HMW ZT Motor + mer?
Postat: 17 nov 2018, 20:19
Så jag skaffade ju en HMW motor förra veckan, så tänkte göra en liten tråd om den
Tänkte först göra en tråd i "Motorer" men det kanske blir ett litet bygge med denna på så gör tråden här istället
Plockade ner cylindern och rengjorde den + vevhuset, och cylinderloppet och kolven såg fina ut! Lite lite små repor i nederkanten av cylindern men är verkligen lite så ingen fara. Något geni har dock varit och jackat koven någon i tiden... Hoppas att det inte försämrar motorns funktion...
Där var däremot en hel del metallspån nere nere i vevhuset, så det var väl att det rengjordes. Troligtvis kom spånorna från en hemmagjord topppackning i aluminium som förra ägaren trovigtvis tillverkat. Ingen vidare bra gjord packning precis...
Plockade även av svänghjulet (sitter Bosch tändsystem på den ) eftersom där var en hel del smuts och en del metallspån även där inne av någon anledning...
Förra ägaren hade nog misslyckats med att sätta på svänghjulet riktigt, för krysskilen hade ramlat ut och låg lös inne i svänghjulet Så det var tur att jag märkte det. Skruvade på svänghjulet igen och kollade noga att krysskilen inte trillade ut, på med cylinder och top och provade gnistan med hjälp av en borrmaskin på svänghjulet, och där verkar faktiskt vara fin gnista på den
Så så långt verkar ju allt bra i alla fall!
Så nu behöver jag få tag på en förgasare och ett insugsrör, sen är det nästan provstart
Tog ett par bilder på cylindern och toppen, missade tyvärr att ta bilder på kolven och veven... Otroligt lång kolv Och väldigt grova kolvringar! En grej jag också kom att tänka på var att jag alltid trot att cylinder och kolv skulle vara likadana på 50N motorn och 50ZT motorn, men nej, tydligen inte... Såg förresten en Komar motor på tradera idag med en Likadan Dellorto förgasare som HMW motorerna har... Men känns lite onödigt att köpa en hel motor bara för förgasaren...
Tänkte först göra en tråd i "Motorer" men det kanske blir ett litet bygge med denna på så gör tråden här istället
Plockade ner cylindern och rengjorde den + vevhuset, och cylinderloppet och kolven såg fina ut! Lite lite små repor i nederkanten av cylindern men är verkligen lite så ingen fara. Något geni har dock varit och jackat koven någon i tiden... Hoppas att det inte försämrar motorns funktion...
Där var däremot en hel del metallspån nere nere i vevhuset, så det var väl att det rengjordes. Troligtvis kom spånorna från en hemmagjord topppackning i aluminium som förra ägaren trovigtvis tillverkat. Ingen vidare bra gjord packning precis...
Plockade även av svänghjulet (sitter Bosch tändsystem på den ) eftersom där var en hel del smuts och en del metallspån även där inne av någon anledning...
Förra ägaren hade nog misslyckats med att sätta på svänghjulet riktigt, för krysskilen hade ramlat ut och låg lös inne i svänghjulet Så det var tur att jag märkte det. Skruvade på svänghjulet igen och kollade noga att krysskilen inte trillade ut, på med cylinder och top och provade gnistan med hjälp av en borrmaskin på svänghjulet, och där verkar faktiskt vara fin gnista på den
Så så långt verkar ju allt bra i alla fall!
Så nu behöver jag få tag på en förgasare och ett insugsrör, sen är det nästan provstart
Tog ett par bilder på cylindern och toppen, missade tyvärr att ta bilder på kolven och veven... Otroligt lång kolv Och väldigt grova kolvringar! En grej jag också kom att tänka på var att jag alltid trot att cylinder och kolv skulle vara likadana på 50N motorn och 50ZT motorn, men nej, tydligen inte... Såg förresten en Komar motor på tradera idag med en Likadan Dellorto förgasare som HMW motorerna har... Men känns lite onödigt att köpa en hel motor bara för förgasaren...