Bricent MS51 1958
Bricent MS51 1958
Hej hallå!
Det här är en moped jag fick av min farfar som överraskning när jag fyllde 30. Han har en förkärlek till Victoriamotorer och just den här modellen från FRAM moped hade min gammelfarfar som extrafordon.
Det är en Bricent, från av jag kan tyda 1957/58 och motsvarar en FRAM modell 43/N, typ.
Det skiljer en hel del mellan Bricent och FRAM men troligen mest för att det är en blandning av årsmodeller på delarna pga att det är ett mindre märke.
På Västerås veteranmarknad lyckades jag och farfar hitta en Victoria MS51 motor under ett bord, efter lite prutning var den min.
Den motorn visade sig vara ett riktigt båtankare men skam den som ger sig.
Allt går ju att laga och åtgärda så det är det det som är tanken just nu.
Det svåraste är nog att fixa vevpartiet, eftersom den har ett stort spel i vevstaken.
Utöver det så är en ny cylinder med kolv samt alla packningar, lager, packboxar och kopplingslameller på listan över vad som ska fixas.
Själv mopeden är ett rullande objekt.
Den saknade sidoskydden baktill vid skärmen och de stora motorkåporna som oftast saknas.
Men av ren ihärdighet lyckades jag hitta sidoskydden och motorkåporna, så det är på väg!
Tanken med mopeden är bara återskapa den där speciella folkhemsmopeden som det är, den har en skön sittställning, lite lyx med kromad tank och en tysk motor.
Sen blir det nog en och annan mopedrunda i sommar! Har tankar att ta och dra iväg på en riktig långkörare och se Sverige i sköna 30knyck!
Det här är en moped jag fick av min farfar som överraskning när jag fyllde 30. Han har en förkärlek till Victoriamotorer och just den här modellen från FRAM moped hade min gammelfarfar som extrafordon.
Det är en Bricent, från av jag kan tyda 1957/58 och motsvarar en FRAM modell 43/N, typ.
Det skiljer en hel del mellan Bricent och FRAM men troligen mest för att det är en blandning av årsmodeller på delarna pga att det är ett mindre märke.
På Västerås veteranmarknad lyckades jag och farfar hitta en Victoria MS51 motor under ett bord, efter lite prutning var den min.
Den motorn visade sig vara ett riktigt båtankare men skam den som ger sig.
Allt går ju att laga och åtgärda så det är det det som är tanken just nu.
Det svåraste är nog att fixa vevpartiet, eftersom den har ett stort spel i vevstaken.
Utöver det så är en ny cylinder med kolv samt alla packningar, lager, packboxar och kopplingslameller på listan över vad som ska fixas.
Själv mopeden är ett rullande objekt.
Den saknade sidoskydden baktill vid skärmen och de stora motorkåporna som oftast saknas.
Men av ren ihärdighet lyckades jag hitta sidoskydden och motorkåporna, så det är på väg!
Tanken med mopeden är bara återskapa den där speciella folkhemsmopeden som det är, den har en skön sittställning, lite lyx med kromad tank och en tysk motor.
Sen blir det nog en och annan mopedrunda i sommar! Har tankar att ta och dra iväg på en riktig långkörare och se Sverige i sköna 30knyck!
Re: Bricent MS51 1958
Snygg modell med sköna detaljer. Jag har nog aldrig sett en sån förut.
Re: Bricent MS51 1958
Motorn tog jag isär med rätt enkla medel, troligen var den klyvd innan jag köpte den.
Verkar som den skurit och någon tidigare ägare försökt lista ut vad som hänt, sen lämnat motorn i en mörk källare för den luktade som en jordkällare hela motorn.
Motorn behöver en hel del småsaker men det går ju att lösa framöver när marknadssäsongen börjar igen.
Tog ur alla lager och förberedde så gott jag kunde inför renoveringen.
Verkar som den skurit och någon tidigare ägare försökt lista ut vad som hänt, sen lämnat motorn i en mörk källare för den luktade som en jordkällare hela motorn.
Motorn behöver en hel del småsaker men det går ju att lösa framöver när marknadssäsongen börjar igen.
Tog ur alla lager och förberedde så gott jag kunde inför renoveringen.
Re: Bricent MS51 1958
Kul att den uppskattas, det är en riktigt fin modell med sköna linjer och kurvor.
Den blir ännu finare med alla kåporna
Det här är typ samma modell, FRAM såg lite annorlunda ut mot min och att det skiljer mellan 1957/58 och 58/59. Därför det är så svårt att hitta plåtdelar för de satt på bara ett år.
1958 LYX
1958 43/N
Re: Bricent MS51 1958
Härlig modell Lycka till med renoveringen. Du har väl sett mitt REX projekt där jag också jobbade med en Viktoriamotor.
Re: Bricent MS51 1958
Jag har en exakt likadan, till och med samma färg! Fast min har inte samma fina originalskick som din, utan är ommålad. 58 års lyx, trevlig och väldigt bekväm moped, man sitter lågt och har bra väghållning. Victoriamotorn är pigg och glad och drar bra i backarna, även om min är lite tjurig vid start
Sen är den på många sätt lite spartansk, och mitt exemplar har nog inte alltid haft den bästa behandlingen har jag en känsla av... Sen har jag inte heller den otroligt snygga Frankfurter ljuddämparen som du har, lite avis
Jätte kul att någon annan också har en moped av denna modellen! (bilder från förra vintern)
Sen är den på många sätt lite spartansk, och mitt exemplar har nog inte alltid haft den bästa behandlingen har jag en känsla av... Sen har jag inte heller den otroligt snygga Frankfurter ljuddämparen som du har, lite avis
Jätte kul att någon annan också har en moped av denna modellen! (bilder från förra vintern)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Bricent MS51 1958
Vilken bra present. Gillar modellen och skicket är superfint. Att det dessutom är en Bricent gör ju inte saken sämre
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Bricent MS51 1958
Nice patina moped också trevligt med bra bild.(en bild säger mer än 1000 ord)..
