Monarken

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monarken

Inlägg av HVA59 »

Prova att köra med den, alltså inte bara stå stilla och gasa utan köra riktigt, om den vill dö när du gasar då så borde det vara bränsleproblem, jag skulle nog ta och plocka bort förgasaren igen och kolla, var riktigt noga med att alla kanaler och munstycken är fria, du kan ta och spraya lite 5-56 eller nåt sånt genom kanalerna för att se om dem är fria om du är osäker.
Annars är en tanke att det kan vara typ cylinderfotspackning eller packboxar som läcker, men det är nog inte lika troligt.
En annan grej att kolla, som jag råkade ut för på min DT, jag körde med den och helt plötsligt betedde den sig precis som om det var stopp i munstycket, men när jag plockade ner förgasaren så märkte jag att trottelnålen hade lossnat ur sitt clips och ramlat ner i nålmunstycket, och på så sätt blockerat bränsletillförslen, därför gick den som normalt på tomgång men så fort man gasade så släppte den in mer luft men inte mer bränsle och ville därför dö.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Cylinderfotspackningen har jag bytt, glömde att nämna det i videon. Men ska absolut prova att provköra den också men jag misstänker att den kommer att dö direkt. Erik, du ska ha ett enormt stort tack för att du tog dig tid att kolla på videon och skriva ett utförligt svar!
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monarken

Inlägg av HVA59 »

Aha, ja men då kan du ju nog utesluta cylinderfotspackningen. Så som sagt, tror nog du ska ta en noga titt till på förgasaren och dubbelkolla så allt verkligen är som det ska där. Jag vet hur frustrerande det kan vara att inte hitta problemet, men så som du beskriver det och som det lät i videon så måste det nästan vara nåt fel med förgasaren/bränsletillförslen. Ett igensatt huvudmunstycke eller pilotmunstycke skulle mycket väl kunna ge de symptom som din har!
:)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Japp, det är nog bara att bita i det sura äpplet och börja om med förgasaren. Jag återkommer givetvis när jag har hittat felet.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Monarken

Inlägg av Lolalola »

Jag håller med HVA59. :thumb:
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Ja, jag säger inte emot er. :wink:
Jag har nu skruvat isär förgasaren igen och gjort rent den efter konstens alla regler. Tyvärr blev det inget uppstartsförsök idag eftersom den läckte som ett såll när jag hade skruvat ihop allt. Uppenbarligen har något gått snett vid ihopmonteringen. Imorgon gör jag ett nytt försök och skulle det inte fungera då så beställer jag en ny förgasare så kan man ju.. host.. gå upp lite i dimension i samma veva.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Monarken

Inlägg av Lolalola »

En klassisk ubåt med ställbart munstycke gör nog susen. Enkelt och billigt. :)
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monarken

Inlägg av HVA59 »

Om det nu får plats med en ubåt där, det ser lite trångt ut
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Det är trångt men nog finns det plats för andra grejer. Nu ska jag bara få i mig lite kaffe så ska jag göra ett nytt försök sen. Måste kolla vad som gick fel med flottören innan jag skruvar ihop allt igen. Sen blir det uppstartsförsök #279... :?
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

JAG BEHÖVER INTE ER HJÄLP LÄNGRE! :D
Och varför behöver jag inte det? Jag kommer givetvis att återkoppla i tråden med både text och film om varför. Men det får bli imorgon för nu kommer jag att vara upptagen resten av dagen. Tusen tack HVA59 och Lolalola för era kommentarer, ni är bäst verkligen!
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monarken

Inlägg av HVA59 »

Kul att det löste sig då! Ska bli spännande att se vad felet var :wink:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

https://www.youtube.com/watch?v=aw37_2l_N84
Den åttonde och sista delen om renoveringen av min Monark Colibri från 1991. I detta avsnitt ska jag göra rent förgasaren och prova om jag får motorn att starta och gå som den ska.
Bild

Nu vet jag inte helt säkert vad felet var, utan är bara glad att den lever igen! Jag tror dock att det kan ha varit skit i munstycket trots tidigare rengöringar. Bakläxa för mig alltså men nu glömmer vi det. Hoppas ni gillar videon!
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Förövrigt så fick jag googla på vad ni menade med ubåt. slider_anon.gif
Har ni något förslag på en ny förgasare som skulle kunna tänkas fungera? ( Jag tänker något större. :) )
Nu känns det som att det är roligt att skruva igen när jag har fått liv i motorn.
Sydstatare
Inlägg: 196
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Monarken

Inlägg av Sydstatare »

Snyggt klipp. Kul att de funkar lite bättre nu.

Ubåt är som sagt en bra förgasare som funkar till typ allt. Går om man vill med ställbart från 50-70cc beroende på vad de e för grejer o hur de e injusterat. Alternativt 17 Bing men gillar inte de nytillverkade.

slider_score.gif
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Nicke M
Forumsponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 sep 2019, 08:04

Re: Monarken

Inlägg av Nicke M »

Sydstatare skrev: 06 jan 2020, 17:37 Snyggt klipp. Kul att de funkar lite bättre nu.

Ubåt är som sagt en bra förgasare som funkar till typ allt. Går om man vill med ställbart från 50-70cc beroende på vad de e för grejer o hur de e injusterat. Alternativt 17 Bing men gillar inte de nytillverkade.

slider_score.gif
Tack så mycket, Sydstatare! :) Har du kanske något tips (gärna en länk) på något som skulle fungera? Om det är nytillverkat "skräp" spelar ingen större roll för min del. Har googlat lite men det är ju en djungel med förgasare därute. Ha det fint!
Skriv svar