Sida 2 av 5

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 12 sep 2019, 10:29
av HSE
Man kan ju använda kick från tiden då lagändringen kom som tillät fotpinnar och kick istället för trampor, 1961. Många tillverkare hade då en övergångsmodell innan de fick fram äkta kick motorer. Jag har en sådan kick liggande på hyllan:
P2060784.JPG
.
P2060785.JPG
. Den monteras istället för tramparmen och inkluderar fotpinnen på den sidan.

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 12 sep 2019, 13:16
av Knezzen
HSE skrev: 12 sep 2019, 10:29 Man kan ju använda kick från tiden då lagändringen kom som tillät fotpinnar och kick istället för trampor, 1961. Många tillverkare hade då en övergångsmodell innan de fick fram äkta kick motorer. Jag har en sådan kick liggande på hyllan.
Otroligt intresserad! Vad vill du ha för den? :)
Undrar som en flundra hur jag ska fixa bromsen på andra sidan och fotpinne där.

Får undersöka hur bromsmekanismen brukar fungerar. Är som sagt mer eller mindre helt grön på detta.

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 12 sep 2019, 14:08
av HSE
Du har PM.

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 12 sep 2019, 14:47
av erlan
Det brukar vara en holländsk kille på mellstaträffen med zyndappdelar.
han borde ha koll på hur den bromsen funkar.
om jag minns rätt, så bor han väl i sverige?

erlan

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 12 sep 2019, 15:17
av HSE
Att bygga om till fotpinnar och kick medför en del jobb. Jag tittade lite på hur jag skulle göra det på en av mina trampmoppar. För att fixa fotpinne på vänster sida skulle jag kapa tramp armen och svetsa dit motsvarande fotpinne. Inte så svårt om man har utrustning för jobbet. Fixa fotbroms på vänstersidan är värre, kicken måste ju gå fri där! Jag skulle lagra en bromspedal på trampaxeln där nu bromsspärren sitter idag så den får bort iså fall. Så enklast är nog att byta den där broms historien mot en fungerande, brukar bli slitna, är ju en spärrfunktion åt ena hållet så när man trampar bakåt så låser den och hävarmen drar i broms staget medans det är frigång när man trampar framåt. Vet på rak arm inte hur din bromsarm sitter på trampaxeln, en del sitter bara med presspassning på pedalaxeln med en kil för att hindra spärr hjulet att snurra fritt. Andra har en mutter utanpå och kil för att hålla den på plats. Har ingen motor av just din typ att kolla på, alla mina är nyare. Men jag kan kika i mina handböcker efter ledtrådar.

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 12 sep 2019, 17:21
av Knezzen
HSE skrev: 12 sep 2019, 15:17 Så enklast är nog att byta den där broms historien mot en fungerande
Ja, jag har nog landat i det också. Hittade en inskannad reservdelskatalog där det jag behöver finns listat (Zündapp Combinette 428 använde visst samma motor), men hittar ingenstans att köpa det som verkar vara trasigt. Tyvärr.

Reservdelskatalogen: http://zuendapp.se/150218_RDK_428.pdf

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 12 sep 2019, 19:20
av HSE
Du borde kunna modifiera bromsarm för någon annan motor så det fungerar. Ex från Mustang och Husqvarna center: Bromsarm ILO G50 V50 Piano NOS
Pris
195,00
Lagerstatus
Fabrikat
ILO
Artikelnr
29031-125
Beskrivning

https://www.mcbcenter.se/Artikelbilder/1_29031-125.JPG

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 13 sep 2019, 20:48
av T M
:mrgreen:
Tidiga Mustang med kick hade fotpinnarna svetsade i svingen se bild
Mustang.jpg

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 14 sep 2019, 08:34
av SS440-80
T M skrev: 13 sep 2019, 20:48
Mustang.jpg
MEN JÄKLAR VILKEN FIN :-BD

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 14 sep 2019, 09:00
av Knezzen
T M skrev: 13 sep 2019, 20:48 :mrgreen:
Tidiga Mustang med kick hade fotpinnarna svetsade i svingen se bild
Ruskigt fin Mustang det där!
Har sett fotpinnar på svingen på någon bild tidigare, men vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra. Lutar åt att försöka få till befintlig bromsmekanism först och främst. Är det helt omöjligt att hitta delar, eller rädda det som sitter på så får jag tänka om.

Fick för övrigt dit alla vajrar igår kväll och tog en provtur i mörkret. Funkar ruskigt bra! Stöd och el kvar innan den är redo för hösten.

Bilder kommer! :)

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 14 sep 2019, 18:31
av Knezzen
Dagsfärsk bild efter dagens provtur.
Fortfarande inget sidostöd eller fungerande el, men rolig att åka ändå ;)
91471281-AEA0-413F-AEFA-4FF99C3BE32E.jpeg

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 15 sep 2019, 23:57
av Knezzen
Var ute och åkte ikväll och blev frånåkt av kompisens Monarped med Pilot FM50.1. Dock har den portad cylinder och hemmabyggt insug med 17mm innerdiameter samt en 12mm Bing-kopia. Går helt enkelt oförskämt bra.

Så nu är jag i stort behov av ett insug med klämpassning till 17mm Ubåt. Var kan man få tag på ett sånt passande Zündapp päroncylinder?

Tror det blir väldigt svårt att få på ett vanligt rakt insug med gummi mellan det och förgasaren. Otroligt trångt :(

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 16 sep 2019, 07:27
av HSE
Är ju nästan 60 år sedan jag höll på med de motorerna så jag har nog inga delar kvar :) Och det var inte Mustang då utan Zyndapps motsvarande modell. Men vad jag minns var det ett väldigt kort insug som gällde och inte U-båtsförgasare utan ex DelOrto som gällde.

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 16 sep 2019, 10:53
av HSE
En sån här förgasare skulle nog fungera.. https://www.tradera.com/item/100705/365 ... e-1-9-5-70

Re: Bruksmoppen - Mustang 616

Postat: 16 sep 2019, 12:00
av Knezzen
HSE skrev: 16 sep 2019, 10:53 En sån här förgasare skulle nog fungera.. https://www.tradera.com/item/100705/365 ... e-1-9-5-70
Exakt en sån jag har nu med ställbart munstycke. Skulle vilja ha nåt större :wink

Äh. Ska försöka sitta lugnt i båten och fixa alla andra småsaker innan jag börjar "trimma" mer.
Köra är ju roligare än att ha nåt sönderskruvat i garaget.