Sida 1 av 4

Buscompact 1249, nu med 80cc

Postat: 16 jan 2018, 17:21
av JoNo
Köpte den här ramen i våras på Mustang framhjul och Dakota bak. Custad med sänkt sadelnivå.
Plockade på Hercules hjul jag köpte på ebay för två år sedan.
Har nu fått höra att ramen kommer från storcompact 1249, aj aj... :lol:
Genast känns den mer busig!

Re: Buscompacten 12**

Postat: 16 jan 2018, 17:26
av erlan
det avslöjar man på diametern på ramröret.
1249 är bockad av grövre rör.

erlan

Re: Buscompacten 12**

Postat: 16 jan 2018, 17:34
av JoNo
Japp är grövre än de andra jag haft...

Re: Buscompact 1249

Postat: 28 jan 2018, 15:35
av Lolalola
Hur har det gått? Jag håller på med ett parallellt projekt och behöver inspiration. :)

Re: Buscompact 1249

Postat: 29 jan 2018, 13:58
av JoNo
Har hunnit riktat lite sving/motorfäste samt lyft dit delar för att stämma av kedjelinjen. Ska på´t igen snart efter lite besiktningstvåor på sambons Impreza.

Re: Buscompact 1249

Postat: 03 feb 2018, 10:17
av Lolalola
Det ser skitbra ut! :thumb:

Re: Buscompact 1249

Postat: 02 mar 2018, 14:27
av JoNo
Då jag sålt iväg mina fungerande 5 moppar, så måste jag få arslet ur vagnen och fortsätta med denna.
Funderar och begrundar på motorval...
Har två motorer sparade, en från Kycklingpantern och den andra från C-racern. Bägge såldes med annan motorkonfiguration.
4petade kyrkportarn går bra och har hyfsad marschfart, men 80cc ger ju lite mer kick framåt i uppförsbackarna.

Den större kräver garanterat lite förstärkningar om det ska hålla i längden :wink:

Re: Buscompact 1249

Postat: 02 mar 2018, 14:34
av JoNo
Under funderandets skede så riktar jag upp den sänkta sadelplattan. Det gick nog fort när det gjordes, skiljer 5mm sida till sida. På den lägre sidan tar dessutom sadeln i plåten under när man vill komma åt tanklocket.
Ja ja bara å börja...

Re: Buscompact 1249

Postat: 05 mar 2018, 07:32
av JoNo
I helgen blev det lite jobb gjort.
Nya bussningar i svingen samt ny svingaxel.
Motor/sving-infästningen kändes inte stabil så jag sågade ut 2st 4mm plåtar till sidorna samt en profil från botten och uppåt. Boxade även ovan motorn
Kan tro att den blev en 400% mer vridstyv :D

Re: Buscompact 1249

Postat: 05 mar 2018, 08:05
av Micke S
Det ser stadigt ut !

Re: Buscompact 1249

Postat: 05 mar 2018, 09:02
av JoNo
He he, det ÄR stadigt! :mrgreen:

Jag gillar inte flex i ramarna när man åker. Tänkte först bygga svingram med samma svinginfästning som e-type, men då försvinner compactstuket.
Så det blev 12mm gods totalt mot 4mm orginal, även svingen ska få lite extra plåtar.


.

Re: Buscompact 1249

Postat: 07 mar 2018, 10:42
av JoNo
Avgassystemsfästet åter på sin plats samt att svingen fått lite mer stål.
Fixade även till fästen för bakskärmen och lite annat.
Det ser tight ut mellan ram och sving då jag förstorat arean på fästet upptill, men full fjädringsväg finns.

Re: Buscompact 1249

Postat: 08 mar 2018, 08:38
av JoNo
Det lutar åt vanliga sachsmotorn med nts 60cc då den är bolt-on. Lätt ram borde ge hyfsad knuff ändå.
Dags att ta dän gammelfärg och få på nån ny kulör...
En extra tank skulle kanske oxå vara bra, för lite längre turer [motorbike]

Re: Buscompact 1249

Postat: 08 mar 2018, 18:11
av Lolalola
:urock:

Re: Buscompact 1249

Postat: 09 mar 2018, 22:40
av billykid
Ser starkt ut....å vinkel harry kan du + svetsning hoppas jag.... mistick_yes.gif
Men lite rostigt är du iaf....det tar sig nog mordbrännaren... snart en slider_score.gif