HMW ZT Motor + mer?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

HMW ZT Motor + mer?

Inlägg av HVA59 »

Så jag skaffade ju en HMW motor förra veckan, så tänkte göra en liten tråd om den :)
Tänkte först göra en tråd i "Motorer" men det kanske blir ett litet bygge med denna på så gör tråden här istället :wink:

Plockade ner cylindern och rengjorde den + vevhuset, och cylinderloppet och kolven såg fina ut! Lite lite små repor i nederkanten av cylindern men är verkligen lite så ingen fara. Något geni har dock varit och jackat koven någon i tiden... Hoppas att det inte försämrar motorns funktion...
Där var däremot en hel del metallspån nere nere i vevhuset, så det var väl att det rengjordes. Troligtvis kom spånorna från en hemmagjord topppackning i aluminium som förra ägaren trovigtvis tillverkat. Ingen vidare bra gjord packning precis...

Plockade även av svänghjulet (sitter Bosch tändsystem på den :D ) eftersom där var en hel del smuts och en del metallspån även där inne av någon anledning...
Förra ägaren hade nog misslyckats med att sätta på svänghjulet riktigt, för krysskilen hade ramlat ut och låg lös inne i svänghjulet :shock: Så det var tur att jag märkte det. Skruvade på svänghjulet igen och kollade noga att krysskilen inte trillade ut, på med cylinder och top och provade gnistan med hjälp av en borrmaskin på svänghjulet, och där verkar faktiskt vara fin gnista på den :)
Så så långt verkar ju allt bra i alla fall!

Så nu behöver jag få tag på en förgasare och ett insugsrör, sen är det nästan provstart :wink:
Tog ett par bilder på cylindern och toppen, missade tyvärr att ta bilder på kolven och veven... Otroligt lång kolv :shock: Och väldigt grova kolvringar! En grej jag också kom att tänka på var att jag alltid trot att cylinder och kolv skulle vara likadana på 50N motorn och 50ZT motorn, men nej, tydligen inte...
20120304_022752.jpg
20120304_022815.jpg
20120304_022845.jpg
20120304_022724.jpg
20120304_022911.jpg
20120304_022902.jpg
Såg förresten en Komar motor på tradera idag med en Likadan Dellorto förgasare som HMW motorerna har... Men känns lite onödigt att köpa en hel motor bara för förgasaren...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: HMW ZT Motor + mer?

Inlägg av SS440-80 »

Är till 99% säker på att jag sett NOS-kolvar till HMW hos Rösebäcken. Har för mig att jag även såg högkompskolvar...
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW ZT Motor + mer?

Inlägg av HVA59 »

Hmm ja jag kan ju kolla med dem, tack för tipset! Men jag ska i alla fall prova med den kolven jag har först så får vi se hur det går!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW ZT Motor + mer?

Inlägg av HVA59 »

Blev lite ändrade planer nu kanske!
Blev nämligen kontaktad av säljaren av motorn som sa att han hade hittat ramen till motorn!
Fick några bilder på mailen, och det visade sig vara en rätt skabbig King, tror modell 53? Den hade nog stått ute många år för ramen var ganska mossbeväxt på översidan, dock verkar det mesta finnas, ram, tank, skärmar och hjul. Är dock lite rädd för att fälgarna såg ganska upprostade ut, nog kanske bortom räddning...
Även motorns pedaler och avgassystem fanns med, men dem såg däremot ut att ha förvarats innomhus för dem verkade fina.
600 kronor vill han ha för den... kan det väll kanske vara värt tycker jag :wink: Problemet är väll att den är utanför Södertälje och jag är i Skåne... Känns lite tråkigt att åka so långt bara för en ram... Men jag får se, kommer kanske på något. Om någon skulle ha vägarna förbi Södertälje på väg söderut så får ni gärna höra av er i alla fall :roll: :wink:

Angående förgasaren så har jag inte kommit så mycket längre... Var uppe och letade på hölogen efter pappas gamla mopedgrejor, hittade en sönderborrad Bing till en flinta eller nåt sånt, och en ganska fin original oborrad u-båts förgasare till en KS-50, tyvärr verkar det saknas en del grejjer i den... Får se hur jag gör med det...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: HMW ZT Motor + mer?

Inlägg av HSE »

Toppen om du får resten av mopeden! Långa avstånd är ju förstås ett aber...
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: HMW ZT Motor + mer?

Inlägg av HVA59 »

Ja det hade varit roligt :) Men måste komma på nån lösning med transporten först...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar