F50 GL -77 Krack edition
Postat: 30 jan 2020, 10:33
Jag har länge gått och suktat efter en en F50 - 76, dvs blå / silver med glasfiberskärmar, och då allra helst ett exemplar som har kvar samma kostym som när den lämnade fabriken här hemma i Varberg. Dom jag sett till salu har redan varit sålda när jag fått kontakt med säljaren tyvärr.
I höstas dök det upp en F50 som första inlägg när jag öppnade FB, den hade legat ute 1 minut, så jag skrev till säljaren lite på vinst och förlust.
Det var en 77a som varken var komplett eller hade rätt färg, men det kan ju vara kul ändå
Jag och Sidecarrob här på forumet hoppade in i bilen och styrde mot Mjölby en kväll efter jobbet och hämtade upp skönheten.
Annonsbild som inte sa så mycket samt några bilder efter hemkomst samt demontering. Framlampa, sidokåpor och hastighetsmätare är ju inte de enklaste delarna på en F50 Men det skulle väl gå att lösa.
Bakdämpare var något jag trodde skulle dyka upp av bara farten, men där hade jag fel! Trots att dom sitter på så många modeller har det visat sig riktigt klurigt att få tag i..
Jag började söka delar redan på vägen hem från säljaren och fick direkt napp på kåpor av en mycket trevligt herre i Avesta. Han hade sidokåpor i rätt färg men med fel dekaler (GLX) Planen var totalrenovering, så det spelade inte så stor roll.. Men när jag fick hem kåporna och såg det härliga skicket bestämde jag mig direkt för att försöka få tag i ett par till, dessa hade jag aldrig kunnat blästra
Sökande efter rätt framlampa, hastighetsmätare och om möjligt ett par sidokåpor till fortsatte och jag försökte även hitta bättre delar än de jag hade för att ha ett bättre utgångsläge.
Sidecarrob har varit ihärdig med att återställa SM50 till originalskick och det har inspirerat mig. Sakteliga föll den tanken över på detta projektet med. Men att hitta Tank, kedjeskydd och lykthållare i patinerad kopparröd verkade svårt.
Förutsättningarna ändrades i November då jag fick tips om en tank (återigen den där Sidecarrob ) .
Ägaren var riktigt schysst och lät mig byta mot min tank då han ändå skulle måla om. När jag var på plats för att utföra bytet säger han "har du kedjeskyddet då?" Överlycklig styrde jag hemåt
Där och då var det bestämt att det behålla all originalfärg och börja polera samt ordna det allt annat så bra som möjligt.
Efter grundlig tvätt av delarna kunde jag börja putsa istället för att blästra, betydligt roligare Lacken är väldigt matt och tunn på tanken och kedjeskyddet på det ställen färgen är kvar , det blev till att ta det väldigt varsamt med polering.. Men lite bättre blev det allt Ett angenämt pussel börjar ta form Jag har inte så många bilder tyvärr, men alltid något.
Moppen är snart klar, så fortsättning följer
// Krack
I höstas dök det upp en F50 som första inlägg när jag öppnade FB, den hade legat ute 1 minut, så jag skrev till säljaren lite på vinst och förlust.
Det var en 77a som varken var komplett eller hade rätt färg, men det kan ju vara kul ändå
Jag och Sidecarrob här på forumet hoppade in i bilen och styrde mot Mjölby en kväll efter jobbet och hämtade upp skönheten.
Annonsbild som inte sa så mycket samt några bilder efter hemkomst samt demontering. Framlampa, sidokåpor och hastighetsmätare är ju inte de enklaste delarna på en F50 Men det skulle väl gå att lösa.
Bakdämpare var något jag trodde skulle dyka upp av bara farten, men där hade jag fel! Trots att dom sitter på så många modeller har det visat sig riktigt klurigt att få tag i..
Jag började söka delar redan på vägen hem från säljaren och fick direkt napp på kåpor av en mycket trevligt herre i Avesta. Han hade sidokåpor i rätt färg men med fel dekaler (GLX) Planen var totalrenovering, så det spelade inte så stor roll.. Men när jag fick hem kåporna och såg det härliga skicket bestämde jag mig direkt för att försöka få tag i ett par till, dessa hade jag aldrig kunnat blästra
Sökande efter rätt framlampa, hastighetsmätare och om möjligt ett par sidokåpor till fortsatte och jag försökte även hitta bättre delar än de jag hade för att ha ett bättre utgångsläge.
Sidecarrob har varit ihärdig med att återställa SM50 till originalskick och det har inspirerat mig. Sakteliga föll den tanken över på detta projektet med. Men att hitta Tank, kedjeskydd och lykthållare i patinerad kopparröd verkade svårt.
Förutsättningarna ändrades i November då jag fick tips om en tank (återigen den där Sidecarrob ) .
Ägaren var riktigt schysst och lät mig byta mot min tank då han ändå skulle måla om. När jag var på plats för att utföra bytet säger han "har du kedjeskyddet då?" Överlycklig styrde jag hemåt
Där och då var det bestämt att det behålla all originalfärg och börja polera samt ordna det allt annat så bra som möjligt.
Efter grundlig tvätt av delarna kunde jag börja putsa istället för att blästra, betydligt roligare Lacken är väldigt matt och tunn på tanken och kedjeskyddet på det ställen färgen är kvar , det blev till att ta det väldigt varsamt med polering.. Men lite bättre blev det allt Ett angenämt pussel börjar ta form Jag har inte så många bilder tyvärr, men alltid något.
Moppen är snart klar, så fortsättning följer
// Krack