F50 GL -77 Krack edition
Re: F50 GL -77
Stiligt billykid, jädra go färg!
Kul med en en F50 GLX S
Fortsättning på monteringen..
Alla delar på denna moppen är inte "rätt" till modellen, och vissa är ganska rätt, men är i fel stål eller har fel yta. Några grejer av eget val, tex Simtus sving & hjulaxlar, motorpaket etc. Det kommer med all säkerhet bli mer "rätt" successivt på de delar jag inte fått tag i ännu.
Jag vet att det finns ett gäng här på forumet som gillar detaljer, rätt ska va rätt. Punkt. Originalnördar kort och gott (Jag med kanske.. lite..) Därför tänkte jag dela med mig av en väldigt oväsentlig grej.
Jag hade missat att köpa kablar till elsystem och var i kompisens garage bredvid mitt. Kablarna kom på tal varpå han säger något i stil med "jag har lite kabel som jag tror ska passa" Varpå han tar fram detta: Precis samma kabel som användes av Monark, eller exakt samma kabel då dessa av någon underlig anledning kommer från Monark, mer "rätt" än så kan jag inte få det när det kommer till kablaget iaf
Väldigt viktigt med tanke på den ändå ska ligga i skyddslang, krympslang etc, och slangen gömmer man så gott det går den också.
Men det känns skönt att veta att det har gått rätt till
Nytt och fräscht från tandplattan också, samt VEC tändspole som är nytt för mig. Jag hann knappt blinka innan höstens batch sålde slut hos handlarna. Men en snäll herre här på forumet släppte två stycken av sitt lager, en till mig och en till Sidecarrob
Robban var även snäll och bistod med några gamla kabelklammor att sätta inne i bakskärmen Jag var lite osäker på om Dellorton jag köpt skulle få plats, jag hade tur och den klarade sig precis från toppfästet och infästningen i cylindern, gasvajern såg ut att löpa fritt också, gött! Men choken blev det lite värre med.
Justerskruven fick stycka på foten och gängorna den satt i borrades ur och på det viset kom jag ner ca 15mm.
Ett 45gr rör med justering kortades ner och fick ny lite mer krökning. och efter att ha filat lite extra gick det att få dit. Skönt när problemen inte blir större
Kedjeskyddet från GLX visade sig skilja som jag nämnde tidigare. På bilden i Monarks katalog kan man se att främre fästet sitter olika långt fram på GL (överst) och GLX (näst överst) samt att det det ser ut som en knäck på fästena på det för GLX. Avstånd mellan sving och fälg samt mellan drev och fälg skiljer lite åt, antagligen därför är kedjeskyddet är knäckt in mot hjulet. Något som inte gynnade mig med 3.0" däck. Jag testade med två M6 muttrar för att trycka kedjeskyddet bort från däcket, vilket funkade! Däcket gick fritt.
Men när kedjan skulle på var kedjelinjen exakt där min provisoriska distans nu satt. Ett steg fram, två bak.
Bort med en mutter och vända på skruven så funkar det med någon mm marginal för både däck och kedja
Slut på bildutrymme i detta inlägg
Kul med en en F50 GLX S
Fortsättning på monteringen..
Alla delar på denna moppen är inte "rätt" till modellen, och vissa är ganska rätt, men är i fel stål eller har fel yta. Några grejer av eget val, tex Simtus sving & hjulaxlar, motorpaket etc. Det kommer med all säkerhet bli mer "rätt" successivt på de delar jag inte fått tag i ännu.
Jag vet att det finns ett gäng här på forumet som gillar detaljer, rätt ska va rätt. Punkt. Originalnördar kort och gott (Jag med kanske.. lite..) Därför tänkte jag dela med mig av en väldigt oväsentlig grej.
Jag hade missat att köpa kablar till elsystem och var i kompisens garage bredvid mitt. Kablarna kom på tal varpå han säger något i stil med "jag har lite kabel som jag tror ska passa" Varpå han tar fram detta: Precis samma kabel som användes av Monark, eller exakt samma kabel då dessa av någon underlig anledning kommer från Monark, mer "rätt" än så kan jag inte få det när det kommer till kablaget iaf
Väldigt viktigt med tanke på den ändå ska ligga i skyddslang, krympslang etc, och slangen gömmer man så gott det går den också.
