Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

HSE skrev:Dåligt vrid i uppförsbackarna får man om porttiderna blir för vassa. Men har motorn fyra-fem växlar kan man offra lågvarvs egenskaper för varvvillighet men med två-tre växlar håller åtminstone jag nere porttiderna och tar lägre toppfart istället för högsta toppfart. Men jag kör mycket på backiga småvägar :wink: Gäller att prova fram bästa avgassystem om man skall locka fram det bästa ur motorn i vilket fall.
Ja, får fortsätta experimentera som sagt men lutar åt att jag kanske lyfte lite för mycket. Tyckte att jag höll igen då min avsikt var att pröva och sen eventuellt ta mer vid behov, men det kanske blev för bra redan från början. Ska nog inte ta mer hur som helst. Känns som att man har bra med effekt på höga varv iallafall, märkbar ketchupeffekt när varvet ökar :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Micke S »

Det hade kanske varit bättre att låta kolven vara orörd (ingen lucka på den) så hjälper det till att bredda RPM-området om man har mycket avgasduration. När man höjer avgasporten minskar dessutom kompressionen genom att den inte byggs upp förrän avgasporten stängs. Så man breddar gärna avgasporten upptill så behöver den inte höjas lika mycket eller alls för att få upp det effektiva varvet. Om jag minns rätt höjdes avgasporten mycket, 3 mm i porten och ytterligare nästan en millimeter med extra fotpackning. Det kan eventuellt ha gått överstyr genom att bara en millimeter för mycket kan släcka en motor rejält.

Sedan finns lite andra fenomen när man höjer cylindern som att spolportdurationen ökar mer än avgasdurationen. Det gör att Blow Down minskar. D.v.s. antalet grader mellan när avgasporten öppnar och spolportarna öppnar minskar. Det i sin tur gör att det blir större mottryck på färskgaser som ska matas upp i cylindern genom spolportarna.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Micke S skrev:Det hade kanske varit bättre att låta kolven vara orörd (ingen lucka på den) så hjälper det till att bredda RPM-området om man har mycket avgasduration. När man höjer avgasporten minskar dessutom kompressionen genom att den inte byggs upp förrän avgasporten stängs. Så man breddar gärna avgasporten upptill så behöver den inte höjas lika mycket eller alls för att få upp det effektiva varvet. Om jag minns rätt höjdes avgasporten mycket, 3 mm i porten och ytterligare nästan en millimeter med extra fotpackning. Det kan eventuellt ha gått överstyr genom att bara en millimeter för mycket kan släcka en motor rejält.

Sedan finns lite andra fenomen när man höjer cylindern som att spolportdurationen ökar mer än avgasdurationen. Det gör att Blow Down minskar. D.v.s. antalet grader mellan när avgasporten öppnar och spolportarna öppnar minskar. Det i sin tur gör att det blir större mottryck på färskgaser som ska matas upp i cylindern genom spolportarna.
Blir inte insugstiden väl kort utan jackad kolv? I och med att jag dessutom höjt cylindern menar jag...

Jag är ju helt ny på det här med att porta cylindrar men jag försökte läsa lite på forum och annat innan jag gav mig på det och där hörde jag någon som räknat sig fram till att lämplig duration uppnås om man höjer avgasporten med hela 6mm... Detta tyckte jag lät lite väl högt så jag tänkte att om jag nu höjt cylindern ca 1mm och halverar de där 6mm till 3 så borde jag ligga väl i underkant. Men vad vet jag, 6mm är antagligen helt åt helvete för högt så jag kan mycket väl ha landat högt iallafall... Varvet och effekten på högt varv är det ju som sagt inget fel på, men för körbarheten på två växlar kanske det inte är helt optimalt för min motor. Nåja, en ny cylinder är ju inte överdrivet dyrt så om inte annat får det ses som läropengar om jag måste köpa ny. Kanske gölr det, och testar att helt enkelt bara bredda avgasporten denna gången. Den känns ju väl liten med ca 20mm dia original mot avgaskrökens 26mm så lite borde man ju kunna öppna upp, men kanske hellre på bredden än på höjden då :)
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av SS440-80 »

Gör ett test med originalljudämparen. Du kanske får en bättre dragvillighet på lågvarv med det högre mottryck som den gamla oavstämda ljuddämparen ger.

