REX FM509 (PILOT) Renovering.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av umekille »

Jim på classicmotor byggde om en bänkdiskmaskin för
att köra motordelar o sånt rent...
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av SS440-80 »

umekille skrev: 09 dec 2019, 19:41 Jim på classicmotor byggde om en bänkdiskmaskin för
att köra motordelar o sånt rent...
Jodå, har provat :mrgreen:
Körde lite motortvätt på en isärplockad snöskotermotor, fast i en fullstor diskmaskin.
Men det ville inte bli helt rent, utan en fet hinna utanpå allt. Blir nog lätt så med en blandning av tvåtaktsolja och remdamm...
Så jag hällde i en rejäl skvätt med industriavfettning och tänkte att nu jävlar blir det rent, men det blev bara alla gummilister i diskmaskinen som blev rent åt helvete för stora :| Dubbel storlek ungefär, de tålde inte den fina avfettningen cocos_acc.gif

Det som funkar bäst är faktiskt bromsrengöring, tryckluft och trasor.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av SS440-80 »

Just ja, höll nästan på att glömma att visa en lite annorlunda detalj...

På vevhusets högra halva, den mot transmissionen, så sitter vevaxeltätningen inne i vevhuset
Bild


och kullagret sitter utanför packboxen, med en CeGe-säkring som låser lagret från att röra sig in mot vevhuset. Lagret får såklart smörjning av transmissionsoljan.
Bild
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av HSE »

Fiffigt men för att byta tätning måste vevaxeln ur så jag föredrar nog att den sitter på andra hållet även om lagret säkert får bättre smörjning av växelådsoljan.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av SS440-80 »

Kopplingen på Rexmotorerna är lite annorlunda än de flesta andra mopedmotorer. De har inte flera spiralfjädrar, utan en fjädrande tryckplatta.

Lamellkorgen har en del ytrost.
Bild

Bild


Innanmätet i kopplingen, även det med lite ytrost här och där
Bild


Fjädrande tryckplattan
Bild


Rengjort med scotchbrite
Bild


Låsringen som håller fast allt i kopplingskorgen
Bild


Sedan så har jag faktiskt inga bilder på vare sig den ihopsatta kopplingen eller på ihopmontering av motorn efter rengörning, lager o packboxbyte...
Men jag har en bild på packningsatsen till motorn som jag köpte hem ifrån Mopedland Spares i England. http://www.mopedland.co.uk/spares.html
Bild
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av billykid »

Nice bilder...Aha solfjäder koppling..**ler**.. 8)
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av SS440-80 »

billykid skrev: 12 dec 2019, 22:20 Nice bilder...Aha solfjäder koppling..**ler**.. 8)
Tackar slider_thankyou.gif
Ja, som på en bil faktiskt :D
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av HSE »

En del ovanliga lösningar på den motorn. Märks att den kommer från en tid då kostnadsjakten ännu inte gått så hårt fram och utformningen av mopedmotorer inte blivit så standardiserad.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av SS440-80 »

Samtidigt som jag köpte hem packningssatsen, så köpte jag även ett framdrev. Det är inte samma centrum på de 3-växlade, som på FM504.
Det blev ett 14-tänders, vilket är 2 kugg större än vad de 2-växlade motorerna som satt på Monark hade. Men jag räknar med att det kommer att bli bra i slutänden :D Skulle det behövas, så får jag dreva efter behov på bakhjulet.

Bild
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av SS440-80 »

Så var det återmontering av det tändplatta.

Och eftersom att jag gillar elektrisk dödare mer än pysventil, så blir det lite lödjobb :)
Bild

Bild

Bild


Lite isolerande plast ifrån 50-talet, helt otroligt att den fortfarande är flexibel och inte faller i småbitar :shock:
Bild


Tändplatta tillbaka
Bild


Klart :D
Bild
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av SS440-80 »

Dags att montera överdelen av motorn, men först en liten planing av topplock. Planade av både det originala topplocket för 509-motorn och även ett för 504 (2-vxl) man vet ju aldrig vart motorn ska monteras, och då kan det vara bra att ha förberett :D
Bild


Sedan så bör ju en renoverad motor ha snygga kylflänsar också, så det blev lite blästring :)
Bild

Bild


Cylindern fick polering i loppet och lite lagom kärlek i utblåskanalen.
Bild


Hade ingen ny kolv för tillfället, men den som sitter i är inte dålig. Bara kolvringarna som klibbat fast i sina spår.
Så nya ringar från Rösebäcken får duga tills jag får hem en ny kolv.
Bild


Cylinder och topplock monterat
Bild
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av SS440-80 »

På den svensksålda RMW Riva Sport med den fläktkylda FM519-motorn (FM509 är samma fast utan fläkt) så sitter det en Bing 9 mm. Men på tyska modellen så sitter det en 13 mm.

