Husqvarna Cornette/Sport -62
Husqvarna Cornette/Sport -62
Hej!
När man passerat dubbel moppeålder så var det tydligen dags att köpa sig ett åkdon igen.
Exakt vad som kommer hända med denna är oklart, men en sak är säker, ingenting kommer gå fort.
Mina första tankar är väl att se till att den går maskinellt först, för att sedan ägna mig mer åt det estetiska. Jag kommer inte plocka ner den i molekyler och renovera upp till nyskick, men vill ändå fräshcha upp den en del, få bort den värsta rosten, ny sadel, polera krom och lack osv.
Jag tar tacksamt emot tips och idéer på vad man kan tänkas hitta på med den, hur man bevarar patinan på bästa sätt, vart man köper delar och dylikt.
Mopeden fungerade när den ställdes ner för ca 10år sedan och jag har bara provkickat för att se om motorn går runt och det gör den. Något som bör kontrolleras/göras innan man gör några seriösare startförsök?
Jag har ett fåtal bilder än så länge, håll till godo
Tack på förhand för era tips.
När man passerat dubbel moppeålder så var det tydligen dags att köpa sig ett åkdon igen.
Exakt vad som kommer hända med denna är oklart, men en sak är säker, ingenting kommer gå fort.
Mina första tankar är väl att se till att den går maskinellt först, för att sedan ägna mig mer åt det estetiska. Jag kommer inte plocka ner den i molekyler och renovera upp till nyskick, men vill ändå fräshcha upp den en del, få bort den värsta rosten, ny sadel, polera krom och lack osv.
Jag tar tacksamt emot tips och idéer på vad man kan tänkas hitta på med den, hur man bevarar patinan på bästa sätt, vart man köper delar och dylikt.
Mopeden fungerade när den ställdes ner för ca 10år sedan och jag har bara provkickat för att se om motorn går runt och det gör den. Något som bör kontrolleras/göras innan man gör några seriösare startförsök?
Jag har ett fåtal bilder än så länge, håll till godo
Tack på förhand för era tips.
Re: Husqvarna Cornette/Sport -62
Så fiiin
Re: Husqvarna Cornette/Sport -62
Fint patina skick på Cornetten! Du skrev att du skulle skaffa ny sadel, men var rädd om den gamla, Cornetter har speciella sadlar som jag inte tror fanns på någon annan modell, så vill du behålla den i originalskick så satsa på att klä om den gamla istället
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Husqvarna Cornette/Sport -62
Fin sak! Kolla/byta olja i motorn innan start är bra att göra. Har för mig att den motorn har tandrem, i så fall är risken stor att den åldrats och blivit skör så kolla det. Annars är det rengöra förgasaren och kolla att det finns gnista som gäller innan start. Igensatt bränslekran är också vanligt om den stått länge...
Re: Husqvarna Cornette/Sport -62
Absolut, det blir säkert så att jag klär om den som sitter på nu.
Re: Husqvarna Cornette/Sport -62
Var dessutom noga med att det ät rätt olja du använder, en rak sae30 eller sae20 olja mineralolja, funkar med viss gräsklipparolja. Remmen är känslig för vilken olja man använder, och fräts snabbt upp av fel olja, pappas rem på hans Cornette gick av två dagar efter att han hade köpt den pga att förra ägaren hade fyllt på fel olja, medan min egen har gått fint med sin rem nu i över 3 år utan några problem tack vare rätt olja.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Husqvarna Cornette/Sport -62
Följdfråga: Vilken olja har du?HVA59 skrev: ↑04 okt 2019, 13:17Var dessutom noga med att det ät rätt olja du använder, en rak sae30 eller sae20 olja mineralolja, funkar med viss gräsklipparolja. Remmen är känslig för vilken olja man använder, och fräts snabbt upp av fel olja, pappas rem på hans Cornette gick av två dagar efter att han hade köpt den pga att förra ägaren hade fyllt på fel olja, medan min egen har gått fint med sin rem nu i över 3 år utan några problem tack vare rätt olja.
Re: Husqvarna Cornette/Sport -62
Ver ute och kollade, men hittade inte dunken, har troligtvis slängt den när den blev tom. Det viktigaste är i alla fall att det är en rak olja, altså ingen multigrade typ sae10-30 eller sae15-40, utan rak olja av viskositeten sae20 eller sae30 (original skulle det vara sae20 men sae30 är betydligt lättare att få tag på och funkar det också). Och så att det är en mineralolja, ingen syntet eller halvsyntet, det gillar inte remmen.
