Mallgrodas Dakota

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Mallgrodas Dakota

Inlägg av mallgroda »

Tänkte lägga upp lite bilder på vad som kommer att göras på min Puch Dakota i vinter/vår till nästa åsksäsong. Mopeden har ju varit i min ägo många år nu, köptes 2000 för att användas till och från jobbet och åktes med sommar som vinter fram till hösten 2005. Då sonen skulle fylla femton våren 2006 år så renoverades mopeden upp hösten/vintern 05-06 till det grundskicket den är idag. Det har bytts delar och motorer genom åren efter sonen slutade åka på den då jag fortsatt att använda den. Har gått från tre till fyrväxlad motor och från 50 till 60 och 70 cc fläktkylt för att slutligen hamna på 74 cc luftkylda gillardoni cylindrar. Tog det så långt att det slutade med 16 hk på bakhjulet vid en bromsning hos tivedens motor. Förra vintern/våren 2016-2017 togs beslutet att lägga undan den motorn och en ny lite mer standard åkmotor byggdes ihop. Sedan kan man ju ha lite olika uppfattning på vad som är standard :wink: Det blev i alla fall en 75 cc gilardoni cylinder som fick bli basen i motorn. Denna höjdes med en distans under fotplan då det konstaterades att kolven inte gick ner i sitt nedre läge fullt ut i avgasport och överströmmare. Efter höjningen hamnade en oportad gillardoni på 184 grader på avgasporten och det ansåg jag vara ett bra alternativ på en åkmotor. Toppen mättes in på klämspalt och svarvades av. Ett Vforce3 reeds monterades tillsammans med ett nytt egentillverkat insug då en 21 mm dellortoförgasare skulle användas. Ett kokusan tändsystem sattes på också. Koppling/primärdrev blev mitt rakskurna som Valter tillverkat. Det custombyggda avgassystemet från RP-exhaust användes. Fyrväxlad låda och ritovev så var motorn klar. Grundtanken runt motorn var att få en motor som toppade kring 80km. Första provkörningen hemma landade på 77,1 km så det verkade vara lovande med toppfarten i alla fall. Sedan följde ett antal veckor med justering av tändning och framför allt byte av munstycken och toppfarten ökade till 84,6 km och 89,7 km för att slutligen hamna på 92,3 km. Jag har ju en lite avslappnad körstil med ett lite fartvindsfångande styre monterat så att krypa ihop över tanken går bort :lol: Det har körts 150 mil på lite olika rallyn med start på chicenrace i Allingsås i påskas och avslut i Borlänge med mellstaträffen, vissa kördes det fort och länge på. Ett problem som uppstod sent i somras var att ekrorna i bakhjulet började smälla av så det är en av grejorna som skall åtgärdas. Har lämnat in mina puch racingnav till http://wheelsandparts.se/" onclick="window.open(this.href);return false; som skall pulverlacka naven och bromssköldarna samt montera en Morad TS 1,85x17 fälgbana med 4 mm rostfria ekror på dom, nu skall det hålla i alla fall. Sedan är även gillardoni toppen iväg på lite äventyr till Falkman parts 8) I vanlig ordning blir det säkert lite andra saker som kommer att ändras på som jag upptäcker bara för att den står i hobbyrummet och tiden finns

Långfredagens chicenrace var det första rallyt som kördes

Bild

Toppfartsnotering

Bild

Mopeden idag upphängd i hobbyrummet

Bild

Bromsnaven avekrade för att skickas iväg

Bild
Senast redigerad av mallgroda den 21 dec 2017, 10:59, redigerad totalt 2 gång.
Kawah2
Inlägg: 107
Blev medlem: 01 okt 2014, 06:24
Ort: Skånes Fagerhult

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av Kawah2 »

Gillar Dakotan mer med fläktkyld,mest för att de var så man kommer ihåg dom men det är alltid fräckt med en Puch som rör på rör på sig lite ordentligt slider_score.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av Micke S »

Saknar du inte att köra med högeffektmotorn eller är det bättre körbarhet med den snällare motorn som du var ute efter?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av mallgroda »

