Bruksrenovering av konstig moped
Bruksrenovering av konstig moped
Jaha.....Då var det dax för ett nytt försök.
Jag fick denna moped av min sambo för 3-4 år sedan, jag gjorde ett halvhjärtat försök med att renovera motorn (Jag skruvade loss motorn och lossade på cylindern)
Jaa vad ska man säga, tiden SPRANG iväg. Nu 4 år senare tänkte jag att f*nskapet ska få komma till liv.
Ingen originalrenovering utan till att börja med bruksskick!
Men problemet är väl att jag har inte en aning om vart f*n jag ska börja.
Motorn kan ju vara en ganska bra del i att få detta projekt att rulla.
Tänkte jag skulle försöka hålla liv i denna tråden och visa lite vad jag håller på med och det kanske kan bli en liten motivation för mig själv oxå. Problemet är väl att jag inte är så j*vla duktig på mopeder, motorer eller el. Och denna grunkan kvalar ju in på alla tre punkter.....Men man kan ju inte dö nyfiken.
Så här ser liket ut i alla fall, tro ni att det går att få igång den ?
Jag fick denna moped av min sambo för 3-4 år sedan, jag gjorde ett halvhjärtat försök med att renovera motorn (Jag skruvade loss motorn och lossade på cylindern)
Jaa vad ska man säga, tiden SPRANG iväg. Nu 4 år senare tänkte jag att f*nskapet ska få komma till liv.
Ingen originalrenovering utan till att börja med bruksskick!
Men problemet är väl att jag har inte en aning om vart f*n jag ska börja.
Motorn kan ju vara en ganska bra del i att få detta projekt att rulla.
Tänkte jag skulle försöka hålla liv i denna tråden och visa lite vad jag håller på med och det kanske kan bli en liten motivation för mig själv oxå. Problemet är väl att jag inte är så j*vla duktig på mopeder, motorer eller el. Och denna grunkan kvalar ju in på alla tre punkter.....Men man kan ju inte dö nyfiken.
Så här ser liket ut i alla fall, tro ni att det går att få igång den ?
Re: Bruksrenovering av konstig moped
Aha, en Eira Ducati 1960 års modell Min 15 år moppe var en ny sådan, har den samt en sådan till i garaget. Minarelli motor, Italiens svar på Sachs fast bättre i min åsikt. Du får gärna fråga om du behöver goda råd.
Re: Bruksrenovering av konstig moped
Ser att vi varit i kontakt förr om den mopeden, roligt om du kommer i gång med renoveringen. Bild på min 15 års moped, fanns i vitt också så min andra skall renoveras i den färgen framöver.
. Fanns också med silverfärg på tanken som din och röd som min var. Sett en tanktyp till på dem.Re: Bruksrenovering av konstig moped
Jag har aldrig ens sett en sån moped innan Den måste vara väldigt ovanlig?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Bruksrenovering av konstig moped
Motor Skandia i Halmstad importerade Ducati på sextiotalet innan de kånkade 1961. Importerade den fina 125cc fyrtaktaren för 16 åringarna och fyrtakts mopeden. Fyrtakts mopederna såldes mest runt Halmstad men finns en del kvar spridda runt landet. Men den modellen blev för dyr att tillverka och fabriken slutade tillverka dem någon gång runt 1957 men gamla lagret såldes i flera år efter. Som ersättning kom då Eira Ducati modellen med i stort sett samma ram fast enklare framgaffel och bakre stötdämpare samt tvåtaktsmotor från F.B Minarelli. Såldes några hundra inSverige, de sista såldes ut från konkurslagret för 500 sek 1961.
Re: Bruksrenovering av konstig moped
Hmm det var intressant, jag hade ingen aning om att modellen ens fanns, men den är faktiskt rätt trevlig att se på tycker jag. Liknar lite en HMW i ramen tycker jag...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Bruksrenovering av konstig moped
Inte särskilt lik HMW motorn, mycket mindre till att börja med...
Re: Bruksrenovering av konstig moped
Goda råd kommer jag nog behöva mycket av
Jag har googlat en massa om eira Ducati och hittade då våran gammal konversation på ett forum.