Jag har ingen aning om vilka RPM de där universal-Jamarcol-ljuddämparna är beräknade att leverera bäst, men troligtvis 6.500-8.000 rpm. :?: :?: :?: Rätta mig gärna den som vet.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av HSE »

Jag har själv gjort misstaget att höja avgasporten för mycket och ta upp insugsporten för mycket nedåt, det var en Puch motor så det var samma cylinder :wink: Gjorde misstaget att göra allt i ett steg så jag blev inte klokare av det :D Man skall alltid bara gör en åtgärd i taget och testa efter så vet man sedan vad som blev fel. Min motor blev okörbar på lågvarv så det var bara att skrota den cylindern.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Micke S »

Bushido skrev:
Micke S skrev: Blir inte insugstiden väl kort utan jackad kolv? I och med att jag dessutom höjt cylindern menar jag...
Insugstiden minskar med höjning av cylindern som du skriver så i ditt fall skulle du ha behövt göra en ca 1 mm hög kolvlucka för att få tillbaka samma duration. Men i praktiken erhålls bättre fyllning av färskgaser om man är återhållsam med insugsdurationen när motorn är portad för mer avgasflöde.

6 mm höjning av avgasporten på en cylinder som fungerar bra innan är helt uteslutet och även 3 mm är väldigt mycket så man behöver veta vilken avgasduration eller snarare porttidarea som är optimal för en viss konfiguration. Om avgasporten flödar mer än vad som krävs för en viss effektnivå kommer man att gå minus. För att inte tappa för mycket på låg- och mellanregister handlar det normalt om att man kan inte höja avgasporten mer än någon millimeter på en redan väl fungerande cylinder.

Om du köper en ny cylinder så kommer det att bli mycket bättre kraft i den om du bara höjer avgasporten någon millimeter och breddar den upptill istället. Låt även bli att jacka kolven så kommer det troligen att bli bra. Du kan putsa bort gjutskägg i alla kanaler inkl. spolkanaler men inte ändra formen på spolkanalerna på en väl fungerande cylinder. Det man kan göra utan att få problem är att vidga dem lite bakåt en eller ett par millimeter där de kommer ut i cylinder men inte ändra dess riktning om det är okey innan. De ska rikta färskgaserna mot bakre ändan av grytan i toppen.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

SS440-80 skrev:Gör ett test med originalljudämparen. Du kanske får en bättre dragvillighet på lågvarv med det högre mottryck som den gamla oavstämda ljuddämparen ger.

Jag har ingen aning om vilka RPM de där universal-Jamarcol-ljuddämparna är beräknade att leverera bäst, men troligtvis 6.500-8.000 rpm. :?: :?: :?: Rätta mig gärna den som vet.
Ska testa det!

Nej, jag har dålig kolv själv. Väntade mig väl inte att just pipan skulle göra sådär enormt stor skillnad egentligen, men kanske att motorn mår bra av att kunna andas lite bättre och att det därför ger något litet. Men jag ska testa originalet också och se vad som händer :)
HSE skrev:Jag har själv gjort misstaget att höja avgasporten för mycket och ta upp insugsporten för mycket nedåt, det var en Puch motor så det var samma cylinder :wink: Gjorde misstaget att göra allt i ett steg så jag blev inte klokare av det :D Man skall alltid bara gör en åtgärd i taget och testa efter så vet man sedan vad som blev fel. Min motor blev okörbar på lågvarv så det var bara att skrota den cylindern.
Insugsporten har jag inte rört, bara avgasporten. Men å andra sidan har jag ju gjort allt jag gjort mer eller mindre samtidigt, jackat kolven, planat toppen och nu portat cylindern... Jaja, är det så så får jag se det som läropengar, cylindern var ju inte överdrivet dyr så det man lärt sig får väl ses som värt utgiften :) Men jag har en liten idé som jag ska testa först, så får vi se vad som händer ;)
Micke S skrev:
Insugstiden minskar med höjning av cylindern som du skriver så i ditt fall skulle du ha behövt göra en ca 1 mm hög kolvlucka för att få tillbaka samma duration. Men i praktiken erhålls bättre fyllning av färskgaser om man är återhållsam med insugsdurationen när motorn är portad för mer avgasflöde.