Jovisst Micke saknar jag den fullständigt hysteriska motorn ibland, men samtidigt har den nya motorn varit en positiv överraskning när det gick att få den såpass bra tillslut med åkbarhet och toppfart. Kommer i vinter använda mig av bottendelen från den gamla motorn då den är byggd runt ett CM49 block med dom stora överströmmarna plus att jag har en ritovev med samarinstake sitter i den. Men kommer ändå att fortsätta åka med den oportade gillardonicylindern och med ett nytt topplock 8) men i övrigt samma uppsättning. Tändsystem har jag inte bestämt än om jag skall låta det retarderande pvl-systemet sitta kvar eller använda mig av kokusansystemet som har fördelen med att ha 85 w tillgängligt till belysning och laddning till batteriet. Använder jag pvl-systemet har jag ju ändå redan ett batteri sitter i moppen och led-lampor som inte är så strömkrävande utan att det räcker att ladda batteriet några gånger på en åksäsong för att ha fungerande belysning och tillgång till signal om/när det behövs.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av Micke S »

Tack för svar ! thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av mallgroda »

Efter att ha fått tips om dessa mätare av Micke S har jag beställt hem dom via Ebay en liten smidig varvräknare av märke TTO http://www.ebay.com/itm/Trail-Tech-TTO- ... 2315595080" onclick="window.open(this.href);return false; som kommer att monteras tillsammans med en tempmätare också TTO på ett nytt fäste som skall tillverkas så dom hamnar framför i nederkant på Aceweelmätaren på styret

Bild

Tempmätaren är av modell sätts under stiftet http://www.ebay.com/itm/Trail-Tech-TTO- ... 2014858510" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av Raketsport »

Den är verkligen fin din Dakota. Ser lite ut som en hover-moped där den händer i taket utan hjul.
May the force be with you!
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av mallgroda »

Tack Jossan. Nu när du säger det så ser jag på bilden hur du tänker 8)
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av mallgroda »

Nu skall det tillverkas ett fäste för att få TTO-mätarna på en lämplig plats. Pappersmall till att börja med innan det skall överföras till en rostfri plåt

Bild

En grovmall klipptes till för att få några utgångsmått att jobba med

Bild

Ungefär såhär kommer mätarna att placeras

Bild
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av Hynboholm »

Ordning och reda, snyggt! thumb_up
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av mallgroda »

Då är pappmallen överförd till en 2 millimetersplåt med lite extra plåt runt omkring för att kunna slipa och fila in det sista i mått

Bild

Efter slipning börjar jag bli nöjd med formen, skall provas en gång till innan den slutligen skall högglanspoleras. Men det kan dröja lite då det är några andra delar som skall poleras samtidigt som inte är klara än, men det är ju inte mars/april än :D

Bild
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av mallgroda »

Då är fästet polerat och klart. Har lagt mest tid på dom ytor som är synliga (kanterna) dom övriga täcks av instrumenten. Ska börja strippa ner mopeden och dess elsystem nu för att dra om det så instrumentkablarna döljs i samma dragning som övrigt

Bild
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av mallgroda »

Fick några bilder från firman som håller på och gör nya fälgar till min Dakota. Han hade kört fram nya rostfria 4 mm ekror och provekrat upp så allt fungerar mm. Nu höll han på och har pulverlackat naven i en kromfärg. Här ska inte poleras något mer 8)

Lite maskering där inte pulverlacken ska vara
Bild

Stora ytor på puch racingframnavet
Bild

Enkelt att hålla rent
Bild

Baknavet
Bild
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av mallgroda »

NU är fälgarna uppekrade och klara. Morad 17x1,85 fälgbana med 4 mm rostfri ekrer och pulverlackade nav/sköld. Nu blir det däckmontering och hopsättning av bromssköldarna med bromsok och hastighetsmätardrivningen

Bild

Bild
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Mallgrodas Dakota

Inlägg av Raketsport »

Blankt som tusan. Snyggt och påkostat alternativ, men ibland är det bara värt det.
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar