Monarken

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monarken

Inlägg av HVA59 »

Nu vet jag inte säkert, men det ser nästan ut som om insuget på bilden är tillverkat i gjutet aluminium eller nåt sånt? Krävs speciell svets och kunskap för att svetsa i det i så fall. Bara att tänka på
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Det stämmer att det är i aluminium. Och jag är *host* en föredetta licenssvetsare inom både MIG/MAG, MAG med rörtråd, TIG och MMA. Men jag har inte tillgång till en TIG-svets i garaget, vilket är att föredra i detta fall.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monarken

Inlägg av HVA59 »

Aha ja men då så :) Jag går själv industriutbildning, har lärt mig att TIG:a aluminium bra nu, riktigt kul när man kan det men det är lite speciellt att svetsa i! Den lokala svetsfirman har kanske en aluminium TIG du kan "låna" en liten stund med?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Jag kan ju alltid ställa frågan iaf. Om inte du vill ha lite extra skolarbete. :wink:
Att det ska vara så svårt att hitta ett passande insug kan jag inte förstå. Det är som vanligt med denna moped, precis allt jäklas.
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Nu hittade jag detta som ser alldeles perfekt ut: https://www.mopeddelar.se/p/50cc/tomos- ... odell.html

Tyvärr står det inte vilken dimension det är så jag ska skriva och fråga.
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Problemet löst! Ovan nämnda insug passar förgasare 15 mm och de har nu uppdaterat infon. Men nu är det tyvärr slut på förgasare istället.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monarken

Inlägg av HVA59 »

det var ju bra! Jäkla otur att det skulle ta slut just nu då :roll: Finns kanske på nått annat ställe?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Det finns det garanterat men av olika anledningar så väljer jag att vara just denna leverantör trogen. Och det är ingen panik heller för den delen.
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Monarken

Inlägg av Sydstatare »

Ser ut o vara galvat insug de i länken. Meb vilket smidigt ändock om man skulle vilja göra ett eget.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Ja, det är ju inte någon raketforskning att tillverka ett eget heller. Men jag saknar både tid och lust för tillfället. Nu vill jag bara skruva ihop sk*iten och att det ska fungera.
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Nu har jag fått hem insug och förgasare men när jag skulle skruva ihop grejerna så visade sig det att anslutningen på insuget är 18 mm. och på förgasaren 19 mm, vilket givetvis resulterade i att det inte gick att skruva fast förgasaren. Det finns en bussning att köpa som löser problemet men då får jag betala ytterligare en frakt för en plastsak för 15:-.
Så jag tänker att det borde gå att lösa med en tejp som tål bensin, tänk vulktejp eller liknande. Eller är det bara dumsnålt? Hur skulle ni har gjort?
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Monarken

Inlägg av Sydstatare »

Chimsa med ett tunt mässingsark. Gjorde ja alltid när ja lödde egna insug förr.

Men visst går la lösa tillsvidare med nåt. Ej el-tejp de har ja me provat när ja skulle testa en förgasare. Blev bara lapps-gojs av tejpen. Hehe
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monarken

Inlägg av HSE »

Au plåtremsa, bränsle tåliga O-ringar på rad, remsa packnings material . Finns massor av sätt...
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Monarken

Inlägg av SS440-80 »

Brukar funka att klippa till en remsa från en läskburk (för ölburk har du väl inte :P )
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Många fina tips, tack ska ni ha! Packningsmaterial har jag liggandes i garaget så det börjar jag med att prova. Nu jobbar jag hela påsk så det lär dröja men jag lovar att återkomma med resultatet.
Skriv svar