Sida 5 av 7

Re: Rex 1957.

Postat: 30 okt 2019, 20:29
av HVA59
Biten på svänghjulskåpan ska vara av gummi ja, jag kanske har en liggande, kan kolla imorgon

Re: Rex 1957.

Postat: 31 okt 2019, 13:33
av HSE
Det skulle jag uppskatta HVA59. Jag fortsatta idag, satte in minsta munstycket jag hade i min låda. Fyrtaktade fortfarande illa :shock: Jag får beställa mindre munstycken. Provkörde ändå, verkar lovande, stark och förvånades bekväm att köra med tanke på den enkla fjädringen med lite gummiblock fram och bak. Kopplingen frikopplar dåligt efter bytet till nya lameller så jag måste riva den kåpan och shimsa frikopplingen.
AB8135E3-D624-4127-B085-C2B6E74C64B7.jpeg

Re: Rex 1957.

Postat: 31 okt 2019, 20:59
av HVA59
Var och kollade idag, visste att jag hade en svänghjulskåpa liggandes, men gummidelen var borta... Dock har lite Victoria grejer på ett annat ställe också, är inte där så ofta, men kan kolla där nästa gång jag kommer dit. Tror inte chansen är så stor där, men man vet aldrig.

Hur fungerar egentligen fjädringen på den modellen? Har för mig att dem kallade den för "gummitorsionsfjädring". Är det bara gummikuddar uppe i den kromade kåpan på gaffeln och i kåpan under sadeln?

Re: Rex 1957.

Postat: 01 nov 2019, 07:53
av HSE
Ja, bara de där gummikuddarna. Inte mycket till fjädringsväg!

Re: Rex 1957.

Postat: 01 nov 2019, 17:50
av HSE
I avsaktande av mindre munstycken tog jag till de beprövade knepet att ta ett för stort, trä igenom en lagom grov tråd och värma munstycket varefter man lägger på lödtenn när det är varmt nog för att flyta ut. Eftersom man värmer munstycket och inte tråden fäster den inte så bra mot lödtennet så när biten kallnat drar man bara ut tråden och borrar ut nödtennet som gått ned i munstycket så man har ett munstycke med mindre hål som slutprodukt.

Gjorde så och bytte till det munstycket, träffade nästa rätt direkt :D Test körde så gott det gick utan koppling, stark och snabb! Ökade hålet en aning för att vara säker på att motorn inte skall gå för magert och testade igen, nöjd.Men mer jobb dök upp på listan, bakbromsen jag inte kunnat testa tidigare var nästan obefintlig så navet får tas isär. Och kopplingen måste ju åtgärdas, surt när kåpan är monterad och oljan fylld men så går det när man inte kollar spelet innan. Spelet på kopplingsarmen skall om jag minns vara 5mm och är nu det dubbla så det går åt ett par brickor under kopplingens tryck knapp.

Men helnöjd med motors ork, vilken skillnad mot innan :wink:

Re: Rex 1957.

Postat: 02 nov 2019, 13:05
av HSE
På tal om fjädringen så har REXen smörjnipplar för den rörliga leden både för fram och bak fjädring. De hittar man inte på nyare moppar :)
2E03F61E-9514-453B-88F4-69788179CF9B.jpeg
967FA0CF-039B-40C3-B57D-75F172D39685.jpeg
Annars är det som när jag jobbade med forskning och utveckling, ett steg framåt och två bakåt! En bricka gav rätt spel på kopplingsarmen men vajern är helt slut och måste bytas och de jag har är för korta... Så ny vajer och förmodligen nya bromsbackar när jag hunnit riva bakre navet...

Re: Rex 1957.

Postat: 02 nov 2019, 14:39
av HSE
Rev bak navet. Bra bromsbackar dock så inte mycket att göra :o Den lilla ytan på bromsbanden förklarar nog den svaga broms prestandan. Jag får nog leva med låsningsfria bromsar, bra bromsar var kanske inte prioriterat på femtitalet...
F3607D4B-3C3C-4C2D-8FF2-C078BA4F2626.jpeg
7425AAFE-09D7-4005-8B58-4326CEFEB7F4.jpeg

Re: Rex 1957.

