Sida 2 av 5

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 20 maj 2018, 18:32
av Johan70
Så. Då är dom nya Bosch brytarna på plats. Det följde med fett till nocken. Och tussen som ligger i mot svänghjulet var torr som fnöske. Den fick sig lite olja. Så nu borde den inte slita ner brytarna. Jag gick ner en kugg på framdrevet till 13 kugg. Så nu går det fint att ligga i 35-40 på trean och glida fram och det finns kraft kvar till uppförsbackarna även på trean i den farten. Så nu är jag riktigt nöjd med moppen.
Skulle kanske gå ner en kugg till eller montera ett större bak. För att få ännu mer kraft. (Sitter ett 28 idag)
Toppfart är där ju så det räcker ändå.

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 27 maj 2018, 11:45
av Johan70
Man får inte vara glad länge
Nya problem

Jag bytte till nya bosch brytare och ställde dom på 0.35mm
Och nytt brytarfett på klacken och ny olja på tussen. Som för övrigt var snustorr. Så det var väl därför brytarna gått ner sig.

Men nu får jag inte moppen att gå rent. Den misständer hela tiden.
Jag ställde tändningen 2mm föd. Då gick den skitbra medan den var kall. Sen började den bråka.
Rycker och baktänder typ i alla växlar och alla varvtal. Den går fint på tummgång och vid gaspådrag i friläge.
Jag har provat alla läge på tändningen från max till min. Utan större skilnad.

Jag blir inte klok på detta. HJÄLP!!!! :D

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 27 maj 2018, 12:11
av erlan
skit i förgasaren?

erlan

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 27 maj 2018, 12:52
av Johan70
Nej.
Jag har rengjort den idag.
Och det är en äkta Bing 17mm.
Moppen har gått bra ända tills brytarna gick ner sig.
Det började mad att den böjande rycka och gå illa. Typ som den gör nu.
Sen gick den sämre och sämre. Och tillslut dog den.
Och efter brytar bytet fick jag inte riktigt rätt på den. Förra helgen tog jag en kort tur runt kvarteret. Och då tyckte jag den gick ok. Men idag gick den som ett skott ca 500 m sen började den gå illa igen.
Jag har även bytt till nytt stift utan skillnad.

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 27 maj 2018, 14:22
av Johan70
Är jag helt fel på det. Eller????
Skall där inte vara en toppackning ???

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 27 maj 2018, 15:49
av Johan70
Jag hade av cylindern oxå. Och allt såg bra ut. Förutom att den ena pinnbulten har gängpaj nere i motorblocket.
Den sitter där men det går inte att dra fast cylindern hårt nog.
Går det att fixa på något sett?

Jag tänkte även på kondensatorn. Kan det vara den som spökar?

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 27 maj 2018, 18:59
av erlan
på fråga 1: helicoil insatsgänga.

ja det kan vara både kondensator och/eller tändspole.

erlan

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 27 maj 2018, 21:05
av Johan70
Tack.
Tändspole, kondensator, tändkabel och tändhatt beställd.

Och fråga 3
Fanns ingen toppackning på min.
Skall där inte vara någon. Den har i alla fall fungerat innan.

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 27 maj 2018, 21:55
av zappafan
Sachs ska inte ha nån toppackning.. 8)

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 27 maj 2018, 22:39
av Johan70
Tack. Då var det i sin ordning.
Jag är som sagt väldigt ny på det här med moped.
Det är 30 år sedan jag hade moppe sist. Så jag har mycket att lära :D

Får prova med ny kondensator och spole.

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 03 jun 2018, 22:29
av Johan70
Delarna har anlänt. Då skall vi bara hitta lite tid att montera delarna.
Jag tror starkt på tändspolen.

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 04 jun 2018, 15:00
av erlan
den där tändhatten är en felleverans. man ska INTE ha motståndständhatt på den typen av tändsystem. tändspolarna orkar inte med det.

erlan

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 04 jun 2018, 15:27
av zappafan
Men stämmer verkligen det? har bara köpt sånna till mopparna, å det funka på "originalsystemet" i många år.... :hmm:

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 04 jun 2018, 19:17
av Johan70
Har jag köpt fel tändhatt. Det står att det är en 5 ohm tändhatt.
Vad skall man ha för någon ?

Re: Lindvalls Compact 1252 -78

Postat: 04 jun 2018, 22:12
av erlan
en 5kohms tändhatt brände en tändspole för mig i ungdomen.
enligt mopedverkstan som hjälpte mig mäta tändspolen så var det tändhattens fel.
möjligen att jag skulle väg prova med 1kohm, men tändsystemen är byggda för 0 ohm.
och 0,5mm avstånd på stiftet.

erlan