Yamaha DT

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Yamaha DT

Inlägg av HSE »

Finns det bara gods tillräckligt så är det lätt jogg att montera nya insats gängor. Men jag har inte jobbat med de motorerna så jag har dålig koll.https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000022403
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Yamaha DT

Inlägg av HVA59 »

Mm ja där finns en del, vet dock inte om det räcker, men det kan ju absolut vara värt ett försök!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Yamaha DT

Inlägg av HVA59 »

Nu har DT:n fått sig lite mer underhåll, köpte en annan DT som var mestadels av en klasskompis som tröttnat på den då motorn var söndermeckad av nån tidigare ägare, många mindre vackra lösningar på den... Köpte den för 650 spänn, och trotts att motorn är så gott som skrot så var där en del ramgrejer jag kunde använda. T.ex. En hel sadel, en bättre bensintank, ett helt nytt enduro bakdäck + lite annat smått och gott :)

Sen har den fått ett nytt luftfilter vilket gjorde susen då den gick lite snålt på fullgas innan när den inte hade nåt filter.
Jag har även satt i nya insatsgängor i de gamla skadade på svänghjulssidan, och tja, det blev väll sådär, men kopplingen funkar nu i alla fall!
Så nu är det egentligen bara en ny packbox till kopplingsaxlen som behövs för där läcker olja + att byta till den andra DT:ns bakhjul, sen är det bara en del kosmetiskt att göra på den
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Yamaha DT

Inlägg av HSE »

Köpa reservdels fordon istället för lösa delar brukar alltid vara billigast! Och fördelen med en moped är att den inte tar så mycket plats :D Hat ofta haft en bil eller traktor stående i upp till ett år innan jag fått kört resterna till en skrot... Tur man bor på landet och 7 hektar att bre ut sig på.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Yamaha DT

Inlägg av HVA59 »

Ja kan man få tag på ett billigt reservdelsfordon så är det ju toppen, hade lite tur där :) Nä en moped är ju inte så skrymmande, och det är bra för jag har inte så mycket plats att förvara grejer på kvar, har nästan fullt överallt och tycker det är synd att låta saker stå ute
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Yamaha DT

Inlägg av HVA59 »

Det borde väll gå att byta packboxen till kopplingsaxeln på en DT motor utifrån? Även övriga packboxar till drev och växelaxel? Nån som har provat? För dem sitter ju åtkomligt så jag tänker att får man bara ut den gamla så ska det gå att montera en ny...?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Yamaha DT

Inlägg av HSE »

Sitter inget i vägen är det "bara" att dra ut den gamla och knacka in en ny. Få ut den gamla kan var stötestenen, borra två hål i metallen i kanten på den gamla och dra i en plåtskruv i varje hål och dra och lirka i skruvarna är den rekommenderade metoden. Fungerar sällan för mig, brukar då ta något smalt vasst som en liten mejsel och knacka på plåtkanten så packboxens plåtkant trycks in en bit utan att tätnings ytan i blocket skadas, då släpper spänningen så packboxen kan dras ut.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Yamaha DT

Inlägg av HVA59 »

Finns ingen plåt på den packboxen tror jag, det är bara en liten gummitätning, typ en minipackbox. Men det går kanske att få in nått krokaktigt bakom den och bara dra ut den... Får prova helt enkelt
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Yamaha DT

Inlägg av HSE »

Den sorten brukar inte sitta så hårt så det går nog bra.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Yamaha DT

Inlägg av HVA59 »

Så nu har jag nog monterat ihop det mesta på den, ska bara på med det andra bakhjulet också och eventuellt på med ett nytt framdäck också, jag fick tag i ett som nog passar, men ska bara bli av att hämta det.
Jag bytte oljan i växellådan för jag tänkte att det av nån anledning kanske skulle hjälpa det lilla läckaget, men det verkar inte ha gjort det, så jag ska beställa en packbox nästa gång jag ska beställa hem saker. Oljan behövde bytas i alla fall, för den gamla var som mjölk...
Jag har kört första lite längre turen med den nu, och det gick förvånansvärt nog felfritt! Det ända att klaga på är kanske väldigt dåligt framlyse, det blev mörkt när jag skulle hem igen och lampan lyste knappt upp framskärmen på mopeden :?
Men annars går den rätt bra, har bäst effekt på mellanvarv, det är bättre att växla upp tidigt än att försöka varva ut, men det gör inte mig något :) Jag har kommit underfund med ungefär hur man ska göra när man kallstartar den nu också, det gäller bara att choka ihjäl den så mycket man kan :roll:
20120927_032944.jpg
20120927_032957.jpg
Jag kom på att där ju inte blivit några bilder sen jag fick hem mopeden, men här kommer två från när jag långkörde den, den är ju inte i toppskick precis, men jag tycker den är betydlig bättre än när jag fick hem den i alla fall. Jag ska nog ta bort de hemska tejpade bakblinkersen bara, för dem ger inget gott intryck precis :roll:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar