F50 GL -77 Krack edition
F50 GL -77 Krack edition
Jag har länge gått och suktat efter en en F50 - 76, dvs blå / silver med glasfiberskärmar, och då allra helst ett exemplar som har kvar samma kostym som när den lämnade fabriken här hemma i Varberg. Dom jag sett till salu har redan varit sålda när jag fått kontakt med säljaren tyvärr.
I höstas dök det upp en F50 som första inlägg när jag öppnade FB, den hade legat ute 1 minut, så jag skrev till säljaren lite på vinst och förlust.
Det var en 77a som varken var komplett eller hade rätt färg, men det kan ju vara kul ändå
Jag och Sidecarrob här på forumet hoppade in i bilen och styrde mot Mjölby en kväll efter jobbet och hämtade upp skönheten.
Annonsbild som inte sa så mycket samt några bilder efter hemkomst samt demontering. Framlampa, sidokåpor och hastighetsmätare är ju inte de enklaste delarna på en F50 Men det skulle väl gå att lösa.
Bakdämpare var något jag trodde skulle dyka upp av bara farten, men där hade jag fel! Trots att dom sitter på så många modeller har det visat sig riktigt klurigt att få tag i..
Jag började söka delar redan på vägen hem från säljaren och fick direkt napp på kåpor av en mycket trevligt herre i Avesta. Han hade sidokåpor i rätt färg men med fel dekaler (GLX) Planen var totalrenovering, så det spelade inte så stor roll.. Men när jag fick hem kåporna och såg det härliga skicket bestämde jag mig direkt för att försöka få tag i ett par till, dessa hade jag aldrig kunnat blästra
Sökande efter rätt framlampa, hastighetsmätare och om möjligt ett par sidokåpor till fortsatte och jag försökte även hitta bättre delar än de jag hade för att ha ett bättre utgångsläge.
Sidecarrob har varit ihärdig med att återställa SM50 till originalskick och det har inspirerat mig. Sakteliga föll den tanken över på detta projektet med. Men att hitta Tank, kedjeskydd och lykthållare i patinerad kopparröd verkade svårt.
Förutsättningarna ändrades i November då jag fick tips om en tank (återigen den där Sidecarrob ) .
Ägaren var riktigt schysst och lät mig byta mot min tank då han ändå skulle måla om. När jag var på plats för att utföra bytet säger han "har du kedjeskyddet då?" Överlycklig styrde jag hemåt
Där och då var det bestämt att det behålla all originalfärg och börja polera samt ordna det allt annat så bra som möjligt.
Efter grundlig tvätt av delarna kunde jag börja putsa istället för att blästra, betydligt roligare Lacken är väldigt matt och tunn på tanken och kedjeskyddet på det ställen färgen är kvar , det blev till att ta det väldigt varsamt med polering.. Men lite bättre blev det allt Ett angenämt pussel börjar ta form Jag har inte så många bilder tyvärr, men alltid något.
Moppen är snart klar, så fortsättning följer
// Krack
I höstas dök det upp en F50 som första inlägg när jag öppnade FB, den hade legat ute 1 minut, så jag skrev till säljaren lite på vinst och förlust.
Det var en 77a som varken var komplett eller hade rätt färg, men det kan ju vara kul ändå
Jag och Sidecarrob här på forumet hoppade in i bilen och styrde mot Mjölby en kväll efter jobbet och hämtade upp skönheten.
Annonsbild som inte sa så mycket samt några bilder efter hemkomst samt demontering. Framlampa, sidokåpor och hastighetsmätare är ju inte de enklaste delarna på en F50 Men det skulle väl gå att lösa.
Bakdämpare var något jag trodde skulle dyka upp av bara farten, men där hade jag fel! Trots att dom sitter på så många modeller har det visat sig riktigt klurigt att få tag i..
Jag började söka delar redan på vägen hem från säljaren och fick direkt napp på kåpor av en mycket trevligt herre i Avesta. Han hade sidokåpor i rätt färg men med fel dekaler (GLX) Planen var totalrenovering, så det spelade inte så stor roll.. Men när jag fick hem kåporna och såg det härliga skicket bestämde jag mig direkt för att försöka få tag i ett par till, dessa hade jag aldrig kunnat blästra
Sökande efter rätt framlampa, hastighetsmätare och om möjligt ett par sidokåpor till fortsatte och jag försökte även hitta bättre delar än de jag hade för att ha ett bättre utgångsläge.
Sidecarrob har varit ihärdig med att återställa SM50 till originalskick och det har inspirerat mig. Sakteliga föll den tanken över på detta projektet med. Men att hitta Tank, kedjeskydd och lykthållare i patinerad kopparröd verkade svårt.