6 mm höjning av avgasporten på en cylinder som fungerar bra innan är helt uteslutet och även 3 mm är väldigt mycket så man behöver veta vilken avgasduration eller snarare porttidarea som är optimal för en viss konfiguration. Om avgasporten flödar mer än vad som krävs för en viss effektnivå kommer man att gå minus. För att inte tappa för mycket på låg- och mellanregister handlar det normalt om att man kan inte höja avgasporten mer än någon millimeter på en redan väl fungerande cylinder.

Om du köper en ny cylinder så kommer det att bli mycket bättre kraft i den om du bara höjer avgasporten någon millimeter och breddar den upptill istället. Låt även bli att jacka kolven så kommer det troligen att bli bra. Du kan putsa bort gjutskägg i alla kanaler inkl. spolkanaler men inte ändra formen på spolkanalerna på en väl fungerande cylinder. Det man kan göra utan att få problem är att vidga dem lite bakåt en eller ett par millimeter där de kommer ut i cylinder men inte ändra dess riktning om det är okey innan. De ska rikta färskgaserna mot bakre ändan av grytan i toppen.
Jag förstår... Jag gjorde bara ett försiktigt litet jack i kolven, ingen enorm lucka. Men lite mer än en mm blev det nog ja.

Ja, tyckte det lät mycket också. Tre mm lät mer rimligt i min oerfarenhet :D Men det blev nog lite mycket ja. Så kan det gå när man inte har koll :D

Tack för tipsen, ska lyda dina råd ifall det blir en ny cylinder! Jag ska dock börja med att testa att finjustera lite och bättra på kompet, jag tog ju till ganska bra marginal för att få spel mellan kolven och toppen så kompressionsmässigt finns där nog en del att jobba med. Framförallt nu när avgasporten är höjd såpass, då tappar man ju ytterligare komp. Jag ska testa att tighta till toleranserna lite där och se vad det ger, kanske blir lite bättre iallafall :)
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Som redan påpekats, att prova med ett annat avgassystem kan förändra karaktären högt avsevärt.
Till viss del "kamouflera" ditt ivriga filande så till den grad att resultatet blir rätt ok.
Betänk också att det är inte bara höjden utan den momentana portarean vid respektive vevaxel vinkel som påverkar spolningen.
Alltså, om du har en oval form från början och höjer den något +2 mm samtidigt som du breddar den så ger det en typ av resultat jmf med om du behåller formen men når samma höjd +2mm.

Det tar tid att samla erfarenhet!
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Som redan påpekats, att prova med ett annat avgassystem kan förändra karaktären högt avsevärt.
Till viss del "kamouflera" ditt ivriga filande så till den grad att resultatet blir rätt ok.
Betänk också att det är inte bara höjden utan den momentana portarean vid respektive vevaxel vinkel som påverkar spolningen.
Alltså, om du har en oval form från början och höjer den något +2 mm samtidigt som du breddar den så ger det en typ av resultat jmf med om du behåller formen men når samma höjd +2mm.

Det tar tid att samla erfarenhet!
Jag ska testa, vi får se! Jag blir helnöjd om jag lyckas kamouflera det såpass att jag tar mig uppför backarna :D

Så är det ju helt klart, läxan lärd (förhoppningsvis) så kan man göra bättre ifrån sig till nästa gång!
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Idag dök det upp en ny cylinder från Norscand, och jag satte genast igång med att fila :D
nycylinderföreportning.jpg
nycylinderunderportning.jpg
nycylinderportad2.jpg
nycylinderportad.jpg
Håller man cylindrarna sida vid sida ser man tydligt att den gamla cylinderns avgasport höjts rätt rejält jämfört med original. Den nya har jag tagit så lite jag bara kunde upptill, har i princip bara jämnat till gjutytan lite.
nycylinderjämförelse.jpg

