Tillverkning av plåtarna utanför förgasaren.
1953 års modell av Monarped hade blanka kåpor, men 1954 hade lackade. Nu har inte jag kompetens att lacka kåpor så att de matchar mopeden, så det blir aluminiumblanka kåpor.
Klippa klippa klippa....
Figursågat lite, och slipat ur för att få till utbuktningen. Plåten blir lagd mellan plyfaskivorna, som sedan skruvas ihop när jag knackar till plåten.
Blev inte så tokigt
På höger sida så tog jag en kabeltätning som skyddar slangen, där den går igenom plåten.
MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Re: MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Jag måste säja att det där såg riktigt,riktigt bra ut. Snyggt jobbat.
Monark monarped -62
MCB 1195
MCB 1195
Re: MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Jo, det blev skapligt bra
Med allt på plats och original ljuddämpare så var det dags för premiärstart.
Fick trampa runt en stund innan det började tända... för en gångs skull innan man börjat misströsta och riva isär tändning, förgasare m.m för att hitta fel
Som FP50 alltid är, så är det lite trögt innan motorn börjar att få upp temperaturen. Men sedan så gick den skitbra, mycket bättre än någon tidigare FP50 jag haft. Undrar om den håltagna plåten i ljuddämparen kan ha något med saken att göra, eller om det är det lite större insugsröret som fått upp hastigheten
Efter en rejäl provrunda så var det dags att testa det nya avgassytemet.
Ser helt sjukt ut med så långt utstick
Efter testrunda 2 så kan konstateras att toppfarten ökade något, och likaså att motorn klarade att hålla lite högre varvtal även i de brantaste backarna.
Bättre effekt kunde nog ha uppnåtts med ett något mindre munstycke, då den fyrtaktade ganska rejält. Men ljudet och den marginala förbättringen gör att det är inte värt det.
Så tillbaka till originalt! Och Monarpeden får anses som klar och färdig.
Enda som återstår är en gummiboll till tutan och justera upp styre och sadel lite för bättre körställning.
Med allt på plats och original ljuddämpare så var det dags för premiärstart.
Fick trampa runt en stund innan det började tända... för en gångs skull innan man börjat misströsta och riva isär tändning, förgasare m.m för att hitta fel
Som FP50 alltid är, så är det lite trögt innan motorn börjar att få upp temperaturen. Men sedan så gick den skitbra, mycket bättre än någon tidigare FP50 jag haft. Undrar om den håltagna plåten i ljuddämparen kan ha något med saken att göra, eller om det är det lite större insugsröret som fått upp hastigheten
Efter en rejäl provrunda så var det dags att testa det nya avgassytemet.
Ser helt sjukt ut med så långt utstick
Efter testrunda 2 så kan konstateras att toppfarten ökade något, och likaså att motorn klarade att hålla lite högre varvtal även i de brantaste backarna.
Bättre effekt kunde nog ha uppnåtts med ett något mindre munstycke, då den fyrtaktade ganska rejält. Men ljudet och den marginala förbättringen gör att det är inte värt det.
Så tillbaka till originalt! Och Monarpeden får anses som klar och färdig.
Enda som återstår är en gummiboll till tutan och justera upp styre och sadel lite för bättre körställning.
Re: MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Blev ju bra, gillar verkligen att du behöll patina på racern
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Ja den ser jätte bra ut! Bra jobbat
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: MONARPED 1954. Uppfräschning inför nästa mopperally
Om en vecka så blir den utlottad bland de startande i årets mopedrally
Men en skitkul grej hände idag.
Monarpeden har bara haft ett hem (i Härjedalen) innan den kom till Fredriksberg för lite kärlek, och det har ju tagit sin rundliga tid p.g.a Coronaåret. Men under vårkanten i år så var den ju helt fixad och klar.
Idag, en dryg vecka innan den ska lottas ut på Fredriksbergs mopedrally, så ringer telefonen och mannen som sålde mopeden vill komma och se mopeden innan den blir utlottad.
Så nu på söndag så kommer han för att titta och provköra mopeden som hans morfar köpte ny, och som han och hans barn kört på semestrar och lovdagar i sin uppväxt när de besökt hemstället. (släkten bor numera i Falun/Borlänge)
Så det ska bli spännande, att se "säljaren" när han ser sin barndoms fartraket uppfixad....
Men en skitkul grej hände idag.
Monarpeden har bara haft ett hem (i Härjedalen) innan den kom till Fredriksberg för lite kärlek, och det har ju tagit sin rundliga tid p.g.a Coronaåret. Men under vårkanten i år så var den ju helt fixad och klar.
Idag, en dryg vecka innan den ska lottas ut på Fredriksbergs mopedrally, så ringer telefonen och mannen som sålde mopeden vill komma och se mopeden innan den blir utlottad.
Så nu på söndag så kommer han för att titta och provköra mopeden som hans morfar köpte ny, och som han och hans barn kört på semestrar och lovdagar i sin uppväxt när de besökt hemstället. (släkten bor numera i Falun/Borlänge)
Så det ska bli spännande, att se "säljaren" när han ser sin barndoms fartraket uppfixad....