Men det känns skönt att veta att det har gått rätt till
Nytt och fräscht från tandplattan också, samt VEC tändspole som är nytt för mig. Jag hann knappt blinka innan höstens batch sålde slut hos handlarna. Men en snäll herre här på forumet släppte två stycken av sitt lager, en till mig och en till Sidecarrob
Robban var även snäll och bistod med några gamla kabelklammor att sätta inne i bakskärmen Jag var lite osäker på om Dellorton jag köpt skulle få plats, jag hade tur och den klarade sig precis från toppfästet och infästningen i cylindern, gasvajern såg ut att löpa fritt också, gött! Men choken blev det lite värre med.
Justerskruven fick stycka på foten och gängorna den satt i borrades ur och på det viset kom jag ner ca 15mm.
Ett 45gr rör med justering kortades ner och fick ny lite mer krökning. och efter att ha filat lite extra gick det att få dit. Skönt när problemen inte blir större
Kedjeskyddet från GLX visade sig skilja som jag nämnde tidigare. På bilden i Monarks katalog kan man se att främre fästet sitter olika långt fram på GL (överst) och GLX (näst överst) samt att det det ser ut som en knäck på fästena på det för GLX. Avstånd mellan sving och fälg samt mellan drev och fälg skiljer lite åt, antagligen därför är kedjeskyddet är knäckt in mot hjulet. Något som inte gynnade mig med 3.0" däck. Jag testade med två M6 muttrar för att trycka kedjeskyddet bort från däcket, vilket funkade! Däcket gick fritt.
Men när kedjan skulle på var kedjelinjen exakt där min provisoriska distans nu satt. Ett steg fram, två bak.
Bort med en mutter och vända på skruven så funkar det med någon mm marginal för både däck och kedja
Slut på bildutrymme i detta inlägg
Senast redigerad av krack den 05 feb 2020, 14:16, redigerad totalt 1 gånger.
Re: F50 GL -77
Med däcket och kedjan fixat fick den komma ner på hjulen.
Fortsättning följer..
// Krack
Fortsättning följer..
// Krack
-
- Inlägg: 447
- Blev medlem: 26 dec 2010, 00:00
- Ort: Veddige
Re: F50 GL -77
Väldigt underhållande skrift!
Fortsätt med uppdatering broder
Fortsätt med uppdatering broder
Re: F50 GL -77
Kul tråd och snygg moppe!
Fram Framoped M41, Victoria Vicky III
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan
Re: F50 GL -77
Kg70 & Robban
Fortsättning..
Hastighetsmätaren jag fick tag i visade sig vara stum i drivningen. Jag hade inte väntat mig något annat, och hade därför inhandlat en donator att knycka det mesta ifrån. Inte mycket som skiljer bröderna åt. Den lite snyggare brodern till vänster har skruvar som håller ihop räkneverk och mätartavla, medan den nyare är nitad. Men jag slapp borra ur nitarna då jag med några droppar olja, tålamod och motion fick liv i originalet och får därmed behålla de snygga räkneverket Knyckte glas och kromsarg från donatorn och är mer än nöjd med resultatet (Sorry, Ni får luta huvudet, alternativt klicka på bilden så blir det rätt) Här har lite vajrar kommit på, hastighetsmätarvajer visade sig vara onödigt lång, vilket gjorde att frambromsvajer som skall ligga i samma linje också såg riktigt illa ut.
Jag hade uppenbarligen fel gashandtag då resterande tre vajrar gick att få i snygga linjer(inte på bilden nedan), medans gasvajer såg ut att vara både blind och radar på sin väg. Åter igen ett steg fram, två steg bak. Luta hövvet.. Sadeln är bara lagd på plats här, men det börjar se ut som något åtminstone. Nämnda sadel är det jag minst nöjd med. Det ligger skumgummi runt om för mjuka linjer, men jag har troligtvis spänt för dåligt och därför fått lite bölder och veck. Jag ska försöka limma om den en dag när tålamodet är med mig.
Bytt gashandtag
Ny hastighetsmätarvajer
Vajrar i civiliserade linjer
(Klicka på bilden) Mopeden är så gott som färdig.
