Bus Champ

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Krångel-74
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 okt 2015, 10:18

Bus Champ

Inlägg av Krångel-74 »

Nu har det äntligen blivit dags att börja med projektet. Har samlat delar ett bra tag nu. Fick tag i ram, sving och bakskärm på Mellsta, cylinder och topp på Rösebäcken, gaffel på Tradera osv.
Tanken är att byta hjul och styre till Derbi grejor. Resten ska vara original eller så nära original som möjligt.
Att kalla det projekt eller busmoppe är kanske inte helt rätt, det blir ju nästan en helt vanlig Champ.
Men den kommer att bli riktigt snygg och häftig.

Har löst första trasslet, Derbi hjulets drev har typ 52 kugg, original Champ är 42 eller var det 41? Hittade ett Grimeca drev på 42, skar ur centrum och borrade sex hål för infästningen. Funkar men är inte så snyggt, blir en massiv järnring utan hål.
Kanske hade varit bättre att köpa ett original Derbi drev på 44 kugg och byta till 12 kugg på motorn? Någon som vet?

Trim, målet är att den ska gå i 50 km/ h med original förgasare och cylinder. Vet inte hur det ska gå till, det får bli en senare fråga. Men tar gärna emot tips hur man gör.

Nästa steg är att passa in framhjul och bygga fäste för broms. Innan jag backar tillbaka till bakhjulet och bromsen till det.

Har ett trassel till jag inte hunnit titta på, röret som ansluter till tanken/ ram som bensinkranen skruvas fast på är kapat. Kanske går att gänga den del som är kvar, men och om jag skaffar bågar och fotplattor kommer de troligen att ta i kranen. Tänker att det är bättre att svetsa på en bit, kan ju inte vara så svårt, eller...
Är det 16*1,5 gänga för kranen?

Fortsättning följer, målet är att kunna åka på den till sommaren.
Projekt
Projekt
Krångel-74
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 okt 2015, 10:18

Re: Bus Champ

Inlägg av Krångel-74 »

Breddning av sving.
Bilagor
6CCA9C1A-A955-4F0E-A857-1BEECBBADBF1.jpeg
Krångel-74
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 okt 2015, 10:18

Re: Bus Champ

Inlägg av Krångel-74 »

Blev inte snyggt, i stil med drevet, men hjulet går i.
Får titta på detta igen när däcket monteras med broms och bussningar och så.
Bilagor
9E13E525-1613-4C08-8D07-98DBC004E9DA.jpeg
Krångel-74
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 okt 2015, 10:18

Re: Bus Champ

Inlägg av Krångel-74 »

FAF43728-9E40-4C2C-BCDC-33CB6BB8D81D.jpeg
Tog en sväng på ”orginalet”.
Skriv svar