Kungen!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jo visst kan det vara en mittpackning också ska i alla fall försöka springa igång den idag!! får se med tanke på dålig kickaxel skulle den ändå klyvas och gås igenom men som sagt ville helst slippa före långfredagen.. har en packningssats liggande mer tveksamt om jag har några packboxar eller en bättre kickaxel liggande annars kunde den klyvts i helgen för noggrannare kontroll.. men nu en kaffe sedan iväg för att testa lite "löpträning"...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja efter lite springande gick den men inte bra!!

Nackdelen med osynad motor är just att man inte vet något om den!! Men om den går dåligt utan att jag fattar varför dags riva lite!!
Mmm misstänkt fel hittades snabbt i något som såg ut att lappat ihop ett block efter motorras med epoxilim!! På sätt och vis rätt skönt
fått synat motorn hade dock känts bättre om jag samtidigt fått bytt kickaxeln.. Men man kan inte få allt förutom tidsbrist råder brist på
just kickaxlar men å andra sidan tror splines håller en säsong till passar nu på fixar till lameller i alla fall.
sac.jpg
Sen blir det kuligt att se hur min 60cc med boostkanaler fungerar så den åker på.. Även fått mig en ny ljusomkopplare så går allt väl
blir den färdig i morgon i alla fall!! eller möjligen återstår växeljustering lite kinkigt på 4vxl och mycket mycket mycket kallt ju..
sac2.jpg
sac2.jpg (27.79 KiB) Visad 4062 gånger
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Återigen en bortglömd kung! Kylan kom snabbt och div husrenovering har tagit tid från rallyn i år.. Tror bara det blivit 3 rallyn i år ja mycket möjligt det blir ett sista rally också. Men kände jag måste uppdatera lite ändå när jag ändå såg hur jag "avslutat" tråden..

Blocket byttes och motorn gicks igenom! Startades men gick inte bra alls annan moped användes och kungen hamnade i skamvrån tills tid infann sig vilket var för ett par veckor sedan! Utan större bli färdig hets konstaterade jag att nytt tändsystem vart mindre bra. Så nytt utprovat på en annan motor före monterades. Startade bra tändning ställdes! De grovjusterade växlarna fungerade hyfsat bra har ett extra friläge mellan 3an och 4an ibland så ska justeras lite mer. Hade lustigt nog inget lyse men möjligt jag inte monterat 12v lampor. Tog en tripp bort till brevlådan och tillbaks och konstaterade att nålen behövde höjas. Efter en kaffe bestämdes lika bra testa i skarpt läge. Så kungen lastades för ett rally..
70407075_2401570566595001_6169248422193790976_n.jpg
Nu är oprövat just oprövat så lite skruvande innebar det på vägen! Kröken lossnade efter halva sträckan åtgärdades med hjälp av en sten! (känns lite fegt ta med sig verktyg även om det är smart.. Nu ska ingen vare sig beskylla mig för att vara smart eller feg..)
ku2.jpg
ku2.jpg (36.43 KiB) Visad 3819 gånger
Ytterligare någon mil avklarades då jag plötsligt och i halvhög fart upptäcker att framhjulet beter sig som det själv vill.. Stannar snabbt och ingen sten kan hjälpa denna käppen i hjulet! Här behövs en skiftnyckel. Ja nu är det ändå trevliga människor som åker moped så fick lånat en skiftnyckel som senare lämnades tillbaks på korvgrillningen..

Hjulet loss ock konstaterade att lagren lossat ur fälgen eller lossnat och lossnat satte ju fasta lager i fälgen vid renovering. Men ena sidan hade tydligen inget stopp för lagret så hela navet hade förskjutits på axeln och det ena lagret lämnat navet.. Ja återmonterade på rätt plats och körde lite sigtigare resterande mil..

Men i mål utan fler bekymmer denna gången med runt 6mils på sadeln och med en utprovad Kung..
70771583_2401571076594950_8732592373118271488_n.jpg
Väl hemkommen monterades kröken bättre samt en låsring monterades i navet fram. Samt ytterligare några mil avklarats.