Därefter monterade jag isär och ihop motorn med den nya cylindern och gav mig ut för att provköra! initialt verkade allting gå bra, tydlig skillnad i motorkaraktär med ordentligt mycket mer vrid! Tyvärr hann jag inte särskilt långt förrän nånting gick väldigt fel, missljud, vibrationer och så dog moppen. Puttade hem och tog isär, och kunde då konstatera följande:
kolvskada.jpg
toppskada.jpg
Tydligen hade min cylinderfotspackning inte funkat så bra den här gången, trots att jag gjorde den på exakt samma sätt som förra gången och då gick det ju bra... Men denna gång var det något som gick galet, packningen pressades sönder och fullständigt desintegrerade vilket fick till följd att frigången mellan toppen och kolven försvann och kolven tog i... Som tur är verkar det inte vara så farligt, lite märken i kolvkanten och toppen verkar vara allt som hände. Cylindern, kolvringarna och allt annat ser bra ut. Bestämde mig därför för att göra om och göra rätt och tillverkade en cylinderfotspackning av 1mm stålplåt:
cylinderfotspackning.jpg
Denna monterades under cylindern med packningssilikon, märkena i kolven och toppen putsades bort och så skruvade jag ihop allting än en gång. Moppen ville dock inte starta utan var stendöd... En snabb titt på stiftet avslöjade gegg och svag gnista, putsade upp stiftet och testade gnistan som nu var märkbart mycket starkare och nu startade moppen! Tyvärr så ösregnar det ute så jag väntar tills imorgon med att provköra och utvärdera :)
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Om jag kikar på bilden där den nya portningen syns så undrar jag om du glömt att jämna till för att få en lagom radie på portens öppning mot loppet.
Det underlättar kolvringarnas liv.

Hoppas regnet ger sig...
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Om jag kikar på bilden där den nya portningen syns så undrar jag om du glömt att jämna till för att få en lagom radie på portens öppning mot loppet.
Det underlättar kolvringarnas liv.

Hoppas regnet ger sig...
Hej!

Inte helt säker på hur du menar... Men det kanske är jag som är trög :D Värt att poängtera dock: Bilderna är tagna före polering och generell utjämning av saker och ting, har försökt mitt bästa får att få till jämna kanter och fina rundningar. Så det ser nog lite yxigare ut på bilderna än vad det är nu :)

Just nu ösregnar det fortfarande, vi får väl se om det ordnar till sig till imorgon...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Micke S »

Vad kul att den blev stark nu !

Man bör runda av portkanten mot loppet ca 1 mm så att kolvringen kan krypa ut och in lite i avgasporten utan att slås sönder. Det kanske du har gjort också.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Bushido »

Micke S skrev:Vad kul att den blev stark nu !

Man bör runda av portkanten mot loppet ca 1 mm så att kolvringen kan krypa ut och in lite i avgasporten utan att slås sönder. Det kanske du har gjort också.
om det är just en mm vet jag inte riktigt, men jag har slipat till och fasat av alla kanter runt porten så att de är mjuka och fina. Avgasporten är definitivt mindre vass i kanterna än övriga portar jag inte varit på :)

När det äntligen slutade det regna och jag tänkte ta chansen att provköra moppen så startar den inte. Börjar felsöka de klassiska grejerna, gnista finnes, soppa kommer fram, etc etc. Skit i förgasaren kanske? Börjar ta isär, tar ur munstycket och blåser rent, ser rent ut inuti förgasaren, verkar vara frid och fröjd, börjar sätta ihop. Då har givetvis den lilla plastpackningen eller vad fan det är som sitter mellan insuget och förgasaren gått sönder, men det missar jag och börjar gladeligen dra åt muttrarna vilket får till följd att ena fästörat på förgasaren knäcks... sprillans ny fögge åt helvete helt i onödan hate-wall.gif Verkar vara en sån där bråkig dag idag så jag tror jag lämnar det därhän för nu. Vet inte om jag ska bry mig om att testa med originalförgasaren eller vänta tills jag kan få fatt i en ny bing15... Suck, alltid är det något som bråkar... hate-wall.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Bushidos Monark Monarpeden -58, ännu en 60cc Puchlo.

Inlägg av Micke S »

Då är det lugnt med portarna, jättebra att du tänkte på det. Om det är en äkta Bing 15 är det bra och om det är en Kina-Bing har det i alla fall för ett par år sedan varit en omöjlig förgasare som inte går att få ordning på.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar