M41 -56 Från vrak till....

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 414
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av SS440-80 » 13 maj 2018, 08:27

Kallpressad, så jag antar att det betyder att den är okokt :D

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 414
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av SS440-80 » 29 jun 2018, 21:46

Dåligt med uppdateringar, men det har hänt ganska mycket på den gamle Framopeden.

Har köpt hem lite bra grejer som fattas... en del från Mopedrenovering och annat blev köpt på en trevlig tur till Rösebäcken
Bild

Bild

De borrar cylindrar nu hos Rösebäcken, så jag passade på att köpa en nyborrad Victoriacylinder (39mm) tillsammans med en läcker högkompskolv :mrgreen:

Bild

Saknade kedjeskyddet, så det blev ett lite för dyrt inrop på Tradera, men vad ska man göra :roll:
Bild


Sedan har det linoljats med jämna mellanrum.
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 14 gånger.

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 414
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av SS440-80 » 30 jun 2018, 20:35

Slang och däck monterat. Nya remmen också på plats :D
Bild


Styrstången saknade bulten. Det är klart att man kan beställa en ny hos t.ex Rösebäcken, men det är roligare att tillverka eget om man kan :mrgreen:
Bild

Användarvisningsbild
HVA59
Inlägg: 817
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av HVA59 » 30 jun 2018, 22:07

Jag är imponerad över hur otroligt fin lacken blev med linolja! :shock: :D Jättesnyggt resultat!!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 414
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av SS440-80 » 30 jun 2018, 22:53

Den mattas av en del allt eftersom den torkar/härdar.
Om jag gör något liknande med någon annan moped i framtiden, så kommer jag att använda Ovatrol. Det är en lackolja som är linoljebaserad, men som behåller "fernissalooken" lite mera.

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 414
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av SS440-80 » 04 jul 2018, 20:20

Så var det motorbiten...
Den stackars originalmotorn är tvärstum, känns som att både vevparti, transmission och kolv fastnat helt.

Som tur är så har jag motorn från tyska Ebay, så nog ska det gå att få ihop en komplett motor staff_36-1
Bild


Bort med det rostiga Noris svänghjulet och tändplattan. Lyckades även att få loss vevaxelns transmissonsdrev trots fastrostad koppling.
Bild

Bild


Demonterade remhjulet.
Bild


Kolvringarna hade mycket riktigt rostat fast i cylinderloppet.
Jag tog av topplocket, gängade ur cylinderpinnbultarna och lyckades med milt men distinkt våld och mycket krångel med transmissionen få isär motorhalvorna, så att vevaxeln och cylindern kom loss från blocket.
Riggade upp cylindern i hydraulpressen och fick pressa riktigt läskigt hårt (nästan 10 ton) innan kolven släppte taget och med ångestskrik sakta kröp ur cylindern.
Bild

Det som var förvånande med cylindern var att efter en rengöring invändigt, så visade det sig att cylinderloppet är superfint. Helt slätt, inga rostgropar eller vändkanter alls thumb_up

umekille
Inlägg: 888
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av umekille » 05 jul 2018, 15:50

:-D slider_score.gif :D

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 414
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av SS440-80 » 06 jul 2018, 19:00

Blev tyvärr inte några bilder tagna från packbox- och lager-byten. Blev för många tvära kast mellan blockhalvor och övriga delar mellan de två motorerna, så när grejerna till slut var monterade så hade jag glömt att ta foton cocos_acc.gif

Blev iallafall en bild när jag lagt ut kopplingsdelarna.
Översta raderna är från originalmotorn, mittre delarna som är lite finare är från tysken och lamellerna och skivorna nederst är NOS inhandlade i Rösebäcken.
Bild


Här är motorn ihopmonterad och kopplingskorgen har fått nya fina lameller
Bild


Nya packningar i hela motorn
Bild

Bild


Remhjulet återmonterat med ytterskivan åt rätt håll nu...
Bild

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 414
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av SS440-80 » 08 jul 2018, 19:50

Tändspolen i det rostiga Noris tändsystemet var trasigt och brytarspetsarna slitna.

Tyskmotorn har ett SIBA-system med både trasig tändspole OCH massakrerad ljusspole...
Bild

Bild


Men när jag rotade runt i lådan med tändsystem så hittade jag ett STEFA som hade en trevlig lapp på tändspolen, så det monterade jag med ett glatt leende.
Bild


Men glädjen blev ganska kort när jag snabbt upptäckte att det var fel rotationsriktning på svänghjulet, så det sket sig rejält cocos_acc.gif



Så lösningen fick bli en modifiering av tändspolen till en primärspole, och sedan en utanpåliggande tändspole.
En brytarsats för NORIS hade jag liggande, så det blir bra :)
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Lolalola
Forumsponsor
Inlägg: 1992
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00
Ort: Marks kommun

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av Lolalola » 08 jul 2018, 19:55

Trevlig tråd det här. Läsvärd. :)

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 414
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av SS440-80 » 08 jul 2018, 19:56

slider_thankyou.gif
Lolalola skrev:Trevlig tråd det här. Läsvärd. :)

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 414
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av SS440-80 » 12 jul 2018, 17:50

Så var det val av cylinder då... originalcylindern i gjutjärn, lättmetallcylindern från tysken eller den nyborrade gjutjärnscylindern med 39mm högkompskolv :?:
Bild


Efter lite funderingar så bestämde jag mig för lättmetallcylindern tillsammans med en ny standardkolv. Kolla vad stort och fint insugsrör det är, 12 mm :D
Bild

Det originala insugsröret håller ungefär 7mm invändig :shock:
Bild


Tyvärr så var det enda topplocket jag har sönderbränt vid pysventilen, men jag har ett topplock från en fläktkyld Zündapp som borde bli bra.
Bild


Topplockspackningen från Zündapp passar också fint, och är betydligt tunnare än Victoria original
Bild


Ser väl inte sååå heltokigt ut?
Bild

Bild


En trevlig förgasare som harmonierar med insugsröret :D
Bild


Det nya luftfiltret passade med sugpassning i förgasaren :lol:
Bild

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 414
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av SS440-80 » 15 jul 2018, 21:33

Tanken återmonterad på ramen
Bild

Bild


Har även letat på lite gamla bra-å-ha-köp som blivit liggande, men nu passar bra.
Ett tanklock passande Puch Maxi och en spännrulle för drivrem som jag inte har en aning om vilken moped den suttit på...
Bild


Tanklocket passade riktigt bra när jag slipat av nedersta lilla plastkanten :thumb:
Bild

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 414
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av SS440-80 » 19 jul 2018, 20:06

Motorn dithängd :D
Bild

Bild

Bild


Cykelkedjan är äkta kvalitet från Biltema... :roll:
Bild


Provmontering av förgasaren för att kapa till gaswirelängden
Bild


Tändspolen passade perfekt här :thumb:
Bild


När jag sträckte upp bakhjulet så visade det sig att den drivrem som ska vara rätt (1575mm) blev för lång :?: Så jag beställde en ny, lite kortare vilken blev riktigt bra efter montering.
Köpte även en ny bensinkran då korkpackningen i den jag hade var helt söndertrasad.
Bild

Användarvisningsbild
Brantek
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 jul 2014, 19:11
Ort: Högagärde, Nässjö

Re: M41 -56 Från vrak till....

Inlägg av Brantek » 19 jul 2018, 20:24

Inspirerande tråd detta! Har själv en M66 som står och tjurar i verkstan.

Skriv svar