Bruksmoppen - Mustang 616

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av HVA59 »

Nu är jag lite sent ute, men vill bara säga att jag köpt en sån där nytillverkad späckhuggare för ett tag sen, och de är riktigt obekväma... Stenhårda att sitta på!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Peter Holbrant »

HVA59 skrev: 04 aug 2020, 23:06 Nu är jag lite sent ute, men vill bara säga att jag köpt en sån där nytillverkad späckhuggare för ett tag sen, och de är riktigt obekväma... Stenhårda att sitta på!
Kan inte annat än hålla med köpte två sådana till min familjemoped (har ju dubbla sadlar på den) stenhårda och obekväma löste det genom att byta ut det fasta sadelfästet tog underredet från en fjädrad "tantsadel" köpt på biltema. Nu är det några år sedan nu så osäker om biltema har kvar samma "donator-sadel" men sadlarna var bra mycket bekvämare efter den modifieringen..
sadel.jpg
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av HVA59 »

Kan tänka mig att det hjälpte med fjädringen, för med original stelpinnen är dem inte sköna alls!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Knezzen »

Som tur är har jag en snäll och sykunnig svärmor som har sytt ny klädsel till originalsadeln. Tänkte faktiskt limma fast det ikväll. Förhoppningsvis löser detta både stil och komfortproblemet. :)
BA9B0FF7-06AE-4B77-9D7A-E627320C89A9.jpeg
9D994C3C-94A5-429E-9E98-35ADEECAA487.jpeg
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Knezzen »

Fick äntligen på "nya" sadeln idag. Sjukt stor skillnad i komfort! Att jag inte gjorde detta direkt vid köp är ett mysterium.
IMG_0869.jpg
IMG_0870.jpg
IMG_0871.jpg
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av HVA59 »

Blev snygg! Säkert 100 gånger bekvämare än en ny dessutom skulle jag gissa? :mrgreen:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
FredrikÅ
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 aug 2020, 10:22

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av FredrikÅ »

Måste säga att du har en grymt cool moppe :D
/Fredrik
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Knezzen »

FredrikÅ skrev: 10 aug 2020, 20:54 Måste säga att du har en grymt cool moppe :D
/Fredrik
Tack! Måste fixa en ny dämpare bara (med rätt längd etc).
Den låter som en röjsåg just nu :D
HVA59 skrev: 10 aug 2020, 20:28 Blev snygg! Säkert 100 gånger bekvämare än en ny dessutom skulle jag gissa? :mrgreen:
Kan inte riktigt svara på det, men ljusår bättre än cykelsadeln från Biltema som satt där innan :wink:
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Knezzen »

Har ju bytt cylinder till 2,6hk tysk päroncylinder utan en gnutta högre toppfart.
Känner dock att det finns mer effekt eftersom den inte sackar i backarna längre.

Det jag har kvar av originalprylarna är förgasaren som är på 9,5mm.
Har en 17mm bingkopia med ställbart liggande på hyllan som ska installeras nästa vecka (så fort jag får hem insuget).
Kommer det bli någon skillnad i toppfart med större förgasare tro, eller kommer jag fortfarande ligga på stadiga 40-45km/t?
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Peter Holbrant »

Stort hopp mellan 9,5 till 17mm.. Tror nog det gör lite på toppen men inga större sådana. Cylindern behöver ju inte mer luft bränsle än den kan förbruka. Å den är kapabel suga igenom en hel del även igenom en 9,5. Så gissar att du får samma fartökning med en 17mm som du skulle fått med typ en 12mm förgasare. Själv bytte jag ner mig från 17mm förgasare/insug till en 15mm förgasare med ett ytterligare strypande insug på 12mm. Med bara ett positivt resultat. Den vart mer lättstartad, lättare justera munstycket. Tycker även att den fick bättre segdragning(kan vara bara känslor de där dock). Däremot i lättare på riktigt märkbara och mätbara resultat kan jag säga bättre tomgångsegenskaper och mindre bränsleförbrukning och på topphastigheten ingen skillnad alls. Så på min moped var absolut inte större den samma som bättre. Ja när det kom till förgasare på en måttligt trimmad moped.. Gjorde klart mer effekt laborera lite med ljuddämpare än förgasare. Ska bli riktigt kul höra vad din erfarenhet blir och om mina observationer stämmer. För de är mer en gissning och känslor baserad på små erfarenheter och bara ett par på riktigt märkbara och mätbara resultat..
HSE
Inlägg: 5516
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av HSE »

Avgas sidan ger nog mer på toppfarten än att öka förgasaren. Men svårt att få till det riktigt bra utan att ljudnivån går upp är min erfarenhet.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Peter Holbrant »

HSE skrev: 17 aug 2020, 07:02 Avgas sidan ger nog mer på toppfarten än att öka förgasaren. Men svårt att få till det riktigt bra utan att ljudnivån går upp är min erfarenhet.
Håller med fullständigt mitt senaste bygge där gick den som bäst med en jamarcol open flow men jösses vad den lät... Kunde dock strypa ner ljuddämparen rätt bra utan förlora effekt så nu mer acceptabel ljudnivå..
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Knezzen »

Tack för bra info! Har just nu ett gammalt 26mm system. Räcker detta, eller är det värt att gå upp till 30mm för lite mer flöde i högre register?
Verkar vara svårt att hitta 30mm system till päroncylinder dock.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
skeppis
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 aug 2008, 23:00
Ort: Vårby

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av skeppis »

Skulle sätta dit en Bing 15mm den sitter på tyska mopeder kort och fin har haft det på en Mamba.
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Knezzen »

Äntligen tillbaka i mopedträsket efter COVID, byte av jobb och annat som tagit upp större delen av livet (och kreativiteten).
Tog en heldag igår och röjde upp ordentligt i garaget. Numera ofantligt mycket mer plats att hålla på.
garra.jpg
Dags att ta tag i förgasarbytet på Mustangen ikväll tror jag, så man kanske kan ta en tur innan regnet kommer :)
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Skriv svar