Saknar lite prylar för att färdigställa helt. Luftfilter, lite munstycken lär behövas, lyktglas och reflektor till gummilampan, matchande handtag till nya gasrullen.. och säkert trettioelva småpryttlar till som dyker upp.
Känns som jag varvat mopedrenoveringspelet senaste månaderna.
Eller åtminstone kommit förbi ett par bossar i jakten efter det gyllene klistermärket (måste vara testo som är sista bossen )
Ett paket eller två till från Norrtälje så ska nog denna vara klar och nästa kommit en bit på väg
// Krack
Fortsättning..
Hastighetsmätaren jag fick tag i visade sig vara stum i drivningen. Jag hade inte väntat mig något annat, och hade därför inhandlat en donator att knycka det mesta ifrån. Inte mycket som skiljer bröderna åt. Den lite snyggare brodern till vänster har skruvar som håller ihop räkneverk och mätartavla, medan den nyare är nitad. Men jag slapp borra ur nitarna då jag med några droppar olja, tålamod och motion fick liv i originalet och får därmed behålla de snygga räkneverket Knyckte glas och kromsarg från donatorn och är mer än nöjd med resultatet (Sorry, Ni får luta huvudet, alternativt klicka på bilden så blir det rätt) Här har lite vajrar kommit på, hastighetsmätarvajer visade sig vara onödigt lång, vilket gjorde att frambromsvajer som skall ligga i samma linje också såg riktigt illa ut.
Jag hade uppenbarligen fel gashandtag då resterande tre vajrar gick att få i snygga linjer(inte på bilden nedan), medans gasvajer såg ut att vara både blind och radar på sin väg. Åter igen ett steg fram, två steg bak. Luta hövvet.. Sadeln är bara lagd på plats här, men det börjar se ut som något åtminstone. Nämnda sadel är det jag minst nöjd med. Det ligger skumgummi runt om för mjuka linjer, men jag har troligtvis spänt för dåligt och därför fått lite bölder och veck. Jag ska försöka limma om den en dag när tålamodet är med mig.
Bytt gashandtag
Ny hastighetsmätarvajer
Vajrar i civiliserade linjer
(Klicka på bilden) Mopeden är så gott som färdig.
Saknar lite prylar för att färdigställa helt. Luftfilter, lite munstycken lär behövas, lyktglas och reflektor till gummilampan, matchande handtag till nya gasrullen.. och säkert trettioelva småpryttlar till som dyker upp.
Känns som jag varvat mopedrenoveringspelet senaste månaderna.
Eller åtminstone kommit förbi ett par bossar i jakten efter det gyllene klistermärket (måste vara testo som är sista bossen )
Ett paket eller två till från Norrtälje så ska nog denna vara klar och nästa kommit en bit på väg
// Krack
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: F50 GL -77
Tackartackar Jossan!
Du kan väl höra av dig när ni tröttnat på er -76a
Re: F50 GL -77
J*vlar vad grannt!!
Re: F50 GL -77
En liten uppdatering är väl på sin plats.
JoNo här på forumet öppnade en av alla kartonger med godbitar och fann lyktfästen till GL i originalfärg. Vi gjorde ett snabbt byte med dito till GLX. Äntligen kunde jag montera korrekt framlampa.
En vecka senare hittade han även sidokåpor med rätt dekal i originalfärg
Ett nytt byte och kåporna åkte till Varberg x2
Vid premiärturen visade de sig att ljuset inte var med. Alla lampor kontrollerades och såg bra ut.
Jorden verkade ok, men satte en extra jordkabel mellan framlampa och ram för att vara säker.
Uteslutning sa då ljusspole, men även denna verkade kry, lödde om kablarna för att vara säker även där.
Omkopplaren som satt på var en ENBE 21 i perfekt visuellt skick, men det var också allt den bastarden dög till. Jag har aldrig haft problem med dessa tidigare och därför föll inga misstankar åt det hållet.
Kontrollmätning visade att den kortslöt precis allt.
Som optimisterna säger: inget ont som inte har något gott med sig Satt och kikade i pärmen och fick se att jag haft fel modell av omkopplare Efter lite rotande i gömmorna hittade jag en nos treläges omkopplare och alla problem var som bortblåsta!
