Lindvalls Compact 1252 -78

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av erlan »

om 1279an är original så bör det vara en sen -72a, det vill säga en av dom sista.

erlan
Johan70
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 okt 2016, 21:44
Ort: Löddeköpinge

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av Johan70 »

Jag har konstaterat att där är mycket glapp i utgående axel typ 3.5mm.
Jag har inte kollar övriga axlar ännu. Så jag tänker shimsa upp motorn. Jag får även kolla hur drev och medbringaren ser ut när jag delat motorn. Jag har aldrig gjort detta förut. Så jag tar gärna emot tips hur man gör detta lättas.
Jag har tittat lite på youtub och kollat lite sprängskisser.
Räcker det med ett skjutmått för att mäta upp glappet eller behöver man någon annan mätare ?
Johan70
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 okt 2016, 21:44
Ort: Löddeköpinge

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av Johan70 »

Hur pass original den är vet jag inte. Hur kan du se att det är en 72a?
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av Rocket Scientist »

Läckra Granador i bakgrunderna... :-)
Johan70
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 okt 2016, 21:44
Ort: Löddeköpinge

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av Johan70 »

Tackar tackar. jo jag åker inte bara moppe utan även snöat in på Ford Granada.
Hade en 82 som första bil när jag blev 18år 1988.
Och när jag blev 40år tyckte jag det var dax att ta upp det igen så då blev det denna
Granada 3.0 Ghia -74

https://www.garaget.org/?car=261194" onclick="window.open(this.href);return false;

Och 2 år senare blev det denna 2.8 Injection -84

https://www.garaget.org/?car=299332&image=2833233" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av erlan »

Johan70 skrev:Hur pass original den är vet jag inte. Hur kan du se att det är en 72a?
stora (fartvindkylda) cylindern, och leleu nav. då bör det vara en sen -72a.
det stansade numret på typskylten (monteringsnumret) ska vara högre än: 119545 med leleunav.
tidigare årsmodeller levererades med fläktkylda cylindern, det räcker för att kyla 1 hk.
tidiga -72or och äldre hade grimeca hjulnav.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av erlan »

Johan70 skrev:Jag har konstaterat att där är mycket glapp i utgående axel typ 3.5mm.
Jag har inte kollar övriga axlar ännu. Så jag tänker shimsa upp motorn. Jag får även kolla hur drev och medbringaren ser ut när jag delat motorn. Jag har aldrig gjort detta förut. Så jag tar gärna emot tips hur man gör detta lättas.
Jag har tittat lite på youtub och kollat lite sprängskisser.
Räcker det med ett skjutmått för att mäta upp glappet eller behöver man någon annan mätare ?

för växellådan duger det kanske med skjutmått, men vevaxeln är det lite känsligare med.
jag rekomenderar en sån här:

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000024034" onclick="window.open(this.href);return false;

och shims köper du billigare på momentum än på mopedbutikerna.

eftersom nytillverkade packningarna är tjockare än original, så kommer du troligen att behöva shimsa alla axlar. en plåtbit med ett 6mm hål skryvar fast på en kåpskruv så har du nåt att fästa klockan på.

erlan
Johan70
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 okt 2016, 21:44
Ort: Löddeköpinge

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av Johan70 »

erlan skrev:
Johan70 skrev:Hur pass original den är vet jag inte. Hur kan du se att det är en 72a?
stora (fartvindkylda) cylindern, och leleu nav. då bör det vara en sen -72a.
det stansade numret på typskylten (monteringsnumret) ska vara högre än: 119545 med leleunav.
tidigare årsmodeller levererades med fläktkylda cylindern, det räcker för att kyla 1 hk.
tidiga -72or och äldre hade grimeca hjulnav.

erlan
Cylindern är inte original för där sitter 60cc på den.
Hjulen är omekrade men nya fälgbanor (som ni givet vis ser) men om naven är från moppen levererades vet jag ej.
Men numret är inte högre. 115000 någon ting.
Så då är det något som inte stämmer. Kan ju vara en kåpa från någon annan moppe. Eller har man bytt nav.
Kul info. Tack
Johan70
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 okt 2016, 21:44
Ort: Löddeköpinge

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av Johan70 »

erlan skrev:
Johan70 skrev:Jag har konstaterat att där är mycket glapp i utgående axel typ 3.5mm.
Jag har inte kollar övriga axlar ännu. Så jag tänker shimsa upp motorn. Jag får även kolla hur drev och medbringaren ser ut när jag delat motorn. Jag har aldrig gjort detta förut. Så jag tar gärna emot tips hur man gör detta lättas.
Jag har tittat lite på youtub och kollat lite sprängskisser.
Räcker det med ett skjutmått för att mäta upp glappet eller behöver man någon annan mätare ?

