Ska jag renovera?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Tomasnilsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jan 2020, 09:19

Ska jag renovera?

Inlägg av Tomasnilsson »

Jag har köpt en saxonett 1125B -57.
Den är i skick som jag anser som risig. En annan person uttrycket förtjusning över ”det trevliga skicket”.
Själv hade jag tänk riva sönder den i smådelar och lacka om allt samt få in en originalmotor (som jag har anförskaffat). Jag har alltså redan motorn och den ska bytas. Kicken ska bort och trampor på plats.

Nu är frågan: Ska man det?
Vilka för- rep nackdelar finns det med att helrenovera?
Gärna era personliga synpunkter...

Jag har tekniska möjligheter att helrenovera...

Några bilder som kan förtydliga det nuvarande skicket..
.
791E0B2B-E8B7-49A1-AC04-587FFE607092.jpeg
B5BEB776-A9DB-426B-9B5E-6ED83FF1C1DC.jpeg
9BE8C5AC-F129-4E02-ACE9-D967BB15BE5E.jpeg
AE8C3C4E-FA6F-4676-ACC6-16F27428C205.jpeg
34872B82-1BC8-4E46-A946-A2FBFBAE2081.jpeg
AC067F8C-9511-47F0-84CB-D08199483CF2.jpeg
82ED0176-1195-4505-9DCF-E55991C840F7.jpeg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Ska jag renovera?

Inlägg av SS440-80 »

Skulle du ha en skön känsla i kroppen av att ha en moped i nyskick som du själv gjort vacker ifrån ett "patinaskick", ja då ska du absolut göra din planerade renovering.
Om du kikar på den här tråden så ser du en moped som ägaren är mer än nöjd med. Och vem skulle inte vara det...?
viewtopic.php?f=5&t=24770
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ska jag renovera?

Inlägg av HSE »

Smaken är olika, en del vill ha glänsande nyskick andra föredrar ett original skick även om det är slitet. Jag är någonstans mittemellan, anser att original alltid är bäst men är det ett vrak så är det berättigat att helrenovera. Nackdelen med det är att det kostar mer än man får igen vid försäljning, kvaliteten på efter marknads delar är sämre en på original och originalskicket kan sedan aldrig återskapas. Ser personligen inga andra fördelar utom om man gillar glänsande nyskick.

Nackdelar med att inte helrenovera ser jag nog inga så länge man byter slitna delar så funktionen är som när den var ny. Fördelen är att det blir billigare, man kan titta på mopeden och se exakt hur den såg ut när den kom från tillverkningsbandet om än med slitna dekaler/randning. Och körupplevelsen blir som när den första ägaren lyckligt puttrade iväg då :D

Sedan är det alltid en fråga om vik kompensera eller ej, jag tycks ofta landa på runt 1,5-2 hk för körbarhetens skull fast jag har någon med strikt laglig effekt och några med Tyska original motorer. ( 5 resp 7 hk om jag minns de Tyska reglerna rätt)
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Ska jag renovera?

Inlägg av Lolalola »

Nackdelen med att helrenovera är ju att mopedens själ försvinner. Så skulle jag vilja sammanfatta det.
Sen är det ju skillnad på "patina" och bara risig. Det är som jag ser det inte alls samma sak. En moped som fått stå ute i skogen eller i en vedbod och rosta av bara luftfuktigheten tenderar att bli bara risig. En som däremot använts i ur och skur och faktiskt slitits till det skick den står i är någonting annat och den kan då vara sämre än den som bara stått, men det gör inget eftersom det är... äkta.

Men en anledning till att renovera och lacka kan förstås vara att grejorna kommer från olika ställen. Då spelar det ju ingen roll om t.ex tanken har ur-charmiga slitningar efter en handväska som hängt och dinglat där i tio år på 60-talet. Grejorna måste ju vara i samma färg och se ut att höra ihop. Som på din moppe. Den förefaller, förutom beträffande motorn då, som väldigt orörd och hade det varit min skulle jag bara tvättat av den och kanske polerat lite.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Ska jag renovera?

Inlägg av HVA59 »

Jag gillar skicket på din! Är ett fan av patinerade originalare, men det är ju en smakfråga från person till person, även helrenoverade är ju snygga, så länge det är riktigt gjort och inte lite halvdant. Men slänger du på en original sachs snurra på din och rätt avgasrör med rätt patina så har du en riktigt fin originalare, bara att putsa upp lite och kanske oljas in om man vill!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Ska jag renovera?

Inlägg av SS440-80 »

Håller med om att patinerat skick är underbart och vackert. Men patinerat är som bekant samma sak som inslitet och välanvänt skick, och sällan så är det i närheten av hur det såg ut när det var nytt... även om man ska komma ihåg att original endast är detsamma som skicket vid leverans ifrån fabrik.

Men om man har en sliten moped som i skick närmare renovering än skrotning, så kanske man ska överväga att renovera till det skick som är väldigt nära original. Speciellt om man inte har driften av att man ska ha massor av patinamopeder, istället för EN enda väldigt fin moped.

Jag själv är en sådan där som vill ha för många mopeder, snöskotrar, båtmotorer m.m m.m, så de där superrenoveringarna som jag egentligen vill göra med de maskiner som är riktiga rariteter, de skjuts ständigt på framtiden tyvärr.

Så om TS tomasnilsson nu bara har EN trevlig moped som är i ett skick som är värt att återställa i nyskick och dessutom funderar i den riktningen, så absolut så ska han göra det.
Patinarenoverade mopeder finns det redan många av, se bara på min Fram... och jämför med den som Michael i den tidigare länkade tråden renoverade. Såklart vill vi alla ha Michaels om vi fick välja :D

Bild

Bild
Tomasnilsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jan 2020, 09:19

Re: Ska jag renovera?

Inlägg av Tomasnilsson »

Härligt med era beskrivande kommentarer.
Jag har en viss läggning mot att jag gillar mekande och var därför helt inriktad på att riva isär och renovera.

Ska banne mig gå lös några timmar med tvätt och polering för att se hur långt man kommer. Lite problematiskt blir det med tex kedjeskyddet som i så fall måste lackas till ”patinerat skick”. För som det ser ut nu kan det inte se ut. Får väl börja med att kolla om det är standard kedjeskydd...

Blir det inte ”tillräckligt bra” så blir det fullständig renovering.

Som sagt - härligt med era kommentarer. slider_thankyou.gif
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Ska jag renovera?

Inlägg av Rocket Scientist »

Börja med att få den körbar och fullt fungerande med nuvarande skick/patina.
Kör och njut.
Om du senare tycker att det inte duger, riv och renovera till toppskick!
Skriv svar