Vega

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Johan_88
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 nov 2019, 08:42

Vega

Inlägg av Johan_88 »

IMG_20190916_180704.jpg
Har börjat renovera en gammal Vega, just nu är den klar för blästring, målning och nya klistermärken
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Vega

Inlägg av Raketsport »

Oj, vad spännande! Har aldrig sett en Vega förr. Denna tråd kommer att bli intressant att följa :D slider_score.gif
Den mörkröda lacken när inget man känner igen från Nymans heller.
//Jossan
Josefine Andersson
Johan_88
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 nov 2019, 08:42

Re: Vega

Inlägg av Johan_88 »

Det är väldigt svårt att hitta någon info om Vega.. har sökt på google hur länge som helst.. sökte på "nymans jubileumsmoped" för att hitta hit :D
tänkte att det här kunde vara ett bra ställe att hitta information på.. såg i en annan tråd att Vega var en modell som gjordes för den finländska marknaden. Det här projektet kommer att gå långsamt, eftersom jag har platsbrist hemma så gick jag med på en "renovera din gamla moped/mc-kurs" och det är bara en dag i veckan. Allt på mopeden är orginal-delar förutom kran. Bakringen kommer dock att bytas ut samt kablage och ena vajern
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Vega

Inlägg av umekille »

synd du tänkt blästra och lacka om den...
den skulle ju duga fint med sin ålders patina
som blickfångare.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vega

Inlägg av HSE »

Om du googlar på Nymansbolaget hittar du att cykelmärket Vega i Lidköping köptes in tidigt..

Innehåll
1 Historik
1.1 Instrumentmakaren Anders Fredrik Nyman
1.2 Utökad verksamhet
1.3 Bildande av Nymanbolagen
1.4 Avveckling av cykeltillverkningen i Uppsala
2 Se även
3 Externa länkar
Historik[redigera | redigera wikitext]
Instrumentmakaren Anders Fredrik Nyman[redigera | redigera wikitext]
År 1873 startade instrumentmakaren Anders Fredrik Nyman (1840–1889) ett instrumentsliperi och finmekanisk verkstad på Dragarbrunnsgatan 25 i Uppsala. Sju år senare, 1880, började firman även utföra cykelreparationer. Den första egna cykeln, en så kallad höghjuling, byggdes 1888. Efter Anders Nymans död 1889 övertogs verksamheten av hans hustru, som i sin tur överlät den på sönerna Adolf Fredrik och Janne 1893. I samband med detta ombildades firman till A.F. & J. Nymans Instrument och Velocipedfabrik. Företaget expanderade under de följande åren, och 1899 ombildades den till aktiebolag under namnet AB Nymans Verkstäder. Samma år köptes också ny industrimark i Kvarteret Noatun vid Väderkvarnsgatan. År 1901 tillverkades cirka 500 cyklar, vilka såldes under märket Hermes.

Utökad verksamhet[redigera | redigera wikitext]
I syfte att säkra tillgången av gummidetaljer grundades Uppsala Gummi AB 1917. Av samma anledning köptes samma år AB Stockholms Gummifabrik i Ulvsunda utanför Stockholm. År 1921 hade företaget kommit upp i en årsproduktion av 2 500 cyklar. Under 1927 påbörjades tillverkning av motorcyklar. 1930- och 1940-talen kom att domineras av en rad företagsköp: Velocipedaktiebolaget Lindblad i Stockholm med det välkända cykelmärket Crescent, Östergötlands Velocipedfabrik AB i Linköping (1933) med cykelmärket Vega och Anton Wiklunds Velocipedaktiebolag på Sankt Eriksgatan 46 på Kungsholmen i Stockholm (1939) med märket Nordstjernan.

Bildande av Nymanbolagen[redigera | redigera wikitext]
Som ett resultat av alla företagsförvärv bildades Nymanbolagen AB 1947 som nytt moderbolag i koncernen. Företagets framgångar fortsatte, och 1949 skedde introduktion på Stockholmsbörsen. Samma år tillverkades också den tremiljonte cykeln. Vid 1950-talets början räknades Nymanbolagen AB som en av norra Europas ledande cykeltillverkare jämte Monark. Koncernen hade vid denna tidpunkt cirka 1 300 anställda. I tillverkningsprogrammet togs nu även upp bland annat mopeder (1952), båtmotorer (1954) och motordrivna gräsklippare (1957). Apollocykeln blev en del av Nymansfären genom 1956 års förvärv av företaget M. Berlin & Co i Värnamo.
Johan_88
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 nov 2019, 08:42

Re: Vega

Inlägg av Johan_88 »

Tack för feedbacken.. Blev faktiskt lite fundersam själv hur jag ska göra med lackandet nu när jag förstått hur sällsynt mopeden är.. Den är tydligen köpt 1961, här i byn på en bensinmack (Lappfjärd, Finland)
Screenshot_20191126_221723_com.google.android.apps.messaging.jpg
Den här boken hittade farsan för någon timme sedan, följde med vid köpet
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Vega

Inlägg av Lolalola »

Wow! Sicket projekt. :shock:
Men måla inte om den, gör inte det. :)
sidecarrob
Inlägg: 447
Blev medlem: 26 dec 2010, 00:00
Ort: Veddige

Re: Vega

Inlägg av sidecarrob »

Jag håller med, måla inte om. Speciellt om den är så ovanlig som det verkar. Bar en rengörning och lite puts mistick_yes.gif
Skriv svar