Förutsättningarna ändrades i November då jag fick tips om en tank (återigen den där Sidecarrob ) .
Ägaren var riktigt schysst och lät mig byta mot min tank då han ändå skulle måla om. När jag var på plats för att utföra bytet säger han "har du kedjeskyddet då?" Överlycklig styrde jag hemåt
Där och då var det bestämt att det behålla all originalfärg och börja polera samt ordna det allt annat så bra som möjligt.
Efter grundlig tvätt av delarna kunde jag börja putsa istället för att blästra, betydligt roligare Lacken är väldigt matt och tunn på tanken och kedjeskyddet på det ställen färgen är kvar , det blev till att ta det väldigt varsamt med polering.. Men lite bättre blev det allt Ett angenämt pussel börjar ta form Jag har inte så många bilder tyvärr, men alltid något.
Moppen är snart klar, så fortsättning följer
// Krack
Senast redigerad av krack den 24 apr 2020, 00:28, redigerad totalt 1 gånger.
Re: F50 GL -77
Fy den var fin! Litt spesiell motor? Er denne også 42mm slag, slik som de andre 3-4vxl Sachs?
Re: F50 GL -77
Såg att bilderna har tagit stryk vid uppladdning tyvärr. Den kopparröda färgen är väldigt orange på bilderna.
Ska försöka ordna till det framåt.
Motorn är en Sachs 50/3 BKFS. 3-växlad med 42 i slag. Cylinder från ex 50/3 KFS passar som vanligt, eller vise versa.
Jag har en annan motor i ramen nu Mer info kommer
// Krack
Re: F50 GL -77
Fan vad snygga de där är.
Re: F50 GL -77
Trevlig typ av renovering!
De flesta hade nog gjort en hellack och dödat patinan.
De flesta hade nog gjort en hellack och dödat patinan.
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Re: F50 GL -77
Ja, inte dumma alls. Personligen har jag alltid varit mer för E-type, men för några år sedan gjorde en kille utanför Varberg en riktigt fin renovering av en F50 -76 och sedan dess har jag letat efter en 76a i originalskick.
Det fick fick bli en 77a som substitut, vilket inte är så tråkigt det heller
Sökandet efter en patinerad 76a fortsätter!
Re: F50 GL -77
Ja visst är det Dom är ju bara original en gång, och det tycker jag är kul att ta vara på.
Skulle jag få ett bryt och vilja måla om så finns möjligheten. (hoppas någon finns där för att stoppa mig)
Att leta efter delar i med originalfärg kan vara ganska frustrerande.. Men än en gång har jag tänkt - Nu skiter jag i detta och målar om allt.
Men än har inte latheten vunnit
Re: F50 GL -77
Fortsätter med lite monteringsbilder
Kedjeskyddet jag fick tag i var från en GLX och jag hade inte en tanke på att det kunde skilja mellan GL och GLX.
Jag blev ganska snopen när jag skulle montera det och det inte räckte fram till det främre fästet.
Efter lite forskning visade det sig att till GLX är främre fästet inte samma samt att det är fästena knäckta för att få skyddet närmare hjulet, mer om det senare Svingaxeln satt som berget och kapades. Fick hjälp att göra ett för axeln av 16mm rundstål. På denna sitter två plattjärn för nedre motorfästet, tyvärr har jag ingen bild på det. Här syns även den enkla lösning med kedjeskyddet, ett litet järn som adapter. Bild från sidan. Patinerade lyktfästen har jag inte fått tag i ännu. (Någon som har att sälja? ) Dom som sitter på är ett par jag gick hjälp att måla. Stämmer inte riktigt 100 i färgen på bild men blir bättre i solljus. Det var svårt att få fram recept på färgen när målarn skulle "fota" lacken, men det duger tills jag springer på original. Lyktfästen visade det sig också skilja mellan GL och GLX. GLX har ju hål för blinkers som jag inte hade tänkt på, och eftersom den har större framlampa så sitter även öronen förskjutna om man jämför med GL som sitter mitt på rörhylsan. Jag hade en GLX gaffel ståendes som fick donera sina fästen för lack och dessa sitter nu på moppen.
Framlampan jag har på är inte rätt till GL. Det är en CEV precis som originalet, men denna är i plast istället för gummi och den är större än gummilampan. Köpte den som provisorisk lösning då jag tyckte den liknade originalet. Fick hem en gummilampa i veckan som åker på när jag fått hem reflektor och glas
Jag fick tag i en hastighetsmätare som var i ganska risigt skick enligt bilden som föregående ägare skickade. Men det var inte så farligt när jag fick tvättat av den. Svinto är fantastiskt! Jag har bytt sargen och glaset efter dessa bilder. Kommer senare Fick tag i ett par Betor stötdämpare i riktigt passande skick. Återigen, svinto är fantastiskt
// Krack
Va lite trött när jag hängde på skärmstagen... Kedjeskyddet jag fick tag i var från en GLX och jag hade inte en tanke på att det kunde skilja mellan GL och GLX.