Postat: 02 nov 2019, 21:47
av HVA59
Ja man blir förvånad över alla smörjnipplar på alla rörliga leder på gamla mopeder, Husqvarna Novolette till exempel har ju 4-5 nipplar bara till framgafflen :shock: Som du säger, inget man ser på nya mopeder...

Jag var uppe och letade efter en sån där gummibit till svänghjulskåpan, men hittade ingen tyvärr. Kunde ha svurit på att jag hade en sån liggandes... Förstår inte var den kan ha tagit vägen.

Re: Rex 1957.

Postat: 03 nov 2019, 08:08
av HSE
Tack för att du letat i alla fall. Får fundera lite och tillverka en ny.

Re: Rex 1957.

Postat: 04 nov 2019, 11:52
av HSE
I väntan på ny kopplings vajer finns det annat att jobba med. Startade titta på el systemet, avklippta kablar och den gröngula är ju inte original. Lödade dit förlängningar och så krymp slang över.
BF0CB507-4645-495A-B68F-C57F853E8DC7.jpeg
5B6BB6E3-4CA3-4B0B-9A64-1A34295680CA.jpeg
. Vid motorn klämde jag dit kontaktstift.
8B59D7D8-3373-4AD3-9E7D-CDF30FC332BE.jpeg
5DB3E56D-619C-43E3-824F-57DE824802A4.jpeg

Re: Rex 1957.

Postat: 04 nov 2019, 16:22
av HSE
Testade om ljuset fungerade med extern strömkälla, allt fungerade utom signalhornet.
8F9EAAEE-FB80-4E49-81CD-E45DC72E39E7.jpeg
10A33497-413F-40B6-AD37-24DC5184E9A0.jpeg
69D1659B-D0E4-4756-88AC-F4FB1C41D229.jpeg

Re: Rex 1957.

Postat: 06 nov 2019, 14:20
av HSE
Ny kopplingsvajer på plats, fick riva kåpan och lägga in tunnare shims för kopplingen men nu fungerar det. Dock läcker packboxen vid trampaxeln, idiotiskt att inte byta alla när jag var igång :( Men litet jobb...Vid provkörningen fick jag bränsle stopp, slog över till reserven men inget hände. Antog att det var skit i kranen/tanken men när jag rev kranen som inte är original och inte monterad av mig finns det inget rör för normalläget så det tar bränsle från botten precis som R läget :shock: Ingen reserv alltså fast det stor R på tredje läger på kranen! Får åtgärda det så småningom, reserv är bra att ha...
A86B3EB3-E33F-4A2C-90E7-19B23E84797E.jpeg

Re: Rex 1957.

Postat: 08 nov 2019, 15:33
av HSE
Med allt inkopplat fungerar signalhornet också :D Skall nog bli moped av denna också...
1A04B9A8-D1E2-44A7-A407-14A3D2D4AC95.jpeg

Re: Rex 1957.

Postat: 08 nov 2019, 19:06
av HVA59
Ser bra ut! Har du linoljat den sen sist eller är det bara ljuset? Den har väldigt trevlig patina oavsett måste jag säga!
Men det var konstigt att den inte hade någon reservtank... Jag vet inte om det är exakt samma typ av bensinkran som jag har på Cornetten, men den ser identisk ut. Vilket är konstigt för min har fungerande reservtank på kranen

Re: Rex 1957.

Postat: 08 nov 2019, 20:20
av HSE
Lin oljad är den sedan en tid. Ja avsaknaden av fungerande reservtank gjorde mig konfunderad, antingen har kineserna glömt sätta i röret för normal läget eller så har den som monterat kranen tagit bort silen, plockat ut röret och monterat sil insatsen igen vilket verkar långsökt. Men jag får göra något åt det i alla fall, köra slut på bensinen är jobbigt. Men det är ju en eftermarknads kran så jag får se om jag har något bättre i lådorna.