Empo´s F50 GLX + E-type

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Empo80
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 jun 2018, 13:09
Ort: Norrtälje

Empo´s F50 GLX + E-type

Inlägg av Empo80 »

Tjoflöjt! :D

Nybliven mopedägare igen efter en sisådär över 20 års uppehåll... :shock: Blev med en Crescent F50 GLX lite i ren impuls. Den funkar och går att åka på dock original motor så det händer inte så mycket. Men rätt mysigt att återigen kunna cruisa runt på två hjul igen :)

Tänkte att jag startar en projekttråd på en gång då det redan finns myyycket planer för MIN moped, och att jag säkert kommer ha mycket frågor och funderingar på vägen. Skruvat en väldans massa Sachs, och en del Zundapp i moppeåldern som började vid 12år ca.

Det som hänt hittills är: 1. Inköp moped 2. Köpt en EKF från Deutschland 3. Fått hem första ordern från mopedrenovering.se som jag mer eller mindre nästan är granne med.

Var egentligen sugen på en 50S motor först med högerdrevning, men inget bra har dykt upp ännu. Så den planen ligger lite på hyllan så länge. Blir ju mer "bygga om" med en sådan också vilket jag kanske helst slipper. Men vi får se, dyker något upp så ändrar jag kanske planen. Just nu är det EKF motorn som står i fokus då den var i sämre skick än vad jag kanske förväntat. Plockade av kopplingskåpan och hittar lagerrullar, och det va väl inte vad jag hade hoppats på... cocos_acc.gif Spontant ur minnet känns det som någon meckat och glömt montera distans på utgående axel så varenda rulle bara rullat ut i motorn när jag nu rev skiten. I övrigt var den dock "fin", fast och fin vevaxel med mera.

Jag börjar med motorbiten, för att senare i höst/vinter ta tag i själva mååpeden! Så kan man ju köra lite i sommar.

Börjar med en liten bild på dagens leverans, så ser ni vart fan det barkar åt för håll! 8)
IMG_20180703_1127357.jpg
Senast redigerad av Empo80 den 07 nov 2018, 17:42, redigerad totalt 1 gånger.
Empo80
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 jun 2018, 13:09
Ort: Norrtälje

Re: Empo´s F50 GLX

Inlägg av Empo80 »

Hmm, va ju ett tag sen nu detta. Så man kanske skulle ta och uppdatera lite :D Har inte hänt så mycket ännu. Har börjat plocka ner GLX:n nu bit för bit, och donar lite med motorn som blir EKF som jag köpte i ganska dåligt skick.

Sprang även på en E-type ram i halvdant skick bara 10min hemifrån, så den togs hem omgående. Den saknade i princip allt, framgaffeln var mest skit så den följde med lampfästena som såldes. Blir lite "bushoj" av denna har jag tänkt där jag kan leka fritt med ideér och påhitt, det vill säga ej originalrenovering - men med kravet att det skall kunna gå att återställa till original. Får se om jag startar en egen tråd för denna moppe eller om den hänger med i denna tråd då båda projekten kommer rulla parallellt med varandra under vintern. Då kan man pilla med den ena om man kör fast på den andra :)

Och lite bilder då, för det va väl därför ni klicka in här? 8)

GLX:n börjar plockas ned. Det skall lackas och fixas. Original bromspump till frambromsen letar jag efter, följt några på Tradera men blivit tok för dyra. Så jäkla angelägen är jag inte att det är original. Eftersom jag ändå kommer lacka om så blir det någon annan kulör tror jag på den, blir ju ändå inte "original" när man lackar om tänker jag.
IMG_20181018_2045136.jpg
Efter ett besök på "Musköbasen" förra fredagen där jag kom hem med ett par fina sidokåpor till E-typen så hade jag fått PAKET!!! mistick_yes.gif Det var min svets jag hade beställt. Insåg ganska snart att om jag ska mecka mopeder och ha mig så måste jag ha en svets. Dock va det väl en sisådär 20+ år sedan jag rörde en svets och då mest på lek, men vafasen det är bara att testa sig fram och köra på! :mrgreen:
IMG_20181019_1750358.jpg
Så dagen efter flödade inspirationen och jag gav mig på att tillverka ett motorfäste till E-typen. Nämnde nog inte att jag tidigare i sommar skaffade mig en högerdrevad tingest med 6 lägen på pedalen?.. :roll:
Inte världens snyggaste, men det kommer läggas tid sen på att slipa/svetsa och fixa till. Nöjd ändå att jag fick ihop det trots lite brist på svetskunskap mm - och motorn passade in finemang i ramen. Fick även hjälp av Conrad som skickade mig en pappersmall på "plattorna" i fästet. Tack för det! :wink:
IMG_20181023_1925207.jpg
Ett besök till VRM Roffe har hunnits med också för att få hjälp med ett bakdrev, men råkade även få med mig 1st Kokusan och 1st PVL system med mig hem. Trevlig herre de där slider_score.gif
IMG_20181010_0959280.jpg
Och så ett par bilder från "Motoravdelningen" som avslutning för denna gång! :D
IMG_20181018_1623472.jpg
IMG_20181026_1907173.jpg
Användarens profilbild
McbMannen
Inlägg: 260
Blev medlem: 08 dec 2016, 21:19
Ort: Varberg

Re: Empo´s F50 GLX

Inlägg av McbMannen »

Trevliga projekt! 8)
Monark 1247-67Blå Såld
Monark 1248-71Gul Såld
Maraton 1248-71Mandarin Såld
Crescent 1239-72Röd Såld
Crescent 1248-78Silver Såld
Crescent 1252-82Silver Såld
Crescent 1228-72Blå Såld
Post 1142-65 Såld
Försvaret 1142-67
Monark Export 1248-71Grön Såld
Crescent 1248-70Gul Såld
Monark 1240-70Gul Såld
Televerk 1279-69 Såld
Monark 1273-66Vit/svart
Monark 1252-75Bärnsten
Monark 1293-73Röd
Såld
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Empo´s F50 GLX

