

Re: Kungen!!

Inlägg av Mcb80ts »

Härligt! Blir spännande och se fortsättning! Har själv haft en shopping! en orange var det!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja detta månadens projekt har i alla fall kommit en bit på väg. Nu i alla fått färdiglackat de Bahamasgula bitarna!!
ku19.jpg
Så i kväll blir de åter färgbyte i sprutan till Californiavitt!! Bara nu få våtslipat förra lagret också.
ku18.jpg
Ja utan för mycket övertro blir det Ramens tur att få grundfärg i morgon!!
ku16.jpg
Sedan bara några bara!! Följt av ett par bara till! Som följs av lite finlir!! Ja sedan de efterlängtade färdigt!!

Jaja en sak i taget, och nu blir det strax åter in i dimman!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Då så vart ramen grundad morgondagens jobb lite mellanslip å snurra på den ett halvvarv för sista lager grund...
ku20.jpg
Sen bara lite vitt kvar!! Kan säga att jag tror färgkombinationen kommer bli utmärkt
neutralt Californiavit med lite utstickande bahamasgula detaljer...
ku22.jpg
Funderar på sadel i svart och brunt ev med grå kanske silver? kantsömm!! Jaja senare bekymmer (men rätt nära).
Ska i alla fall berömma lite för fick beställda ekrar redan idag snabba på Mopedrenovering klart snabbare än jag hinner bygga!!
ku21.jpg
Snart dags börja fundera vad som saknas!! Än så länge vad jag vet "bara" baklampa
möjligen avgasklämmor fotgummin men en sak i taget först färg sedan ett annat projekt som är löjligt nära klart att färdigställa
innan ihopmontering påbörjas.
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Kungen!!

Inlägg av evelinas pappa »

Ett problem jag stött på med grövre ekrar är att nipplarna ej går i fälgen.
Borra upp hålet i fälgen är ingen stor operation bara retsamt om man redan lackat när man kommer på det.
Vad som var värre i mitt fall var att den största diametern (huvudet) på nipplen fick ej plats i "svulsten" på fälgen.
Nipplen bottnade ej med "huvudet" som den skall, den red på kanterna där "svulsten" börjar.
Nipplen hade således två diametrar som var för stora, varav endast den ena gick att kompensera för.
Hoppas ni förstår vad jag menar med svulsten, den delen av fälgen som ekrarna går genom.
Det är inget alternativ för mig att ha ekrarna felmonterade så min lösning var att beställa ekrar av hög kvalitet från England, samma som BASmotor säljer ( dom hade semester när jag skulle köpa)
På köpet fick jag en rostfri eker med korrekt nippel i förnicklad mässing, materialen och kvaliteten/passningen på gängan är bätre än dom Kina tillverkade som mopedhandlarna säljer.
Enda nackdelen var priset, men enligt min filosofi är det bättre att få bra kvalitet till ett dyrare pris än dålig kvalitet för lågt pris.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tror jag slipper borra upp fälgar dessa nipplar na skulle ha en 0,2 mm säkerhetsmarginal. Däremot lite osäkrare om jag inte måste borra upp navet något ännu ej hunnit testa. Även om dessa ekrar är till 16"" med 100 lelu nav fick jag för mig hålen vart bra mycket mindre i naveln eller om de vart ärg och tunna ekrar som luras.. i övrigt kvalité tjänar man allt som oftast på...
Skriv svar