Re: Bricent MS51 1958
Heller hur! Kul med udda modellerRaketsport skrev: ↑20 jan 2020, 12:18 Vilken bra present. Gillar modellen och skicket är superfint. Att det dessutom är en Bricent gör ju inte saken sämre
Skicket är rätt bra, förra ägaren har försökt bättre på i randningarna etc med lite färg så den är lite kladdig men fortfarande väldigt fin.
Re: Bricent MS51 1958
Dessa är på väg hem
Sen har jag dessa kåpor under luppen, ska titta närmare när jag monterat motorn om de är rätt för min modell.
Såååå... någon med en cylinder de vill sälja
Sen har jag dessa kåpor under luppen, ska titta närmare när jag monterat motorn om de är rätt för min modell.
Såååå... någon med en cylinder de vill sälja
Re: Bricent MS51 1958
Ska verkligen bli kul att provköra min sen! Har hört bra om MS51anHVA59 skrev: ↑19 jan 2020, 21:24 Jag har en exakt likadan, till och med samma färg! Fast min har inte samma fina originalskick som din, utan är ommålad. 58 års lyx, trevlig och väldigt bekväm moped, man sitter lågt och har bra väghållning. Victoriamotorn är pigg och glad och drar bra i backarna, även om min är lite tjurig vid start
Sen är den på många sätt lite spartansk, och mitt exemplar har nog inte alltid haft den bästa behandlingen har jag en känsla av... Sen har jag inte heller den otroligt snygga Frankfurter ljuddämparen som du har, lite avis
Jätte kul att någon annan också har en moped av denna modellen!
20130128_210940 (1).jpg
20130128_211003 (1).jpg
(bilder från förra vintern)
Din var ju trevlig! En riktigt överlevare!
En ljuddämpare går ju alltid att lösa ;)
Jag vet inte vad som är så speciellt med de bara?
Re: Bricent MS51 1958
Ja MS51 är en bra motor! Jag gillar min, lite synd att den är ommålad bara, jag tycker själv mer om när dem är original patinerade som din
Frankfurter ljuddämparen är lite ovanlig efter som den bara fanns till Victoria MS51, och väldigt snygg, det är väll mest det, sen var den tydligen extra effektiv på att dämpa avgasljudet också.
Jag har kanske en Cylinder liggandes, men den behöver nog en rejäl urhoning för den har en del ytrost i loppet, dock inget på djupet, men sen är jag inte säker på att den är till en MS51, då den har större insug men mindre spolportar är original pluggad MS51 cylinder. Jag gissar på att det kanske är till en MS50 egentligen, men den passar kanske ändå? annars finns det ju nytillverkade cylinderkit att köpa till dem, fast dem är opluggade tror jag, vill man ha en laglig får man nog leta begagnad...
Frankfurter ljuddämparen är lite ovanlig efter som den bara fanns till Victoria MS51, och väldigt snygg, det är väll mest det, sen var den tydligen extra effektiv på att dämpa avgasljudet också.
Jag har kanske en Cylinder liggandes, men den behöver nog en rejäl urhoning för den har en del ytrost i loppet, dock inget på djupet, men sen är jag inte säker på att den är till en MS51, då den har större insug men mindre spolportar är original pluggad MS51 cylinder. Jag gissar på att det kanske är till en MS50 egentligen, men den passar kanske ändå? annars finns det ju nytillverkade cylinderkit att köpa till dem, fast dem är opluggade tror jag, vill man ha en laglig får man nog leta begagnad...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Bricent MS51 1958
Just i dagsläget är nog helt original 30km/h moped att föredra, alltid lättare att gå upp från ett bra ämne än neråt när man inte ens har fått igång grejerna.HVA59 skrev: ↑20 jan 2020, 22:22 Ja MS51 är en bra motor! Jag gillar min, lite synd att den är ommålad bara, jag tycker själv mer om när dem är original patinerade som din
Frankfurter ljuddämparen är lite ovanlig efter som den bara fanns till Victoria MS51, och väldigt snygg, det är väll mest det, sen var den tydligen extra effektiv på att dämpa avgasljudet också.
Jag har kanske en Cylinder liggandes, men den behöver nog en rejäl urhoning för den har en del ytrost i loppet, dock inget på djupet, men sen är jag inte säker på att den är till en MS51, då den har större insug men mindre spolportar är original pluggad MS51 cylinder. Jag gissar på att det kanske är till en MS50 egentligen, men den passar kanske ändå? annars finns det ju nytillverkade cylinderkit att köpa till dem, fast dem är opluggade tror jag, vill man ha en laglig får man nog leta begagnad...
Alla cylindrar jag tittat på och försökt bjuda hem har haft borttagna pluggar eller borrade insug.
Ska väl stå MS51 på cylinder har jag för mig.
Måste titta min cylinder var som står.
Det mesta går ju att fixa med en välfylld verkstad, förutom min cylinder som ser ut att ha agerat boule kula i ett tidigare liv.
Re: Bricent MS51 1958
Ring Rösebäckens Cykel & Motor, de har cylindrar till MS50/MS51 som är original.
Jag köpte en själv för ett år sedan, och det fanns flera kvar.
Jag köpte en själv för ett år sedan, och det fanns flera kvar.