Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

HSE skrev:De där skyltarna tror jag inte direkt är att lita på, passerar en sådan ibland på en 70 sträcka och den brukar stämma men sist jag passerade klagade den fast jag hade 70 på mätaren, kanske de inte kalibrerat den på länge?
Den jag körde förbi visade ca 2-3km/h under min mopedmätare. Att en veteranare har glädjemätare är ju inget nytt, så jag tyckte snarare att det var förvånande att det var i samma bollpark ens. Men det är mycket möjligt att de helt enkelt är dåligt kalibrerade överlag. Jag ska försöka med en GPS-app till telefonen imorgon och se vad moppen går för :)
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Screenshot_20170920-154124.png
Screenshot_20170920-154340.png
Svagt nedförslut på översta bilden, plan mark på andra. 60 plus känns ju ändå rätt ok mistick_yes.gif
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Jag fortsätter fundera över vad man kan göra med moppen, och kom fram till att Fuego-röret känns lite väl generellt och att jag nog skulle vilja ha något lite mer specifikt avstämt just för min motor... Så det var bara att rota fram den gamle tvåtaktsbibeln av Bell och mitt egenskriva expansionskammarprogram från tiden jag mixtrade med pipor till min RD :D

Jag tog därför av cylindern för att kunna mäta lite mer exakt så att jag får rätt värden att skriva in i mitt program. Det tog lite tid att läsa in sig på vad som är vad, det var ju trots allt ett tag sen jag pysslade med sånt här... :roll: Men till slut tror jag att jag kan ha fått fram en pipa som skulle kunna passa! Jag har utgått ifrån Bells filosofier om en pipa som jobbar bra på låga varv och som ger vrid framför toppfart, och det här är vad jag kommit fram till:
Mått expansionskammare.jpg
Utseende expansionskammare.jpg
Mitt "Program" är egentligen bara ett exceldokument med rörets utformnings kalkyler inmatade som funktioner av givna värden, du ger programmet värdena den vill ha under "Input" (värdena tas av mätningar på motorn röret byggs till samt ur Bells bok) och sen levererar programmet måtten på pipan samt ritar upp pipan grafiskt för att man ska få en överblick över hur det hela kommer se ut, ifall det ser rätt och riktigt ut eller inte.

Jag tog hjälp av följande räknare för att ta fram avgasdurationen med hjälp av mätningar jag gjorde på cylindern:
http://www.csgnetwork.com/timingportdurationcalc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En av anledningarna till att jag valde att konfigurera min pipa för vrid snarare än fart var att en fartpipa (enligt Bells angivna värden) såg rent löjlig ut. Biten mellan diffusorn och baffeln blev nästan en halvmeter lång... :roll: Så jag valde därför att utgå från de värden som hellre ska ge vrid, och då började pipan se lite mer normal ut.

Nu ska jag bara ha tag i rostfri plåt, sen är det dags att börja rita, klippa och svetsa mistick_yes.gif
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Screenshot_20170923-233523.png
Har ritat upp headern med den kurvatur som krävs för att den ska gå fri från motorblocket, nu återstår att dela upp den bit för bit i ett konritningsprogram jag har och därefter kapa ut och svetsa ihop bitarna till det färdiga röret :)
pete22
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 mar 2014, 18:47
Ort: Ydre

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av pete22 »

Väldigt rolig tråd, troligen för att jag själv har en Monarped -58 som skulle kunna vara tvilling till din!
Får tacka för trimtipsen också, blir lite att pyssla med i vinter.
Men du; behåll lacken som den är. Jag blir alltid bedrövad när jag ser omlackade veteraner. Det blir aldrig riktigt bra och Monarpedlacken är ju så snygg.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Micke S »

