Sida 6 av 7

Re: Rex 1957.

Postat: 09 nov 2019, 14:42
av HSE
Ingen lämplig kran dök upp, däremot en ärgad sak som jag lade i fotogen bad. Några veckor där så får jag se om den går att renovera...
9E4408B6-6144-48BC-B553-BD80743186ED.jpeg
En Anna sak som saknas är locket över hastighetsmätare hålet, den har inte haft hastighetsmätare men förmodligen får jag sätta dit en då plastlocket nog är sällsyntare än mätaren.
CE159C03-FFB2-401A-AAFB-AFA8450B6F76.jpeg
Läder remmen som någon tidigare ägare satt dit på pakethållaren måste ju bevaras så den får jag fetta in med läder fett.
5A7530F0-6C7D-42BF-8F91-06076AE69068.jpeg
D1BEB333-73FA-4E31-8285-B772B282D302.jpeg

Re: Rex 1957.

Postat: 12 nov 2019, 14:56
av HSE
Så jobb kan ta lång tid. Sadeln är väldigt nött men det passar in i bilden med det övriga. Men att den glappar flera cm i sidled är inte ok. Så jag plockade loss den och tog isär. Ena delen hade mycket större hål än den andra.
FF8B4F09-E098-4D9B-9064-EB73A4BA5E7F.jpeg

Mopeden måste körts många mil med glapp i sadel innan hålen ätits upp så mycket :o Så jag slog på svetsen för att fixa hålen men den var död :shock: Inte tid att felsöka den så jag gick för plan B istället, distansbitar i hålen. Blev riktigt bra, nu kan man sitta stadigt i sadeln.
7DAEAE81-0FB3-489F-8295-824E5033534B.jpeg
. Sadel har ju fjädrings funktion så den är rörlig i höjd plan.
E097F3C3-A914-415E-A509-D73FF2C8BB12.jpeg

Re: Rex 1957.

Postat: 12 nov 2019, 19:43
av SS440-80
Händig på alla sätt du HSE thumb_up

Re: Rex 1957.

Postat: 13 nov 2019, 13:22
av HSE
Tillverkade platta vid motorns trampaxel.
ABC84E9F-9423-4432-BBCC-C0BFC091D1D3.jpeg

Smorde in remmen, undrar varför förre ägaren behövde 1,5 meter rem :shock:
F3B4F6C5-D01B-489E-A7A1-A4A959482419.jpeg
Förr åkte knallar runt och sålde saker som strumpor på moped, kanske något sådant i denna mopeds historia.

Re: Rex 1957.

Postat: 14 nov 2019, 12:19
av HSE
Tog itu med bensinkranarna i dag, gamla kranen som legat i fotogen några dagar plockades isär och putsades upp. Satt ett slint på utloppssidan?
0788A45D-A9F6-4029-9C30-BE92B93ED01E.jpeg
Samlats massa gegga ovanför nätet som man kunde vänta sig!
A07BF921-956B-474E-B88A-79B639808E6F.jpeg
Gjorde rent .
F4BAF151-36C3-459A-9D0B-6DB9CF942834.jpeg
Värmde kranen och fyllde den med WD 40, körde på med tryckluft och det blev fritt lopp genom på reservläget, dock sitter vredet fast så den hamnar i bad igen för några veckor...

Dags att titta på REX kranen,tog isär och orsaken till att reservläget inte fungerade stod klart. Normal lägets rör var en bit plastslang som låg lös innanför silen. Kortade av slangbitens spetsiga ända och satte ihop igen.
A2539044-6FA9-4F46-99F2-A02C1EDE065A.jpeg

Re: Rex 1957.

Postat: 14 nov 2019, 18:56
av HVA59
Brickan vid trampaxlen ser kanon ut, på bilden kan man nästan inte skilja den från en original gummibit :)
Då vet du anledningen till att den inte hade nån reservtank då, tyckte väll det var konstigt när min nästan identiska har reserv ju!