Jag blev ganska snopen när jag skulle montera det och det inte räckte fram till det främre fästet.
Efter lite forskning visade det sig att till GLX är främre fästet inte samma samt att det är fästena knäckta för att få skyddet närmare hjulet, mer om det senare Svingaxeln satt som berget och kapades. Fick hjälp att göra ett för axeln av 16mm rundstål. På denna sitter två plattjärn för nedre motorfästet, tyvärr har jag ingen bild på det. Här syns även den enkla lösning med kedjeskyddet, ett litet järn som adapter. Bild från sidan. Patinerade lyktfästen har jag inte fått tag i ännu. (Någon som har att sälja? ) Dom som sitter på är ett par jag gick hjälp att måla. Stämmer inte riktigt 100 i färgen på bild men blir bättre i solljus. Det var svårt att få fram recept på färgen när målarn skulle "fota" lacken, men det duger tills jag springer på original. Lyktfästen visade det sig också skilja mellan GL och GLX. GLX har ju hål för blinkers som jag inte hade tänkt på, och eftersom den har större framlampa så sitter även öronen förskjutna om man jämför med GL som sitter mitt på rörhylsan. Jag hade en GLX gaffel ståendes som fick donera sina fästen för lack och dessa sitter nu på moppen.
Framlampan jag har på är inte rätt till GL. Det är en CEV precis som originalet, men denna är i plast istället för gummi och den är större än gummilampan. Köpte den som provisorisk lösning då jag tyckte den liknade originalet. Fick hem en gummilampa i veckan som åker på när jag fått hem reflektor och glas
Jag fick tag i en hastighetsmätare som var i ganska risigt skick enligt bilden som föregående ägare skickade. Men det var inte så farligt när jag fick tvättat av den. Svinto är fantastiskt! Jag har bytt sargen och glaset efter dessa bilder. Kommer senare Fick tag i ett par Betor stötdämpare i riktigt passande skick. Återigen, svinto är fantastiskt
// Krack
Re: F50 GL -77
Tanken jag fick tag i visade sig vara lite special (satt på en glx). Det är den bredare E-type tanken som måste varit en specialbeställning när moppen va ny.
Jag hade inte tänkt på det själv, utan Sidecarrob noterade detta när han va på besök så vi jämförde lite..
Den gula är E-type/Isdt, röd och blå tank är F50 Lite udda, vilket är kul
Det är ganska begränsat med eftermarknadscylindrar om det skall se någorlunda original ut till denna modellen. Visste det fanns en 41mm cylinder för 44mm slag som passade och McbMannen här på forumet levererade en firma i Tyskland som hade nos på hyllan
Dom har nog inte legat i optimalt klimat under åren, det luktade verkligen gammalt när jag fick öppnat upp kartongen
Detta medförde att jag behövde byta vev när motorn skulle göras i ordning. Jag köpte en Samarin vevstake och for upp till Conrad i Kvicksund för att få hjälp att pressa och balansera veven, och en dag i garaget. Ovärderligt med alla tips och trix vid bla inshimsning av axlarna. Originalmotorn har jag låtit stå, och använder en vanlig 3-växlad KFS.
Den har legat still sedan besöket hos Conrad och nu i veckan har jag monterat ihop den.
Efter tips från flera håll har jag höjt och breddat avgasporten lite. Avgasduration gick från ca140 till 160 grader.
Jag är inte så erfaren filare, kändes till en början sådär att karva i en nos-cylinder Men det blev rätt bra tror jag, återstår att se En Falkman 3-lamellare får tjänstgöra i denna Jag köpte lite Sachs originalverktyg förra helgen som kom väl till pass. // Krack
Jag hade inte tänkt på det själv, utan Sidecarrob noterade detta när han va på besök så vi jämförde lite..
Den gula är E-type/Isdt, röd och blå tank är F50 Lite udda, vilket är kul
Det är ganska begränsat med eftermarknadscylindrar om det skall se någorlunda original ut till denna modellen. Visste det fanns en 41mm cylinder för 44mm slag som passade och McbMannen här på forumet levererade en firma i Tyskland som hade nos på hyllan
Dom har nog inte legat i optimalt klimat under åren, det luktade verkligen gammalt när jag fick öppnat upp kartongen
Detta medförde att jag behövde byta vev när motorn skulle göras i ordning. Jag köpte en Samarin vevstake och for upp till Conrad i Kvicksund för att få hjälp att pressa och balansera veven, och en dag i garaget. Ovärderligt med alla tips och trix vid bla inshimsning av axlarna. Originalmotorn har jag låtit stå, och använder en vanlig 3-växlad KFS.