Så efter några månaders spaning på tyska ebay, så dök det upp en Bing1/13/3. Och för 360kr inklusive frakt så hade jag en liten söt Bing hemma :D
Bild

Bild

Bild

Bild


Nålmunstycke 1517
Bild


Ser ut som en 2:a på nålen. 2mm tjock...
Bild


Trotteln är lite annorlunda än de flesta Bing, då nålen går ned exakt i centrum och inte lite förskjutet.
Letade efter en likadan trottel hos Rösebäcken, men kunde bara hitta en modell som var likadan i gjutningen och det var Bings nållösa förgasare till HVA-motorerna. Den trotteln har inget hål för nålen, men en anvisning där hålet ska vara. Så bara man borrar ett 2,5mm hål, så funkar den i den här förgasaren.
Bild


Fasta munstycket utbytt mot ett ställbart
Bild


Fick även fatt på ett gammalt 3-vxl handtag som kommer att passa perfekt den dagen jag bestämmer mig för vilken ram motorn ska monteras i
Bild


Och med pedalarmar, tändstift och förgasare monterat, så kan man säga att motorn är klar för montage och inkörning :thumb:
Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av HVA59 »

Blev ju riktigt bra den där motorn :D Tycker dem verkar vara härliga motorer de där Rexarna
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Dick1959
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 nov 2020, 13:33

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av Dick1959 »

Har införskaffat mig en 510 motor, snarlik din. Dock 2-vxl. Ser att du har 2kolvringar. Sitter 3på min. Motorn ser fin ut, men behöver nytt drev. Och tycker gnistan är lite svag. Hittar inte så mkt info om motorn. Har Bing 9mm på min, dock saknas typ chokedelen som går ner i förgasaren.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: REX FM509 (PILOT) Renovering.

Inlägg av SS440-80 »

Kul att du fått tag på en FM510 :D Är den med trampor eller är det med kick?

När RexMotorenWerke tog fram efterföljaren till FM504 (som sitter på en del Monarpeder) så kom modellerna 509, 510, 519, 520 och 530.
Från 1961 fanns alla med kick och motormodellen fick då tillägget K (FM519K) Det var egentligen så enkelt att högra trampan tagits bort, pedalaxeln kortats in under transmissionskåpan och vänster pedalarm byttes mot en kick, med framåtkick.

De är alla baserade på samma motorblock. 509, 510 är fartvindskylda och 519, 520 och 530 är fläktkylda.

Mycket är även samma som på föregångaren 504, t.ex cylinder och kolv, lameller och kopplingens tryckplatta.
De som har trampor delar även transmissionskåpa med 504.
Och de fartvindskylda oavsett trampa eller kick, har samma svänghjulskåpa som FM504.

Dreven är olika mellan FM504 och de andra, så det är inte så lätt att få tag på drev.

Kolven är som sagt lika mellan allihopa och de har alla 2 kolvringar, så jag vet inte vad du fått tag på för kolv som har tre ringar.
Kolvar till de här motorerna är näst intill omöjliga att få fatt på. MCB-center hade i lager när de slutade, men annars så har jag inte sett några nya på väldigt länge.
Överdimensionskolvar kan du kanske få tag på här: http://www.mopedland.co.uk/rexherc/ De har även drev, men jag tror att du ska välja dem för 3-SPEED. När det står 2-SPEED, så är det nog för den äldre FM504.

När det gäller förgasaren, så är 9mm helt rätt storlek (även i Tyskland) på alla utom FM530 som hade dubbelförgasarmontage. Ja och den automatväxlade FM511 hade en 13mm förgasare, en sån som jag monterat på min FM519 här i tråden.
Chokekolven som sitter på din förgasare kan du kanske köpa hos Rösebäckens Cykel&Motor, annars får du nog kolla in tyskland. T.ex här: http://www.greiner-oldtimerteile.de/ver ... s=c2926l20

En annan sak som skiljer mellan FM504 och de övriga är sidoförskjutningen från motorfästena till kedjedrevet, så man kan inte ta en Monarpedram med Pilotmotor och byta mot t.ex en FM510 rakt av.


Hoppas att du blev lite klokare av det här...
Skriv svar