Mallgrodas Dakota

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av mallgroda »

Har nu monterat fälgarna och det gav en helt annan look på mopeden mot förut med stålfälgbanor

Bild

Har även börjat bygga om bakbromsinfästningen för att ersätta bromswire med ett bromsstag istället

Bild

Har skurit bort all infästning för wire på bromspedalen och svetsat in nytt för bromsstag istället. Elförzinkning är nästa grej som ska fixas på denna

Bild
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av zappafan »

Kommer du upp å kör Kåsan till hösten då? slider_anon.gif :wink:
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av Hynboholm »

zappafan skrev:Kommer du upp å kör Kåsan till hösten då? slider_anon.gif :wink:
Kul kille, du Z.
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av mallgroda »

zappafan skrev:Kommer du upp å kör Kåsan till hösten då? slider_anon.gif :wink:
Absolut :roll: Jag tar min nya moppe. Tack för inbjudan

Bild
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av mallgroda »

Efter en alldeles för lång tid i hobbyrummet för dakotan så kunde den till slut få markkontakt igen efter nästan tio månader upphängd i taket och ståendes på arbetsbänken. Tyckte i höstas (september -17) att jag i år verkligen skulle vara ute i god tid och kunna skruva i lugn och ro. Gillardonicylindern och topp skickades iväg för nytillverkning av en ny topp fräst i aluminium, men pga många olika saker och omständigheter hos den firman blev det inget gjort under hösten/vintern/våren, men möjligen skall det kikas på det i höst igen. Nog om det. Nya fälgar har ju varit ett av dom stora grejorna som jobbats med i vinter samt komplettering av separat varvräknare och tempmätare till topplocket (tack Micke S för tips på dom mätarna). Jag har även lyft av förra årets motor komplett och lagt undan. Bottendelen från min 16 hk motor plockades fram då hela det "kittet" cylinder, topp, insug, förgasare och pvl tändsystemet från den har fått en ny ägare :D . Den motorn monterades nu med ett nytt orört gillardonikitt till slut då jag tappade fart att skruva på dakotan i våras och har haft suzuki ts:n att åka på när det blev åksäsong. Nu ska bara moppen lyftas upp ur hobbyrummet så den kan startas och kontroll av kokusantändningen då jag gör ett test att använda retarderingskretsen igen.

Bild

Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av Micke S »

Enastående fint och välbyggt thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av Lolalola »

Du har bra snits på grejorna, Mallgroda. :thumb:
Skriv svar