Cylindern visade sig vara en trevlig sak
Jag justerade avgasporten innan den åkte på första gången, och efter provtur fanns två arbetspunkter innan bestyckning kunde fortsätta: mindre bakdrev, mer avgasduration.
37 kuggar blev 30 och avgasporten höjdes och breddades.
Större area och precis 20grader ytterligare duration.
Även spolduration behövde följa med, men för att skona cylindern blev det till att fila ned kolven på klassiskt lantbruksmanér
Och nu jäklar började det sjunga i maskin
Stark som tusan och och har inget emot att varvas. Riktigt trevlig sak!
Efter jag fick tag i sidokåporna kände jag mig på något sätt klar med med moppen. Jag bestämde mig för att det var lika bra att sälja av den och sätta tänderna i något annat.
Jag och Robban åkte en riktigt fin solskensrunda tidigare i veckan, mycket grusväg och ett brett leende i ca fem mil. Det fick mig att vackla lite, men nej. Det blev Tradera samma kväll.
Fick tagit lite bilder Så va inte blyga nu, in på Tradera och köp er en riktigt go grusvägsräser
// Krack
JoNo här på forumet öppnade en av alla kartonger med godbitar och fann lyktfästen till GL i originalfärg. Vi gjorde ett snabbt byte med dito till GLX. Äntligen kunde jag montera korrekt framlampa.
En vecka senare hittade han även sidokåpor med rätt dekal i originalfärg
Ett nytt byte och kåporna åkte till Varberg x2
Vid premiärturen visade de sig att ljuset inte var med. Alla lampor kontrollerades och såg bra ut.
Jorden verkade ok, men satte en extra jordkabel mellan framlampa och ram för att vara säker.
Uteslutning sa då ljusspole, men även denna verkade kry, lödde om kablarna för att vara säker även där.
Omkopplaren som satt på var en ENBE 21 i perfekt visuellt skick, men det var också allt den bastarden dög till. Jag har aldrig haft problem med dessa tidigare och därför föll inga misstankar åt det hållet.
Kontrollmätning visade att den kortslöt precis allt.
Som optimisterna säger: inget ont som inte har något gott med sig Satt och kikade i pärmen och fick se att jag haft fel modell av omkopplare Efter lite rotande i gömmorna hittade jag en nos treläges omkopplare och alla problem var som bortblåsta!
Cylindern visade sig vara en trevlig sak
Jag justerade avgasporten innan den åkte på första gången, och efter provtur fanns två arbetspunkter innan bestyckning kunde fortsätta: mindre bakdrev, mer avgasduration.
37 kuggar blev 30 och avgasporten höjdes och breddades.
Större area och precis 20grader ytterligare duration.
Även spolduration behövde följa med, men för att skona cylindern blev det till att fila ned kolven på klassiskt lantbruksmanér
Och nu jäklar började det sjunga i maskin
Stark som tusan och och har inget emot att varvas. Riktigt trevlig sak!
Efter jag fick tag i sidokåporna kände jag mig på något sätt klar med med moppen. Jag bestämde mig för att det var lika bra att sälja av den och sätta tänderna i något annat.
Jag och Robban åkte en riktigt fin solskensrunda tidigare i veckan, mycket grusväg och ett brett leende i ca fem mil. Det fick mig att vackla lite, men nej. Det blev Tradera samma kväll.
Fick tagit lite bilder Så va inte blyga nu, in på Tradera och köp er en riktigt go grusvägsräser
// Krack
Senast redigerad av krack den 29 apr 2020, 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
Re: F50 GL -77 Krack edition
Tjusigt!
Re: F50 GL -77 Krack edition
Den blev grann med "rätt" prylar på!
Bättre du fick nytta av dem än att jag ska blästra å lacka om, den dan när den kommer.
Bättre du fick nytta av dem än att jag ska blästra å lacka om, den dan när den kommer.
Re: F50 GL -77 Krack edition
Tackar Lolalola & JoNo!
Jag håller med dig Johan! De gjorde gott för helheten att få på gummilampan
/ Krack
Jag håller med dig Johan! De gjorde gott för helheten att få på gummilampan
/ Krack