Re: Rex 1957.

Postat: 14 nov 2019, 19:04
av HSE
Ja, jag funderade på att ersätta den där slangbiten med ett mässingsrör men det får bli om slangen hoppar loss igen. Var väl någon Kines som suttit och tryckt dit den dåligt, gick ju inte att se när silen var monterad sedan.

Re: Rex 1957.

Postat: 14 nov 2019, 19:15
av HVA59
Ja det blir ju lätt så om det är budgettillverkat i låglöneland, det är lätt hänt att kvaliteen blir bristande då

Re: Rex 1957.

Postat: 16 nov 2019, 17:04
av HSE
Bytte packboxar på drivaxel och trampaxeln i dag. Trampaxelns var torr och i behov av byte.
42D36F9B-1B5F-4AF1-A1E1-C41DC947160E.jpeg
Drev axelns var bättre men byttes, som på andra ställen i motorn är det väldigt mycket arbete som lagts på detaljerna. Tätningen tätar mot en lös hylsa som träs över drivaxeln.
F6B2D86C-44CC-4D34-9D2B-2A16F6A1E21C.jpeg
Allt ihopsatt igen.
4A3BF890-1C5A-4C4C-8602-E5172721C125.jpeg

Re: Rex 1957.

Postat: 17 nov 2019, 14:22
av HSE
För den som undrar om hur det gick med bensinkranen så går den nu att vrida om. Fixade en insugsljuddämpare av ett plastlock, syns ju inte när kåporna är på plats.
A3473491-37C9-4581-89EF-C4ECC89024AB.jpeg
Så här ser en original Rex moped ut med höger kåpa på plats. Märkt av över 60 år men fullt fungerande, ungefär som jag då :D
E911A26A-9B50-4371-AEDE-1C27AEEA0547.jpeg
Men lite finjusteringar återstår.
0D900339-5B99-4720-AEBA-7E54391A5150.jpeg

Re: Rex 1957.

Postat: 17 nov 2019, 19:24
av HVA59
Ser jätte bra ut!

Re: Rex 1957.

Postat: 19 nov 2019, 13:38
av HSE
När jag fick tid att närmare studera bakhjuls fjädringen blev jag överraskad av hur avancerad den var på sin tid. Motorn är ju upphängd i vaggans förlängning så den fjädrar med när bakhjulet rör sig upp och ned, det ger samma kedja sträckning hela tiden. Motorupphängningen har gummifjädringen inbyggd i en kåpa under tanken som kompletterar fjäderelementet bakom/under sadeln.
53D5952A-9455-4A6C-9EF5-598F966D21F2.jpeg

Re: Rex 1957.

Postat: 19 nov 2019, 17:38
av HVA59
Aha då har den liknande fjädringskonstruktion som senare rexoped modeller, rex royal och rex favorit bland annat hade ju en liknande konstruktion, fast med riktiga teleskopdämpare bak :)

Re: Rex 1957.

Postat: 20 nov 2019, 12:47
av HSE
Ja, riktiga teleskopstötdämpare had förbättrat fjädringen men nu vill jag ha den original. Men efter en längre provkörning i dag konstaterar jag att bakre fjädringen inte är så illa men främre är stötig med dålig fjädringsväg. Nya gummi kanske skulle förbättra.

Re: Rex 1957.

Postat: 20 nov 2019, 16:31
av HSE
Trodde jag var klar med denna moped men när jag började kolla funktionen på framgaffelns fjädring så satt den fast :? Gummielementen på bilden här verkar bra trotts alla år.
119EF38D-F6F6-465B-90D4-AC6CFF916537.jpeg
Men nedre länkarmslagringen sitter bom fast trots att det finns smörjnipplar där. Har nog inte fått något fett på de sista 50 åren... Grubblar på hur jag skall få loss dem, vill helst inte värma för den patinerade färgens skull men verkar inte finnas så många fler val...