för växellådan duger det kanske med skjutmått, men vevaxeln är det lite känsligare med.
jag rekomenderar en sån här:

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000024034" onclick="window.open(this.href);return false;

och shims köper du billigare på momentum än på mopedbutikerna.

eftersom nytillverkade packningarna är tjockare än original, så kommer du troligen att behöva shimsa alla axlar. en plåtbit med ett 6mm hål skryvar fast på en kåpskruv så har du nåt att fästa klockan på.

erlan
Smart och billig mojäng från Biltema. En sådan skall jag köpa imorgon.
Och mycket smart lösning med plåtbiten.
Shims är redan inhandlade. Jag skall ge mig på detta. Jag har ”lite” att lära.
Men det skall nog gå vägen. Har ju renoverat min automatlåda till min Ford Granada själv.
Tack för hjälpen. slider_thankyou.gif
Johan70
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 okt 2016, 21:44
Ort: Löddeköpinge

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av Johan70 »

Hur gör man. Mäter man upp glappet i alla axlarna innan man delar motorn.
Eller delar man motorn och lägger i en axel i taget och mäterupp axel för axel.
Jag förstår att på veven shimsar man lika på båda sidorna. Och på kopplingsaxeln finns det bara ett ställe att shimsa.
Men hur gör man på utgående axel. Lika på båda sidorna eller hur skall det vara här ?
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av Petrolhead »

Eftersom du byter packning så kommer måtten ändras så montera en axel i taget med de shims som satt där +packning och mät coh justera sedan, här finns lite tips: http://www.raketsport.com/shimsning.htm

//JOhan
Johan70
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 okt 2016, 21:44
Ort: Löddeköpinge

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av Johan70 »

slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av erlan »

nej, veven shimsar du bara på en sida. på den andra sidan ligger det bara en distans
på 1,0 mm, om jag minns rätt.
utgående axel shimsas på kedjesidan.
tre och fyrväxlade är lite mer komplicerade, där ska även dreven shimsas på axeln först.
och den detaljen står inte i verkstadshandboken, så där är det lite klurigare.

erlan
Johan70
Inlägg: 70
Blev medlem: 24 okt 2016, 21:44
Ort: Löddeköpinge

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av Johan70 »

Tack för alla tips och trix. slider_thankyou.gif

Det visade sig att 2mm shimset som skall ligga bakom 2ans drev låg i botten på motorn. Det måste ha glidit av när dom monterade ihop motorn.
Oljan såg inte rolig ut. 2ans drev hade tuggat i aluminiumkåpan.
Jag la dit ett nytt 2mm shims och la till yteliggare 0,2 på andra sidan efter uppmätning med min nya mätgrunka som jag köpte efter tips.
Övriga axlar var inshimsade rätt. Dreven såg ok ut. Medbringaren var lite sliten men tror det funkar.
Motorn är tillbaka i moppen och jag var ute en kort sväng. Verkade funka fint. Inget skrammel och växlarna hoppade inte.
Får väl bli en längre tur till helgen om det är ok väder

Åter igen stort tack.
Bilagor
5A9FF920-AC5C-49EF-B9BB-7F29CB4B24AD.jpeg
E67BF95B-1C2D-42FB-B169-CF00347838FB.jpeg
F46362EA-6278-4C0B-AB31-3DE12699533A.jpeg
4C30FE4E-1652-4947-9584-248778FF8BF7.jpeg
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Inlägg av Coolvette »

Johan70 skrev:Tack för alla tips och trix. slider_thankyou.gif

Det visade sig att 2mm shimset som skall ligga bakom 2ans drev låg i botten på motorn. Det måste ha glidit av när dom monterade ihop motorn.
Oljan såg inte rolig ut. 2ans drev hade tuggat i aluminiumkåpan.
Jag la dit ett nytt 2mm shims och la till yteliggare 0,2 på andra sidan efter uppmätning med min nya mätgrunka som jag köpte efter tips.
Övriga axlar var inshimsade rätt. Dreven såg ok ut. Medbringaren var lite sliten men tror det funkar.
Motorn är tillbaka i moppen och jag var ute en kort sväng. Verkade funka fint. Inget skrammel och växlarna hoppade inte.
Får väl bli en längre tur till helgen om det är ok väder

Åter igen stort tack.
Rent visuellt ser det ut som att vatten emulerat sig med oljan, då blir den mjölkig och ser dassig ut.
Har maskinen stått uten en längre tid, vet du det?
Skriv svar