Sen är det ju ingen garanti att remmen håller så länge ändå, om motorn nu har stått stilla i många år så kan remmen har stelnat eller spruckit av ålder
Sen är det ju ingen garanti att remmen håller så länge ändå, om motorn nu har stått stilla i många år så kan remmen har stelnat eller spruckit av ålder
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Husqvarna Cornette/Sport -62
Händer inte speciellt mycket här om jag ska vara ärlig. Då jag inte bor där jag har mopeden, utan är där nån gång varannan/var tredje vecka så tar allt väldigt lång tid. Hittills har det mesta handlat om att plocka isär och göra rent en massa delar, den var rätt skitig...
Moppen har fått nya sulor och jag har börjat montera ihop tillbaka, förgasaren är rengjord och på plats, tappat ur oljan och kollat remmen, som såg bra ut, nu ska jag få tag på en ny packning så jag kan skruva på kåpan tillbaka...
Sedan ska tanken rengöras då den är riktigt rostig inuti och sadeln ska kläs om och på tillbaka, är dock osäker på vad denna sadel kallas, så vet inte vilket överdrag som passar, någon som kan avgöra det enbart med hjälp av bilderna i första inlägget?
Det finns såklart hur mycket som helst att göra om man vill, men jag har tänkt hålla det på en "vettig" nivå.
Kan hända att det blir nya vajrar osv på den efterhand, kicken stannar inte i infällt läge exempelvis...
Några bilder, och hur mopeden ser ut just nu...
Moppen har fått nya sulor och jag har börjat montera ihop tillbaka, förgasaren är rengjord och på plats, tappat ur oljan och kollat remmen, som såg bra ut, nu ska jag få tag på en ny packning så jag kan skruva på kåpan tillbaka...
Sedan ska tanken rengöras då den är riktigt rostig inuti och sadeln ska kläs om och på tillbaka, är dock osäker på vad denna sadel kallas, så vet inte vilket överdrag som passar, någon som kan avgöra det enbart med hjälp av bilderna i första inlägget?
Det finns såklart hur mycket som helst att göra om man vill, men jag har tänkt hålla det på en "vettig" nivå.
Kan hända att det blir nya vajrar osv på den efterhand, kicken stannar inte i infällt läge exempelvis...
Några bilder, och hur mopeden ser ut just nu...
Re: Husqvarna Cornette/Sport -62
Kolla med Rune Hedlund om sadlen, Han gjorde överdraget till min sadel på min Cornette 59:a. Sen är det visserligen inte samma modell som på din men det står på hans hemsida att han kan fixa även till senare Cornetter
http://mopedsadel.se/index.html
Ser bra ut i övrigt! Lite rengöring gjorde susen!
http://mopedsadel.se/index.html
Ser bra ut i övrigt! Lite rengöring gjorde susen!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Husqvarna Cornette/Sport -62
Det var en grej som slog mig häromdagen, som jag inte haft en tanke på tidigare. Hastighetsmätare...
Mätaren sitter ju i "lamphuset" men det finns ingen vajer eller ingång i hjulet, så jag har kommit på att jag förmodligen behöver en sådan här (se bild).
Hur vet jag vilken som passar osv?
Taskig bild som inte säger speciellt mycket om navet, men någon kanske vet direkt vad det heter och vad som passar? Tack på förhand!
Mätaren sitter ju i "lamphuset" men det finns ingen vajer eller ingång i hjulet, så jag har kommit på att jag förmodligen behöver en sådan här (se bild).
Hur vet jag vilken som passar osv?
Taskig bild som inte säger speciellt mycket om navet, men någon kanske vet direkt vad det heter och vad som passar? Tack på förhand!
Re: Husqvarna Cornette/Sport -62
Tack för tipset! Ska kolla upp detHVA59 skrev: ↑14 maj 2020, 14:46 Kolla med Rune Hedlund om sadlen, Han gjorde överdraget till min sadel på min Cornette 59:a. Sen är det visserligen inte samma modell som på din men det står på hans hemsida att han kan fixa även till senare Cornetter
http://mopedsadel.se/index.html
Ser bra ut i övrigt! Lite rengöring gjorde susen!
Re: Husqvarna Cornette/Sport -62
Angående hastighetsmätaren så ska drivningen mycket riktigt sitta på sidan av navet där du tog bilden, jag vet inte vad den drivningen heter men jag kan se om jag hittar några siffror på min!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik