Bruksmoppen - Mustang 616

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 949
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av SS440-80 »

Du har väldigt trevliga arbetsytor ser det ut som slider_score.gif
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Lolalola »

Knezzen skrev: 14 maj 2021, 12:14 Äntligen tillbaka i mopedträsket efter COVID, byte av jobb och annat som tagit upp större delen av livet (och kreativiteten).
Tog en heldag igår och röjde upp ordentligt i garaget. Numera ofantligt mycket mer plats att hålla på.

Bild
Sicket garage! :thumb:
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Knezzen »

Lolalola skrev: 14 maj 2021, 14:41 Sicket garage! :thumb:
Tack!
Såg ut som ett bombnedslag innan städning, så det är mycket ny yta att använda (och fylla upp med bråte) ;)
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Knezzen »

17mm Bing-kopian åkte på idag tillsammans med Biltemas röda fiddyfilter.
Den går ju sjuuuuukt bra nu alltså! Lite tvekande vid halvgas som om den får för lite soppa, så jag ska flytta upp nålen ett hack.

Otroligt nöjd annars. Helt klart redo för säsongen.

Försöker förresten hitta en brytarlös VEC-tändspole någonstans, men det verkar vara helt slut överallt.
Brukar det dyka upp med jämna mellanrum eller är det helt omöjligt att få tag på en nu för tiden?
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Knezzen »

Var ute på den officiella premiärturen ikväll. Känns otroligt stark och accelererar utan problem även i uppförsbackar.
Topphastigheten är 55km/t och det är väl tänkt att jag ska hålla mig där. Hellre råstyrka än tokhög topphastighet känner jag.

Bild så klart ;)
musseeeen.jpg


När jag kom hem märkte jag att mitt nya ställbara munstycke läcker från "skruven", alltså inte från botten av själva muttern där den sitter emot förgasaren. Enda sättet att få det att sluta läcka var att skruva in ställskruven i botten. Känns lite surt. Har googlat runt lite och det verkar vara många som haft problem med ställbara munstycken av den här typen.
31-590497-large_1.jpg
31-590497-large_1.jpg (54.43 KiB) Visad 1554 gånger
Ska skruva bort ställbara som sitter på originalförgasaren och köra med det.
Ändå tråkigt att en ny del (det här var premiärturen för munstycket) inte håller måttet.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Lolalola »

Ett charmant ekipage! :thumb:

Men nä de där munstyckena är inte bra. Jag har faktiskt inte haft ett enda ett fungerande av det säkert 3-4 stycken som jag prövat med. De har inte läckt, men de har inte gått att justera. Det har i stort sett bara funnits noll eller närapå max, och den enda moppen som gått någorlunda var en solfjäder-Zündapp som å andra sidan inte gick på stort annat än halvgas och mer. Det skall vara den där sorten med pinnen på.
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Knezzen »

Slangde dit gamla ställbara från gamla förgasaren, men det är otroligt känsligt antagligen väldigt sliten ventil som sitter i, då den ser lika gammal ut som förgasaren och resten av moppen. Handlar nog på mig ett sånt ställbart med pinnen i framtiden :)
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Knezzen »

Liket lever! Fått igång den gamla bruksmoppen, men den "baktänder" (smäller i förgasaren) och tappar gnista helt ibland. Känns som tändningen står lite fel och att brytarspetsen är lite felinställd... Det kommer mer :)
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Bassking
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 nov 2023, 19:31

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Inlägg av Bassking »

Hej. Håller på med en liknande Mustang som du. Trodde från början det var en 616 såg senare en bild av 596 som var väldigt lik. Fick senare en bild från en försäljningsbrochyr på ett forum som också var väldigt lik. Vet du vad som skiljer på modellerna? En fråga jag har, hur är kablarna till bakljuset är draget på din moppe? Är det i skärmen eller i ramröret, är det i ramröret så undrar jag hur/vart dom kommer fram vid vid motorfästet? H/Micke.
Skriv svar