Problemet med min motor är ju att det saknas en bit på cylinderfoten och en bit på kolven.....frågan är om man vågar låta det vara och bara försöka att få igång motorn ? Finns det någon sprängskiss till motorn någonstans ?
Re: Bruksrenovering av konstig moped
Jaha! Då tog jag mod till mig att lossa på framhjulet och kolla så att bromsbackarna funkar, det gjorde dom !
Försökte leta upp alla kulor men jag tror att det saknas några, är ganska svårt att leta upp alla. eftersom jag hade med mig en 3åring som tyckte att det var kul att kasta iväg dom.
Men men det är väl bara att mäta och beställa nya !
Sen av ren nyfikenhet så lossade jag en liten bricka som satt i navet..........
"Tack för den" så jag när det FLÖG ut kulor Försökte leta upp alla kulor men jag tror att det saknas några, är ganska svårt att leta upp alla. eftersom jag hade med mig en 3åring som tyckte att det var kul att kasta iväg dom.
Men men det är väl bara att mäta och beställa nya !
Re: Bruksrenovering av konstig moped
Kolven är lika bra att byta ut mot Sachs 38mm dito, de passar rakt av. Cylindern beror på hur den ser ut, lägg upp bild. I värsta fall kan jag ha någon cylinder över, har en del delar inklusive vassa trimcylindrar
Re: Bruksrenovering av konstig moped
Kul med en Ducati! Får du inte igång den så kan du ju åtminstone ha en massa snygga tröjor och grejor på dig.
Re: Bruksrenovering av konstig moped
1973 Minarelli 50 cc PCB race, P6 water-cooled motor for short racing, 16,500 rpm, power disc rotating, a dry clutch, front brake is 160 mm, rear is 140 mm ventilated Source
1951 - 2002
Minarelli engine Source
Motori Minarelli S.p.A was an Italian company founded in the 1950s that produced small engines. Many Minarelli engine parts can be interchanged with Morini and Franco Motori engine parts due to the extreme similarities in design and construction.
The origin of Motori Minarelli dates back to 1951, when Vittorio Minarelli and Franco Morini founded a company named Fabbrica Bolognese Motori (F.B.M.). The company’s first products were complete motorcycles, among which was the original Gabbiano (125 cc) with a 2-stroke horizontal single-cylinder engine and the 200 cc 4-stroke Vampir, with 4 speeds and able to reach 110 km/h. In 1954 the company began to produce 48 cc moped engines in addition to motorcycles.
1980 Minarelli 125cc Racer advertisement
In 1956 F.B.M. gave up its motorcycle production and focussed full-time on the production of 2-stroke moped and motorcycle engines. The two partners split up in the same year and Vittorio Minarelli founded F.B. Minarelli in a 2.000 sqm area where, with twenty mechanics, the daily output of up to 70 engines between agricultural and road destinations was reached. The engines left Bologna to Italy, Europe and Latin America.
1979 Minarelli 125
The company continued to grow and in 1967 changed its name to Motori Minarelli and opened a new plant in Lippo di Calderara di Reno. In the 70s the company’s rapidly growing production reached 250.000 engines per year. It was also in the 70s that Motori Minarelli machines began to win a long string of titles in motorcycle racing, including four manufacturer titles and two rider titles in 125cc world championships. Among the titles from this period are some world speed records still unbeaten.
1990 is another historic date for Motori Minarelli, marking the beginning of scooter engines production in collaboration with the Japanese Yamaha, in addition to the existing 50 cc and 125 cc motorcycle engines. The success of this venture soon published Motori Minarelli’s production levels past the record levels of the boom years in the 70s.
In 1995, yearly production reached 410.000 units and the company employed 350 people. A period of growth and big new investment spread to all areas of the company’s operations. Motori Minarelli succeeded in winning supply agreements with MBK and Yamaha Motor España and also with several brands such as Aprilia, Malaguti, Betamotor, Rieju and more.
1951 - 2002
Minarelli engine Source
Motori Minarelli S.p.A was an Italian company founded in the 1950s that produced small engines. Many Minarelli engine parts can be interchanged with Morini and Franco Motori engine parts due to the extreme similarities in design and construction.
The origin of Motori Minarelli dates back to 1951, when Vittorio Minarelli and Franco Morini founded a company named Fabbrica Bolognese Motori (F.B.M.). The company’s first products were complete motorcycles, among which was the original Gabbiano (125 cc) with a 2-stroke horizontal single-cylinder engine and the 200 cc 4-stroke Vampir, with 4 speeds and able to reach 110 km/h. In 1954 the company began to produce 48 cc moped engines in addition to motorcycles.
1980 Minarelli 125cc Racer advertisement
In 1956 F.B.M. gave up its motorcycle production and focussed full-time on the production of 2-stroke moped and motorcycle engines. The two partners split up in the same year and Vittorio Minarelli founded F.B. Minarelli in a 2.000 sqm area where, with twenty mechanics, the daily output of up to 70 engines between agricultural and road destinations was reached. The engines left Bologna to Italy, Europe and Latin America.
1979 Minarelli 125
The company continued to grow and in 1967 changed its name to Motori Minarelli and opened a new plant in Lippo di Calderara di Reno. In the 70s the company’s rapidly growing production reached 250.000 engines per year. It was also in the 70s that Motori Minarelli machines began to win a long string of titles in motorcycle racing, including four manufacturer titles and two rider titles in 125cc world championships. Among the titles from this period are some world speed records still unbeaten.
1990 is another historic date for Motori Minarelli, marking the beginning of scooter engines production in collaboration with the Japanese Yamaha, in addition to the existing 50 cc and 125 cc motorcycle engines. The success of this venture soon published Motori Minarelli’s production levels past the record levels of the boom years in the 70s.
In 1995, yearly production reached 410.000 units and the company employed 350 people. A period of growth and big new investment spread to all areas of the company’s operations. Motori Minarelli succeeded in winning supply agreements with MBK and Yamaha Motor España and also with several brands such as Aprilia, Malaguti, Betamotor, Rieju and more.
Re: Bruksrenovering av konstig moped
HSE skrev: ↑21 nov 2019, 18:30 1973 Minarelli 50 cc PCB race, P6 water-cooled motor for short racing, 16,500 rpm, power disc rotating, a dry clutch, front brake is 160 mm, rear is 140 mm ventilated Source
1951 - 2002
Minarelli engine Source
Motori Minarelli S.p.A was an Italian company founded in the 1950s that produced small engines. Many Minarelli engine parts can be interchanged with Morini and Franco Motori engine parts due to the extreme similarities in design and construction.
The origin of Motori Minarelli dates back to 1951, when Vittorio Minarelli and Franco Morini founded a company named Fabbrica Bolognese Motori (F.B.M.). The company’s first products were complete motorcycles, among which was the original Gabbiano (125 cc) with a 2-stroke horizontal single-cylinder engine and the 200 cc 4-stroke Vampir, with 4 speeds and able to reach 110 km/h. In 1954 the company began to produce 48 cc moped engines in addition to motorcycles.
1980 Minarelli 125cc Racer advertisement
In 1956 F.B.M. gave up its motorcycle production and focussed full-time on the production of 2-stroke moped and motorcycle engines. The two partners split up in the same year and Vittorio Minarelli founded F.B. Minarelli in a 2.000 sqm area where, with twenty mechanics, the daily output of up to 70 engines between agricultural and road destinations was reached. The engines left Bologna to Italy, Europe and Latin America.
1979 Minarelli 125
The company continued to grow and in 1967 changed its name to Motori Minarelli and opened a new plant in Lippo di Calderara di Reno. In the 70s the company’s rapidly growing production reached 250.000 engines per year. It was also in the 70s that Motori Minarelli machines began to win a long string of titles in motorcycle racing, including four manufacturer titles and two rider titles in 125cc world championships. Among the titles from this period are some world speed records still unbeaten.
1990 is another historic date for Motori Minarelli, marking the beginning of scooter engines production in collaboration with the Japanese Yamaha, in addition to the existing 50 cc and 125 cc motorcycle engines. The success of this venture soon published Motori Minarelli’s production levels past the record levels of the boom years in the 70s.
.
.
.
Lite translate...
1973 Minarelli 50 cc PCB race, P6 vattenkyld motor för kort racing, 16 500 rpm, kraftskiva roterande, en torr koppling, frambromsen är 160 mm, bak är 140 mm ventilerad Källa
1951 - 2002
Minarelli-motorkälla
Motori Minarelli S.p.A var ett italienska företag som grundades på 1950-talet och producerade små motorer. Många Minarelli motordelar kan bytas ut mot Morini och Franco Motori motordelar på grund av de extrema likheterna i design och konstruktion.
Ursprunget till Motori Minarelli går tillbaka till 1951, då Vittorio Minarelli och Franco Morini grundade ett företag med namnet Fabbrica Bolognese Motori (F.B.M.). Företagets första produkter var kompletta motorcyklar, bland vilka var den ursprungliga Gabbiano (125 cc) med en 2-takts horisontell encylindrig motor och 200 cc 4-takts Vampir, med fyra hastigheter och kunde nå 110 km / h. 1954 började företaget producera 48 cc-mopedmotorer förutom motorcyklar.
1980 Minarelli 125cc Racer-annons
1956 F.B.M. gav upp sin motorcykelproduktion och fokuserade heltid på produktion av 2-takts moped- och motorcykelmotorer. De två partnerna delades upp samma år och Vittorio Minarelli grundade F.B. Minarelli i ett område på 2 000 kvm där, med tjugo mekanik, den dagliga effekten på upp till 70 motorer mellan jordbruks- och vägdestinationer nåddes. Motorerna lämnade Bologna till Italien, Europa och Latinamerika.
1979 Minarelli 125
Företaget fortsatte att växa och ändrade 1967 namn till Motori Minarelli och öppnade en ny anläggning i Lippo di Calderara di Reno. På 70-talet nådde företagets snabbt växande produktion 250 000 motorer per år. Det var också på 70-talet som Motori Minarelli-maskiner började vinna en lång rad titlar i motorcykeltävling, inklusive fyra tillverkartitlar och två ryttartitlar i 125cc världsmästerskap. Bland titlarna från denna period finns några världshastighetsrekord som fortfarande är obesegrade.
1990 är ytterligare ett historiskt datum för Motori Minarelli, som markerar början på produktionen av skotermotorer i samarbete med den japanska Yamaha, utöver de befintliga motorcykelmotorerna 50 cc och 125 cc. Framgången för detta företag publicerade snart Motori Minarellis produktionsnivåer förbi rekordnivåerna för boomåren på 70-talet.
1995 nådde produktionen årligen 410.000 enheter och företaget anställde 350 personer. En period med tillväxt och stora nya investeringar sprider sig till alla områden i företagets verksamhet. Motori Minarelli lyckades vinna leveransavtal med MBK och Yamaha Motor España och även med flera märken som Aprilia, Malaguti, Betamotor, Rieju och mer.
In 1995, yearly production reached 410.000 units and the company employed 350 people. A period of growth and big new investment spread to all areas of the company’s operations. Motori Minarelli succeeded in winning supply agreements with MBK and Yamaha Motor España and also with several brands such as Aprilia, Malaguti, Betamotor, Rieju and more.
Re: Bruksrenovering av konstig moped
Jag försökte sprida lite ljus om ett motormärke som är rätt okänt här men lever än, i motsatta till många andra som JLO, Sachs och Push mm.
Om du behöver nya dekaler är originalet omöjligt att hitta men Ducatis till 125cc tanken från samma tid finns att få från Italien och ser nästan likadana ut...
Om du behöver nya dekaler är originalet omöjligt att hitta men Ducatis till 125cc tanken från samma tid finns att få från Italien och ser nästan likadana ut...
Senast redigerad av HSE den 23 nov 2019, 22:30, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bruksrenovering av konstig moped
Lite mer bilder här:https://www.google.se/search?q=f.b.mina ... wqndLIVklM:
En del lämpliga motorer till salu där...
En del lämpliga motorer till salu där...