Den har legat still sedan besöket hos Conrad och nu i veckan har jag monterat ihop den.
Efter tips från flera håll har jag höjt och breddat avgasporten lite. Avgasduration gick från ca140 till 160 grader.
Jag är inte så erfaren filare, kändes till en början sådär att karva i en nos-cylinder Men det blev rätt bra tror jag, återstår att se En Falkman 3-lamellare får tjänstgöra i denna Jag köpte lite Sachs originalverktyg förra helgen som kom väl till pass. // Krack
Re: F50 GL -77
Meget vakkert!! Denne typen, samt "E-type" er de fineste dere har der borte i Sverige synes jeg.
Er du så lucky å ha en EKF i samlingen?
Er du så lucky å ha en EKF i samlingen?
Re: F50 GL -77
Hej... .
.
Citerar dig...Den gula är E-type/Isdt, röd och blå tank är F50.....
Har en F50GLX..fundra på vilken av tankarna är röd är det Nr.1.
Hur bred är en GLX-tank...om min tank skulle vara speciel..
.
Bild nedan här vilken tank är GLX Tank_Nr.1 eller Tank_Nr.2 på bilden nedan.......
.
.
Citerar dig...Den gula är E-type/Isdt, röd och blå tank är F50.....
Har en F50GLX..fundra på vilken av tankarna är röd är det Nr.1.
Hur bred är en GLX-tank...om min tank skulle vara speciel..
.
Bild nedan här vilken tank är GLX Tank_Nr.1 eller Tank_Nr.2 på bilden nedan.......
.
Re: F50 GL -77
Ja, det var tanken att sätta en ekf i denna, men när jag fick tag i denna cylindern ändrade jag mig.
Nästa bygge är en E-type, och i den blir det ekf.
// Krack
Re: F50 GL -77
När jag läser det igen så håller jag med om att det var inte speciellt tydligt av mig.billykid skrev: ↑03 feb 2020, 13:06 Hej... .
.
Citerar dig...Den gula är E-type/Isdt, röd och blå tank är F50.....
Har en F50GLX..fundra på vilken av tankarna är röd är det Nr.1.
Hur bred är en GLX-tank...om min tank skulle vara speciel..
.
Bild nedan här vilken tank är GLX Tank_Nr.1 eller Tank_Nr.2 på bilden nedan.......
.
E.Type_F50...tank.JPG
Med röd menade jag den solida. Så på denna bilden är alltså de båda närmsta till F50, de andra två är är till E-type / Monark 125.
Så ska man vara petig så har jag fel tank, men med rätt färg och dekaler för modellen. Troligtvis en specialare som första ägaren beställt från Monark.
Jag har tyvärr inte måtten tillgängligt, mäter ikväll och återkommer om ingen annan hinner före
// Krack
Re: F50 GL -77
Mätte över tanklocket på båda och F50 är 17-18cm bred, den till crossarna / e-type är ca 21-22cm bredbillykid skrev: ↑03 feb 2020, 13:06 Hej... .
.
Citerar dig...Den gula är E-type/Isdt, röd och blå tank är F50.....
Har en F50GLX..fundra på vilken av tankarna är röd är det Nr.1.
Hur bred är en GLX-tank...om min tank skulle vara speciel..
.
Bild nedan här vilken tank är GLX Tank_Nr.1 eller Tank_Nr.2 på bilden nedan.......
.
E.Type_F50...tank.JPG
En bild som gör det lite lättare att se: //Krack
Re: F50 GL -77
Stort.. ...för informationen om...Krack.
Finns nån som har en F50 sadelstomme att låna ut åt mig....behöver göra nya såna.
.
Min F50GLX var 17 cm på det bradaste stället....några bilder på min hem.lackade tank + mopp...
.
EGEN Garage lackn. Färgen: VOLVOs /dark red-met Code-Nr 186-5 ...ser mörk ut, men ljusare i dagsljus. l
.
Med dekaler... .
Klart för Race... ..övre staget till motor är bort taget, nytt sitter under motorn nu..
Finns nån som har en F50 sadelstomme att låna ut åt mig....behöver göra nya såna.
.
Min F50GLX var 17 cm på det bradaste stället....några bilder på min hem.lackade tank + mopp...
.
EGEN Garage lackn. Färgen: VOLVOs /dark red-met Code-Nr 186-5 ...ser mörk ut, men ljusare i dagsljus. l
.
Med dekaler... .
Klart för Race... ..övre staget till motor är bort taget, nytt sitter under motorn nu..