En annan sak som du kan testa och motorn kan svara bra på är att ha retarderande tändning. Om motorn varvar så pass att förbränningshastigheten ökar (>ca 5000 rpm) och du har en aktiv pipa så behöver tändningen senareläggas jämfört med en otrimmad moppemotor.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

pete22 skrev:Väldigt rolig tråd, troligen för att jag själv har en Monarped -58 som skulle kunna vara tvilling till din!
Får tacka för trimtipsen också, blir lite att pyssla med i vinter.
Men du; behåll lacken som den är. Jag blir alltid bedrövad när jag ser omlackade veteraner. Det blir aldrig riktigt bra och Monarpedlacken är ju så snygg.
Tack, kul att det uppskattas! :)

Jag vet som sagt inte, hade lacken varit i fint skick så hade jag såklart behållit den men tyvärr är den rätt risig, mycket ytrost och så vidare så det börjar lite bli en fråga om att jag kanske bör göra vid den helt enkelt för att förhindra att mopeden rostar bort... Dessutom har jag upptäckt att tanken läcker, om än ytterst ytterst lite så kan det komma att behöva svetsas framöver och då kommer jag ju få lacka om den efter det oavsett... Jag får fundera vidare, inget är bestämt :)
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Micke S skrev:En annan sak som du kan testa och motorn kan svara bra på är att ha retarderande tändning. Om motorn varvar så pass att förbränningshastigheten ökar (>ca 5000 rpm) och du har en aktiv pipa så behöver tändningen senareläggas jämfört med en otrimmad moppemotor.
Tack för tipset, ska kika på det!
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

DSC_2447.jpg
Jag vet, det ser ut som fan... :roll: Jag är inget vidare duktig på att svetsa, så efter diverse tjocka fula fogar, lagade genombränningar och andra otätheter etc etc bestämde jag mig för att helt enkelt smeta på ordentligt och sen slipa ner fogarna. Ser det sen ut som Frankensteins monster i egen hög "sak" så får det väl göra det. Huvudsaken är att det funkar :lol:
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

DSC_2448.jpg
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Har äntligen fått gjort lite mer på avgaseriet, kvarstår en stinger (sista biten på röret, själva pipen längst bak. Kommer köpa en färdig rörstump då jag inte reder att rulla ett rör med så liten dia) samt fästplattan som man skruvar fast röret I cylindern med. Och så någon slags upphängningsanordning då. Men det tar sig :) man märker ju att designen skiljer sig något mellan detta rör och fuego universalröret, detta rör är avstämt för maxeffekt vid 7500 varv och mer mellanregister än toppeffekt.
DSC_2482.jpg
DSC_2475.jpg
DSC_2477.jpg
DSC_2479.jpg
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Conrad Engström »

"Kroken efter cylindern, gör jag av färdigbockat rör från Biltema. Klyver ut en kil på längden och trycker ihop och svetsar. Slipar från insidan. För att få rätt böj, tar jag en svetstråd och böjer efter, hur jag villa att röret skall gå. Trådlinjen går i mitten av tänkta konan.
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Conrad Engström skrev:"Kroken efter cylindern, gör jag av färdigbockat rör från Biltema. Klyver ut en kil på längden och trycker ihop och svetsar. Slipar från insidan. För att få rätt böj, tar jag en svetstråd och böjer efter, hur jag villa att röret skall gå. Trådlinjen går i mitten av tänkta konan.
Så kan man absolut göra, men då får du ingen lutning på rörets väggar, dvs ingen kona. Det funkar helt klart, inte alla 2t-krökar har konad baffle. Men effektmässigt bör man kunna vinna lite på gradvis expansion och kompression av avgaspulserna, därför har jag valt att göra såhär :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Micke S »

Jo det blir en kona om man sågar ut en kil som Conrad skrev.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Micke S skrev:Jo det blir en kona om man sågar ut en kil som Conrad skrev.
Ah, nu är jag med. Jag tänkte kilen i fel riktning, dvs flera kilar efter varandra varpå röret böjs och svetsas ihop för att få till själva krökens form.
Skriv svar