Sida 3 av 4
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 20 jul 2018, 10:47
av Lolalola
Medhåll!
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 21 jul 2018, 21:48
av SS440-80
Kul att ni tar er tid att läsa lite i tråden, utan att somna
Baklyktan var rostig, utan kabel och hade ingen kåpa, men med lite mek & fix så var kabeln på plats och god kontakt för glödlampan
Jag har hittat den perfekta glödlampan med E10-sockel
LED-lampor till adventsstakar tål 10-55 volt, men tänder redan vid 6 volt
Lyser skitbra och håller superbra.
Kåpan med lyktglaset hade jag liggande. Men skruvhålet var felplacerat, så det blev ett nytt hål på rätt ställe och en pop-nit i gamla hålet.
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 06 aug 2018, 22:13
av SS440-80
Hade ingen krök till Victorian, så en ILO-krök fick sätta livet till
Lite kap o svets så passade den fint och klamman runt stosen tror jag också kan komma från en gammal ILO, men jag är inte säker.
Ljuddämpare fick bli en Kreidlerljuddämpare som jag ropade in billigt på Tradera för något år sedan.
Avgassystemet ger en ganska tung look på M41:an
Med kedjeskyddet på så börjar det faktiskt att likna något
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 06 aug 2018, 22:49
av umekille
hur lyser baklyset? led brukar ju bryta fram blått som dominerande vid brutet ytterglas.
mina gula varselljus på Falcon blev grönaktiga med en ledlampa ...p-lyset på 745 blev illblått.
annars så har du gjort en
av en bortglömd moped.
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 07 aug 2018, 08:45
av SS440-80
Tackar och bockar djupt
Adventsljuslampan lyser jäkligt rött och fint igenom baklyktan
Egentligen lyser den så starkt att den borde vara bromsljus, men det fanns ju inte på 50-talet
och det viktiga är att man syns bra
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 08 aug 2018, 15:13
av Lolalola
Fräckt med adventsljuset!
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 11 aug 2018, 12:08
av Mariestad
Fan vad fin den blev.
Är skoj när man bevarar det gamla slitna skicket.
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 12 aug 2018, 08:15
av SS440-80
Originalt så sitter det inget ställbart munstycke på en Fram, och kåporna ställer till det lite.
Men hellre brödlös än rådlös, så en specialförlängning av munstyckshuvudet
och ett lagom stort hål i sidokåpan
nu kan man optimera
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 12 aug 2018, 11:18
av HVA59
Skam att borra i originalkåpan
Men visst, är rätt skönt med ställbart ibland. Någon har gjort samma sak på min Fram 42NL, och förlängt munstycket, funkar riktigt bra.
Väldans fin den blev i skicket om man jämför med innan, lagom patinerad
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 12 aug 2018, 20:57
av SS440-80
HVA59 skrev:Skam att borra i originalkåpan
Du såg hur kåpan såg ut när jag började... så räddningsaktionen uppväger den lilla håltagningen
HVA59 skrev:Väldans fin den blev i skicket om man jämför med innan, lagom patinerad
Javisst blev det häftigt resultat
Nu så den provkörd.
Den var lite tjurig att få igång, men efter att den väl startat så går den bättre och bättre och samtidigt så har den även blivit enklare att kallstarta.
Men satan vad den övervarvar
Det var kanske var vettiga storlekar på remskivorna när den hade liten förgasare och insug, gjutjärnscylinder med trånga kanaler, originaltopplock och den lilla trånga ljuddämparkorven under motorn... Jag förstår Baronen som slängde på kedjedrift på sin M41:a
Men jag vill ha remdrift, för det är coolt, så jag måste hitta på något med främre remhjulet
Måste även köpa en halvlänk till trampkedjan
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 13 aug 2018, 10:49
av HVA59
Hmm, min första tanke är att du kanske kan göra något med bakdrevet... det måste ju väll bara finnas en begränsad plats att ändra framdrevet på. Men problemet är väll att Victorias remskiva där bak är en av de minsta... Novoletter, Monarpeder, och Autopeder har ju större remskivor... Men jag tänker på, Kuli? Är inte den ännu mindre än Victorias remskiva??? Sen är det klart inte det lättaste att hitta en Kuli remskiva, och den håller kanske inte så bra för trim heller
Men vad vet väll jag...
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 13 aug 2018, 19:55
av SS440-80
HVA59 skrev:Sen är det klart inte det lättaste att hitta en Kuli remskiva, och den håller kanske inte så bra för trim heller
Så värst mycket trim är det faktiskt inte, mera en tyskanpassning
Det innebär väl ca 1,6-2,0 Hk ungefär
Men jag har en plan och den blir nog sjösatt imorgon
Idag kom ett paket med lyktinsats. Ett chansköp på Tradera, som passade helt perfekt både i storlek och i patinerat utseende
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 14 aug 2018, 19:26
av SS440-80
Så till dagens utmaning
Tillverka ett främre remhjul med större diameter än det originala.
Måste ärligt säga att remhjulet som sitter på är lite märkligt konstruerat med bara en större remskiva. Men eftersom jag aldrig sett ett remhjul till Victoria förut, så får jag bara acceptera att de ska se ut så här
Men planen nu är att göra en yttre remskiva med samma ytterdiameter som den inre, men med större innerbana.
Remhjul och arbetsämne i aluminium
Av med ytterskivan
Inga bilder på svarvning och fräsning tyvärr, men en blank och fin skiva blev det
Passar perfekt på innerskivan
Och remmen ligger högt och fint på remhjulet, tight klämd mellan skivorna
Tillbaka på motorn
Provturen blev skojig
Inget slir på remmen och den varvar inte hjärtskärande längre
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 14 aug 2018, 20:11
av Hynboholm
Fiffigt!
Re: M41 -56 Från vrak till....
Postat: 14 aug 2018, 22:30
av HVA59
Bra lösning!
Alltid skönt när motorn inte "skriker ihjäl sig" allt för mycket