KTM Ponny
Postat: 29 okt 2017, 12:30
Jag saknade min Skoterett och fick inte tag på någon Zündapp Roller eller Puch R50 så jag vidgade vyerna lite. KTM Ponny är ju inte helt vanlig.
Som tur var fanns det en här i stan som hade fått tag på ett par stycken från Ungern. Kanske berodde den plötsligt ökande saknaden efter Skoteretten på att det just FANNS en sån här till salu, för jag hade då aldrig sett en KTM Ponny förut, men nu gick det inte att stå emot. Jag var bara tvungen att ha den för att fylla tomrummet efter Monarken.
Men det var en hemskt slö sak men otroligt tyst och fin i motorn och alla fyra växlarna fanns där. Dessvärre var åket av lite för ny årsmodell och en gång snabbt överdragen med röd industrifärg.
Men sånt går ju att fixa. Plus att om alla hjulen nästan sitter fast efter åratal i dvala så blir ju det mesta ganska långsamt och svagt. Efter lite pill så gick den faktiskt riktigt bra.
Vid hemkomst:
Jag började med att byta handtag... fastän jag snart skulle ta isär alltsammans igen.
Ljuddämparen kastade jag bort. Catalytic Converter, stod det på den. En alltigenom ruggig sak.
Ett steg mot en äldre look. Glaset visade sig vara tillverkat av en PET-flaska. Väldigt bra gjort faktiskt.
Under skalet satt en ganska vanlig motor. Kickaxeln lär ju få utstå en del extra påfrestning.
Den läckande koppförgasaren utan choke tänkte jag ersätta med den här gamla hyllvärmaren. (fast just nu funderar jag på om inte den heller ha nån choke. Jag får kolla det.)
Edit: Jo men visst fanns det en choke. En för ändamålet lämplig wiremanövrerad.
Nakenbild.
Här kommer det att gå åt färg. Jag bestämde mig för en blekgrön äldre Saab-kulör.
Slotmags!
Som tur var fanns det en här i stan som hade fått tag på ett par stycken från Ungern. Kanske berodde den plötsligt ökande saknaden efter Skoteretten på att det just FANNS en sån här till salu, för jag hade då aldrig sett en KTM Ponny förut, men nu gick det inte att stå emot. Jag var bara tvungen att ha den för att fylla tomrummet efter Monarken.
Men det var en hemskt slö sak men otroligt tyst och fin i motorn och alla fyra växlarna fanns där. Dessvärre var åket av lite för ny årsmodell och en gång snabbt överdragen med röd industrifärg.
Men sånt går ju att fixa. Plus att om alla hjulen nästan sitter fast efter åratal i dvala så blir ju det mesta ganska långsamt och svagt. Efter lite pill så gick den faktiskt riktigt bra.
Vid hemkomst:
Jag började med att byta handtag... fastän jag snart skulle ta isär alltsammans igen.
Ljuddämparen kastade jag bort. Catalytic Converter, stod det på den. En alltigenom ruggig sak.
Ett steg mot en äldre look. Glaset visade sig vara tillverkat av en PET-flaska. Väldigt bra gjort faktiskt.
Under skalet satt en ganska vanlig motor. Kickaxeln lär ju få utstå en del extra påfrestning.
Den läckande koppförgasaren utan choke tänkte jag ersätta med den här gamla hyllvärmaren. (fast just nu funderar jag på om inte den heller ha nån choke. Jag får kolla det.)
Edit: Jo men visst fanns det en choke. En för ändamålet lämplig wiremanövrerad.
Nakenbild.
Här kommer det att gå åt färg. Jag bestämde mig för en blekgrön äldre Saab-kulör.
Slotmags!