Inlägg av musköchrister »

tack för senast. :thumb: ,gör du ny sving eller får orginalet plats vid huvudcylindern?
Empo80
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 jun 2018, 13:09
Ort: Norrtälje

Re: Empo´s F50 GLX

Inlägg av Empo80 »

Tack själv! slider_cheers.gif

Det blir breda hjul så jag kör med donatorns sving som fått kapas/svetsas om ganska kraftigt. Kör även till en början med donatorns framgaffel som jag fått korta ner. Det blir ju för ögat ganska långt ifrån original i utseendet tyvärr, speciellt med USD gaffel. Men det får bli så till att börja med iallafall. Jag känner mig för "amatör" änsålänge för att våga börja kapa/svetsa i en original sving. Steg 2 får bli sedan att få till en mer originalliknande sving och framgaffel :) Siktar nu mest på att få den på hjul och fungerande, och efter det börja med att få puts och färg på grejerna.

Kom hem igår från ett par dagar uppe i Hälsingland. Så nu har jag en tank! Tyvärr lite småbulor här och var, men kromet är ganska fint. Fick även med mig hem en till E-type ram med sving, framgaffel, framlykta, sadel och pakethållare. Och även original fram och bakhjul.

Nästa utmaning blir att fixa till skärmar till skapelsen som ser bra ut.


Lite provmontering med YSS dämpare, och framgaffeln justerad.
IMG_20181023_2104126.jpg
Provmonterar lite med nyinförskaffade tanken, och en sadel i bättre skick än den jag hade. Känner mig nöjd med "stuket", men det är jag det :D
IMG_20181030_1647270.jpg
En till bild, här är dock inte framgaffeln fixad så den är för lång.
IMG_20181030_1647157.jpg
IMG_20181030_1702278.jpg
Senast redigerad av Empo80 den 06 nov 2018, 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Empo´s F50 GLX

Inlägg av billykid »

Ser nice ut Empo80....full fart i garget...***ler*** :wink:

Bild på hur exempelvis bromsvajern(bakbroms) kan sitta & fungera på bland annat Sachs Cross 50cc.
Bilagor
vajer.jpg
Herbie
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 aug 2018, 20:24

Re: Empo´s F50 GLX

Inlägg av Herbie »

Trevlig blåfärg på den där, vad heter den?
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Empo´s F50 GLX

Inlägg av billykid »

Hallo....

Vet ej, men det är en bild från Muskös mopped
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Empo´s F50 GLX

Inlägg av Lolalola »

Empo80 skrev:Måste säga att jag gillar "stuket" den får mer och mer :D
Ja den blir grym! Om du kör upp gaffelbenen en bit genom kronan och sätter på ett clipon så blir den ju hur brutal som helst. slider_score.gif
Empo80
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 jun 2018, 13:09
Ort: Norrtälje

Re: Empo´s F50 GLX

Inlägg av Empo80 »

Lolalola skrev:Ja den blir grym! Om du kör upp gaffelbenen en bit genom kronan och sätter på ett clipon så blir den ju hur brutal som helst. slider_score.gif
Här körs inte upp någonting där det inte ska vara.. staff_shutup9ou.gif Clipon inget jag är kunnig på ännu, men jag forskar och läser på löpande :)

Förstör inget fint här. Skärmen var verkligen helt "schlut". Breddar den 40mm, och får kapa bort mycket dåligt.
särm
särm
För en som svetsat ett par veckor blev det lite utmaning, men men bara nöta på. Vill smälta som lödtenn.... cocos_acc.gif
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Empo´s F50 GLX + E-type

Inlägg av musköchrister »

om det är en E-Type skärm,så är den rostfri,så det kanske är därför det är marigt att svetsa
Herbie
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 aug 2018, 20:24

Re: Empo´s F50 GLX

Inlägg av Herbie »

billykid skrev:Hallo....

Vet ej, men det är en bild från Muskös mopped
Okej då vet jag :D
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Empo´s F50 GLX

Inlägg av musköchrister »

Herbie skrev:Trevlig blåfärg på den där, vad heter den?
Bild

köpt som SM50 blå,men den stämmer inte riktigt , men är ändå snygg :D
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Empo´s F50 GLX + E-type

Inlägg av billykid »

Hittar ej ännu dom enkla bilderna som visar enklaste.Lite bilder hur jag löst bakbroms...att tänka på bromsen ej får vara för spänd då bromsar i stor gupp,
vilken jag upptäcket för sent på Hedemoras Cross Bana Race jag spänt upp på brompelle 3mm(det ej fanns ic att tävla på. Men dom gjorde ju allt...för alt för för
Racet). Då orkade ej då 50cc, inte så konstigt..***ler*** sen då jag vet detta funkar bra. :!: JAG VANN, tidigare på rakbanan i Trollebo, men ingen vill minas det... :D

Basta_001_Svets_klar_delar_50S.JPG
Svets_klar_fäste_50S_002.JPG
Bromstaget går på översida av bromstrumma...
Bromstaget går på översida av bromstrumma...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Empo´s F50 GLX + E-type

Inlägg av billykid »

musköchrister skrev:om det är en E-Type skärm,så är den rostfri,så det kanske är därför det är marigt att svetsa
Syns lite på bilderna...så en rost fri plåt hadde nog varit bra + tråd....Argon är bra till Rostfritt...Mison sämre = Svart stål.
Jag har spara allt Rostfritt...typ gamla disk bänkar är ju när gratis....bra plåt till DVS kedjeskydd mm... :D
Skriv svar