Kan säga cylindern vart riktigt trevlig 76km i toppfart så inget allt för vulgärt. Men vilken go körmoped det är. Cylindern skiljer sig på en sätt som jag inte sett på någon annan sachs den har fått en segdragningsförmåga. Jag tycker att Sachsmotorer kräver att man kommer med fart annars dör de ut snabbt i nerför varv är nödvändiga för styrka. Men Kungen skiljer rejält här kan jag ligga med fältet på låga varvtal och bara tugga mig upp för backarna. Ändå är det en riktigt trevlig lättkörd rivig kulmoped när man vill leka..

Så hädanefter räkar jag med att Kungen inte kommer riskera glömmas bort en gång till för det är verkligen en trevlig körupplevelse..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kungen!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Kungens nya kapitel...

Tösen fyllde moppe så de fick bli en Duett Epa traktor..
d3.jpg
Ja sen skulle de vara en moped åxå.
Lång historia kort de slutade med att hon ville ha Kungen som moped...

Jaja pappas tös är ju pappas tös! Så bort med 4vxl trim som brytarlös och dit med 2vxl hand o original drevning och standard tändsystem.
Å sist vart det en mer riskfri ljuddämpare. Kan säga överliggande avgas uppskattade inte tösen.
Motorn vart renoverad med nya packboxar och lager.

För enkelhetens skull köpte jag en komplett ny tändplatta! (för vart osäker om brytarlöst räknas som trim).
Hade säkert kunnat fått ihop en tändplatta med gammalt. Men nytt är ju ändå nytt och borde garantera driftsäkerhet.
Ja nu har ju tösen mest kört sin Epa men sommaren knappast bjudit upp till mopedåkande...
Likväl när hon en dag skulle ta den till skolan så startvägrade den.
Jaja hon fick ta epan och kikade på mopeden fanns bra gnista men fanstyget vägrade och stift vart blött..

I felsökningen fick jag svar varför inte baklampan inte fungerade efter uppstart.
Då den lilla spolens lindning gnagt sönder sig mot magneten. Hmm man kan tycka sådant inte borde ske.
Att mopeden nu inte startade. Visade sig att bero på att den nya tändspolen! Visserligen gav den gnista på lösen.
Men tydligen inte när stift satt i motorn?? Verkligen konstigt!! Men de vart tändspolen som var orsaken.
För fick monterat en gammal bosch tändspole och mopeden startade direkt på en halvmissat kickande...

Ska dock tillägga att inte passade den gamla bosch tändspolen på plattan utan anpassning! Fick fila till för få passform...
Så kan säga den nya tändplattan som vart inköpt för slippa trasslande och ge driftsäkerhet.
Ja felfritt fungerade den kanske 5-10mils körning max (för som sagt dottern mest kört epa)...

Ur pålitlighets synpunkt är känslan si så där. Känns mer lite som jag kanske skulle byta kondensatorn på en gång!
För inte känns byte till nytt kinasystem som en trygghetsuppdatering längre...
Jaja Kungen brummar igen om den väljer vara pålitlig återstår att se..
Men nytt är fasiken inte alltid detsamma som bra den saken är klar..

Ja återstår se om den rullar problemfritt hädanefter men Kungens nya liv blir med min prinsessa på sadeln...
ku3.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kungen!!

Inlägg av HSE »

"Visade sig att bero på att den nya tändspolen! Visserligen gav den gnista på lösen.
Men tydligen inte när stift satt i motorn?? Verkligen konstigt!!"

Inte konstigt, luft isolerar, ju mer luft (högre komp), ju svårare för gnistan att orka slå över så om tändspolen är dålig så fungerar den fortfarande om tändstiftet är i öppna luften men när motståndet ökar så orkar den inte med att slå över gnistgapet längre. Bilverkstäderna förr hade ju en tändstifts provare där man skruvade i ett tändstift bakom ett synglas och startade ett gnist system, man tittade på hur det gnistrade glatt och skruvade på luft tryck i behållaren stiftet satt i och noterade vid vilket tryck det slutade komma gnistor. En ögonöppnare att se hur hög komp kräver högre tändspänning/ bättre tändsystem :shock:
Skriv svar