Monarken

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Monarken

Inlägg av Sydstatare »

https://www.mopeddelar.se/p/50cc/forgas ... rpuch.html


Denna har jag haft på flertalet halv trimmade puchar bla..

Och sen den ökända ubåten. Som jag sett folk åka uppemot närmre 100knyck med, även om de finns andra förgasare som passar mycke bättre till en sån motor. Visserligen zundapp så då e de ju inte så svårt. Hehe.

https://www.mopeddelar.se/p/50cc/forgas ... ndapp.html
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monarken

Inlägg av HVA59 »

Det var ju kul att det löste sig, verkade ju gå ok nu, men jag tyckte den verkade "bööa" lite? Svårt att höra, men när drog i gasen så verkade den inte riktigt vilja varva ut direkt? Utan med lite fördröjning? Isåfall kan du prova att höja trottelnålen i förgasaren, borde gå utan att plocka av förgasaren. Annars kan det även vara ett igensatt pilotmunstycke, (det lilla munstycket som ofta sitter bredvid huvudmunstycket) som ger det fenomenet. Eller för litet huvudmunstycke kanske? Äsch, nu spekulerar jag bara haha, kan ju vara så att det bara lät lite konstigt i videon!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Sydstatare skrev: 06 jan 2020, 19:26 https://www.mopeddelar.se/p/50cc/forgas ... rpuch.html


Denna har jag haft på flertalet halv trimmade puchar bla..

Och sen den ökända ubåten. Som jag sett folk åka uppemot närmre 100knyck med, även om de finns andra förgasare som passar mycke bättre till en sån motor. Visserligen zundapp så då e de ju inte så svårt. Hehe.

https://www.mopeddelar.se/p/50cc/forgas ... ndapp.html
Tack för tipsen! Den första ser inte alls tokig ut. Sen gillar det bara att hitta ett vettigt insug och luftfilter, gott om utrymme är det ont om som sagt.
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

HVA59 skrev: 06 jan 2020, 19:32 Det var ju kul att det löste sig, verkade ju gå ok nu, men jag tyckte den verkade "bööa" lite? Svårt att höra, men när drog i gasen så verkade den inte riktigt vilja varva ut direkt? Utan med lite fördröjning? Isåfall kan du prova att höja trottelnålen i förgasaren, borde gå utan att plocka av förgasaren. Annars kan det även vara ett igensatt pilotmunstycke, (det lilla munstycket som ofta sitter bredvid huvudmunstycket) som ger det fenomenet. Eller för litet huvudmunstycke kanske? Äsch, nu spekulerar jag bara haha, kan ju vara så att det bara lät lite konstigt i videon!
Du har helt rätt min vän! Dock så hade jag inte ställt in förgasaren i videon, efter att det gjordes så går den betydligt bättre. Men den har fortfarande dålig tomgång och känns en aning svag på låga varv. Trotteln kommer jag åt utan att plocka av förgasaren så det är möjligt att jag provar att justerar lite där. Men överlag är jag jättenöjd att den lever igen efter att ha stått bortglömd i så många år, så nu känns det mer motiverande att skruva. Om jag ska ha kvar den så vill jag nog skrämma upp den något dock, kanske med en större förgasare (är rätt less på denna nu), ett effektavgassystem och kanske en lite värre cylinder. Men vi får se vad som händer och fötter!
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monarken

Inlägg av HVA59 »

Aha jaja då så! Men som sagt, om den är svag på låga varv kan det hjälpa att höja trottelnålen ett steg eller två!
När ni snackar förgasare kan man tänka så här, gott om utrymme bakom förgasaren? Då kan en u-båt passa bra, men har man trångt på längden så är kanske inte u-båten att föredra, då den ju är ganska avlång, tyckte den förgasaren du hade på den liknade lite Bing förgasarna med ringflottör, så en sådan med typ 15 eller 17mm hade nog kunnat passa tror jag. Men som sagt vad vet jag, det går kanske att krångla in en u-båt också...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Om man tar bort luftburken bakom så finns det gott om plats. 15 mm är väl det jag funderar på, problemet verkar vara att hitta ett vettigt insug.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarken

Inlägg av erlan »

en sökning på ebay.de kan kanske ge lite inspiration.

erlan
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Ja jädrar erlan, där hittade jag hur mycket som helst! När tid finnes ska jag mäta lite och kolla vad jag får plats med. Men det är ju inte många hundralappar de vill ha för dessa kopior.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monarken

Inlägg av erlan »

mopshop.de har en del roliga prylar dom med.

erlan
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

erlan skrev: 09 jan 2020, 15:30 mopshop.de har en del roliga prylar dom med.

erlan
Ja, verkligen! Tack för tipset!
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Alltså, jag håller på att bli tokig! :?
Jag har bestämt mig för att beställa en billig förgasare 15 mm, typ denna: https://www.mopeddelar.se/p/tomos/quadr ... choke.html
Men, jag hittar inget passande insug. Det kan inte vara vinklat som på bilden nedan för då kommer förgasaren att ta i ramen.

Bild

Insuget på Monarken är rakt och min fråga är då som följer: Vart hittar jag ett passande insug 15 mm?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monarken

Inlägg av HVA59 »

Hmm nu vet jag inte exakt hur original ser ut men om det är helt rakt så borde det inte vara så svårt att göra ett själv av en bit rör i rätt dimension och en bit tjock plåt, om man nu har tillgång till det och en svets kanske :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Det är sant, Erik. Jag har tillgång till svets och material kan jag säkert få köpa av den lokala svetsfirman för en fikapeng, men skulle helst vilja slippa tillverka ett. Tänker att någon kanske har tips på ett universalinsug som kan fungera. Och passar det inte rakt av så kanske man kan tillverka någon form av adapterplatta? Tack för ditt svar, alla idéer är guld värda för mig!
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Det skulle iofs fungera att köpa insuget på bilden, kapa av böjen och svetsa tillbaka den raka delen. Antar jag.
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Jag har spelat in en liten film om vart jag befinner mig i dagsläget:
https://www.youtube.com/watch?v=xfn880UI3p9tU
Senast redigerad av Nicke M den 15 mar 2020, 17:53, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar