Bruksrenovering av konstig moped

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
HBslöinge
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 nov 2019, 19:05

Re: Bruksrenovering av konstig moped

Inlägg av HBslöinge »

HSE skrev: 20 nov 2019, 20:11 Kolven är lika bra att byta ut mot Sachs 38mm dito, de passar rakt av. Cylindern beror på hur den ser ut, lägg upp bild. I värsta fall kan jag ha någon cylinder över, har en del delar inklusive vassa trimcylindrar :D
Här kommer lite bilder, det som man undrar är ju oxå vart fan biten har tagit vägen ?
20191123_100135.jpg
Kolven har en liknande bit som saknas
20191123_100153.jpg
Frågan är om det går att rädda toppen ?
20191123_100228.jpg
Saknas en förgasaren oxå, vad kan man använda istället ? Eller är det eBay som får rädda situationen där ? :?
Packning till cylindern? Kan man göra en egen kanske ?
HBslöinge
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 nov 2019, 19:05

Re: Bruksrenovering av konstig moped

Inlägg av HBslöinge »

Lolalola skrev: 21 nov 2019, 16:39 Kul med en Ducati! Får du inte igång den så kan du ju åtminstone ha en massa snygga tröjor och grejor på dig. :)
slider_score.gif slider_score.gif
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Bruksrenovering av konstig moped

Inlägg av Lolalola »

HBslöinge skrev:
Saknas en förgasaren oxå, vad kan man använda istället ? Eller är det eBay som får rädda situationen där ? :?
Packning till cylindern? Kan man göra en egen kanske ?
En u-båt funkar ju till det mesta. För att inte säga allt.
Är det den nedre packningen, den mot blocket alltså, cylinderfotspackningen, så funkar mjölkkartong fantastiskt bra. :)
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Bruksrenovering av konstig moped

Inlägg av HVA59 »

Förgasare går att använda de flesta gamla mopedförgasare, bara är någorlunda rätt i storlek, och man har ett insug som passar.
Packning till cylinderfoten går att göra av lite vad man har, finns packningsmaterial att köpa i ark billigt på t.ex biltema, funkar bra. Kan tänka mig att mjölkkartong fungerar också som Lolalola skrev. Packning till topplocket tror jag man kan göra själv av en riktigt tunn bit kopparplåt om man har det.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bruksrenovering av konstig moped

Inlägg av HSE »

Undrar också vart den biten tagit vägen :shock: Topplocket ser jag inga direkta problem med på bilden. Hur känns vevaxeln/vevpartiet?
HBslöinge
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 nov 2019, 19:05

Re: Bruksrenovering av konstig moped

Inlägg av HBslöinge »

HSE skrev: 23 nov 2019, 22:28 Undrar också vart den biten tagit vägen :shock: Topplocket ser jag inga direkta problem med på bilden. Hur känns vevaxeln/vevpartiet?
Skönt att höra !
Vevaxel och parti snurrar lätt och inga konstiga ljud. :P
HBslöinge
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 nov 2019, 19:05

Re: Bruksrenovering av konstig moped

Inlägg av HBslöinge »

Då ser det ut som att ungarna får dricka O'boy till frukost så man får ett tomt mjölkpaket :lol: det vill säga om man vågar använda cylindern med en ny kolv ?
HBslöinge
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 nov 2019, 19:05

Re: Bruksrenovering av konstig moped

Inlägg av HBslöinge »

HVA59 skrev: 23 nov 2019, 22:07 Förgasare går att använda de flesta gamla mopedförgasare, bara är någorlunda rätt i storlek, och man har ett insug som passar.
Packning till cylinderfoten går att göra av lite vad man har, finns packningsmaterial att köpa i ark billigt på t.ex biltema, funkar bra. Kan tänka mig att mjölkkartong fungerar också som Lolalola skrev. Packning till topplocket tror jag man kan göra själv av en riktigt tunn bit kopparplåt om man har det.
Insugsrör sitter kvar på cylindern! Antar att det är storleken på munstycket som spelar roll ? (varning för nybörjare) cocos_acc.gif
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Bruksrenovering av konstig moped

Inlägg av HVA59 »

HBslöinge skrev: 23 nov 2019, 23:02 Insugsrör sitter kvar på cylindern! Antar att det är storleken på munstycket som spelar roll ? (varning för nybörjare) cocos_acc.gif
Ah ja jag ser det nu, ja då kan du ju mäta hur stor förgasaren behöver vara och sedan leta efter en som passar!
Ja storleken på munstycket kan ju skilja mellan olika förgasare men då kan man byta mellan olika och prova vilket den går bäst med. Det lättaste är väll egentligen om du hittar en förgasare som man kan ha ställbart munstycke på så behöver man inte byta mellan en massa olika, utan kan ställa in det som sitter där som man vill.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bruksrenovering av konstig moped

Inlägg av HSE »

Bild på min 15 års mopeds förgasare med beteckning och storlek på munstycket(54) det ger dig ett bra utgångsläge. Men ställbart underlättar alltid...
001D287E-E2AD-48DF-823D-4EB5949D52CA.jpeg
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bruksrenovering av konstig moped

Inlägg av HSE »

Jag var intresserad av att köpa detta rostiga vrak för att rädda lite delar från skrotdöden men han vill ha 1500 för vraket :shock: Får se hur det går..https://photos.google.com/share/AF1QipO ... 40b0NvT3l3.
HBslöinge
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 nov 2019, 19:05

Re: Bruksrenovering av konstig moped

Inlägg av HBslöinge »

HSE skrev: 25 nov 2019, 18:25 Jag var intresserad av att köpa detta rostiga vrak för att rädda lite delar från skrotdöden men han vill ha 1500 för vraket :shock: Får se hur det går..https://photos.google.com/share/AF1QipO ... 40b0NvT3l3.
Shit ! Har Han hittat den i botten av en sjö eller ? 1500:- är ju lite saftigt. Men den har ju både kedjeskydd och pakethållaren 🤔
Kommer du över den billigt så är jag intresserad av skydd och pakethållaren 💪
Skriv svar